Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

Robin 11 mei 2007, laatste update op 8 december 2008, 1.948 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• Pads onderop de muis zorgen voor soepele bewegingen
  • Behuizing gemaakt van stroef materiaal
  • Goede en accurate bewegingen
  • Gebruik van gewichtjes om de muis zwaarder te kunnen maken
  • Goede instelmogelijkheden voor de gevoeligheid
  • Goede opvolger van de MX-serie

Minpunten

• Muiswiel waarmee niet goed geklikt kan worden
  • SetPoint voelt niet helemaal af, kan voor mijn gevoel nog enige tweaking gebruiken

Na drie jaar zeer intensief gebruik te hebben gemaakt van een Logitech MX510 vond ik het wel tijd om die te vervangen door een nieuw exemplaar. De MX510 is gepromoveerd tot fulltime laptopmuis. Mijn eerste keus als vervanger was gevallen op de MX518, de opvolger van de MX510. Maar gezien dat die muis al een tijdje op de markt was en binnenkort uitgefaseerd zal worden, ben ik toch overstag gegaan voor de Logitech G5. Ik was gelukkig net op tijd in de winkel, het bleek dus tot mijn verbazing dat de G5 een revisie is ondergaan - ik heb de afgelopen maanden niet de muizenscene gevolgd, dus ik wist niet eens dat er een nieuwe G5 aan zat te komen. Het verschil tussen de eerste en tweede G5-versie is de extra duimknop, ander uiterlijk en een vernieuwde muiswiel.

Ergonomie

Ten opzichte van de MX510 is de G5 qua bouw en ergonomie niet veranderd. Beide muizen hebben dezelfde afmetingen en opzet in het gebruik. De verschillen zitten in het materiaalgebruik en een knop. De MX510 is afgewerkt met bovenkant van kunststof en daar waar je de muis vast hebt zit rubber. Dit heeft Logitech in de G5 helemaal veranderd: door gebruik te maken van andere materialen voor de behuizing ligt de muis stroever in de hand en glipt deze niet zo snel uit de hand - overigens is dit ook erg handig voor tweakers met zweterige handen.

Features

De G5-muis heeft een andere muiswiel gekregen, een muiswiel waar ik als MX-gebruiker zeer aan moet wennen. De muiswiel van de G5 kan je niet alleen gebruiken om naar boven en naar benden te scrollen, maar geeft je ook de mogelijkheid om het wiel naar links en naar rechts te klikken. Hoewel dit een handige functie is, heb ik er in het begin nogal moeite mee gehad om aan te wennen. In onder meer Firefox maak ik veelvuldig gebruik van de klikmogelijkheid van het muiswiel om links in een nieuwe tab te openen en om tabs te sluiten. Doordat je het wiel ook zijdelings kunt gebruiken, heb ik nog wel eens de neiging om de zijdelingse actie te gebruiken in plaats van op het muiswiel te klikken. Hierdoor gebeurt er soms niks of maak ik de betreffende link pakweg drie keer open of sluit ik per abuis meerdere tabs in een keer. Erg frustrerend.

Precisie

Het gebruik van een laser in plaats van een fel rood ledje en camera, is de G5 een flink stuk preciezer dan de MX510. Ik heb al een tijdje een Everglide Titan als muismat en ik merk duidelijk het verschil tussen beide muizen: de G5 reageert een stuk beter op kleine bewegingen en is daarnaast niet zo snel van de weg te brengen bij rappe bewegingen.

De unieke eigenschap van de G5 is dat de muis verzwaard kan worden door middel van gewichjes. In de muis is plaats gemaakt voor een cartridge die plaats biedt aan maximaal acht gewichtjes. In de verpakking van de muis zit een doosje met daarin zestien gewichtjes, acht gewichtjes van 1,7 gram en acht gewichtjes van 4,5 gram. Op deze manier kan je de G5 het gewenste gewicht meegeven.

Driverondersteuning

Op de muis zitten ook twee knopjes om de gevoeligheid van de muissensor in te stellen. Via de SetPoint-drivers is het mogelijk om vijf standen te gebruiken, variŽrend van 400 tot 2000dpi. Via de plus- en minknop die onder het muiswiel zitten kunnen direct een van de vijf settings geselecteerd worden. In hetzelfde menu kan er ook per spel (en applicatie) verschillende gevoeligheden ingesteld worden. Wel jammer is dat de instellingen nogal eens overhoop liggen, want zowel het besturingssysteem als SetPoint wil de muis voorzien van de eigen standaard instellingen, waardoor je dus of de juiste of de verkeerde instellingen hebt te pakken in een spel. Gelukkig is dat vlot verholpen door het spelen van een spel of door op het plusknopje te klikken.

Ik heb de muis pas enkele dagen in gebruik, maar in vergelijk met de MX510 voelt de muis een stuk beter aan. De tijd moet uitwijzen of de G5 dezelfde gebreken heeft als de MX-reeks (slijtageplekken, muisknoppen die niet meer goed werken), maar voorlopig kan ik wel weer voor drie jaar vooruit.

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Goede review, maar ben het er niet helemaal mee eens dat het scrollwheel lastig bruikbaar is als derde muisknop. Voor mijn gevoel is de weerstand van het zijwaarts scrollen groot genoeg om niet per ongeluk van deze functie gebruik te maken terwijl je alleen maar van de derde muisknop gebruik wilt maken (het indrukken van het scrollwheel).

Ik heb beide revisies van de G5 (originele zilvere met roestkleur en de nieuwe zwart/blauwe met extra knop aan de zijkant), plus nog een MX510 liggen en ik moet zeggen dat ik eigenlijk al deze muizen lekker in de (rechter)hand vind liggen. Ik zou echter voor de G5 kiezen, want die wordt minder snel vet/plakkerig aan de bovenkant. De coating van de MX510 is niet geheel ideaal tegen zweterige handjes tijdens een fragfestijn. Qua dat hebben jij en ik dezelfde mening. ;)

Voor degenen die nog overwegen om een oudere G5 te halen heb ik nog een tip: als het soms lijkt alsof het scroll wheel niet gelijk 'tikt' tijdens het scrollen met wat er op je scherm gebeurd (soms scrollt hij niet na een 'tik', soms 2 of 3 keer) installeer dan de nieuwste firmware (op dit moment is dat 1.2). Ook al staat het niet in de changelog, deze firmware lost wel dat probleem op. Als je niet in staat bent om de firmware te flashen (je gebruikt 64-bit Windows, bijvoorbeeld) en je kan dit niet binnen korte termijn op een andere computer doen, is er nog een oplossing: elke keer na het opstarten van de computer de muis opnieuw aansluiten. Tot de volgende herstart werkt het scrollwheel dan perfect.
Het is alleen vervelend dat er geen linkshandige versie bestaat. Ik gebruik een G5 met links. De zij knop had ik moeten uitschakelen, hendig irretant. Zeker als je op een website iets aan het intypen bent en even je ergens op wil kliken. Even perongelijk de zij knop indrukken en je kan opnieuw beginnen met invullen.
Ik heb laatst ook een G5 logitech muis in huis gehaald maar als ik mijn computter wil opstarte met de muis er in lukt dat niet. als ik mijn muis er dan uit haal en de PC dan opstart lukt het wel. ik kan er wel mee leven steeds ff mijn muis er opnieuw indoen maar k zou graag willen dat het goed werkt. iemand een idee? :+