Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart Review

Arjenth 11 september 2011, 8.747 views

Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gewicht en dikte
  • Honeycomb
  • Accuduur

Minpunten

• Weinig uitbreidingsmogelijkheden
  • Nog even zoeken naar accessoires
  • Problemen met 'vocht' achter het scherm (in sommige gevallen)

Online had ik voor de productlaunch in europa al de grijze versie van de tab besteld via ebay. Mijn verwachtingen waren hooggespannen en werden helaas teniet gedaan door de bouwkwaliteit. Hieronder volgt een klein stukje uitleg bij 2 sterren voor bouwkwaliteit. Omdat ik er nog niet heel veel mee heb kunnen werken, heb ik weinig toe te voegen aan de review van tweakers.net. Een paar opvallende zaken:
  • Het formaat van het scherm is misschien even wennen, vooral in portrait modus. In landscape is het formaat prettiger dan de 4:3 van de ipad.
  • Ik sluit me aan bij de reviewers die vinden dat de uitbreidingsmogelijkheden beperkt zijn. Het was leuk geweest als ik bijvoorbeeld mijn foto's van mijn camera gemakkelijk op de tab kon laten zien, zeker als honeycomb dat ondersteunt. Nu is het wachten op de uitbreidingskitjes, al dan niet van Samsung zelf.
  • Het scherm is een klein beetje gevoeliger voor vingerafdrukken dan dat van de ipad. Knap hoe Apple dat goed voor elkaar heeft gekregen.
  • Ik heb de indruk dat het gebruik van de proprietary aansluiting wat makkelijk de behuizing kan beschadigen. Oppassen dus terwijl de connector erin zit, en als je die eruit wil halen.
Waarom gaf ik eerst een 2 voor bouwkwaliteit?
Ik heb inmiddels tweemaal een galaxy tab moeten terugsturen vanwege de bouwkwaliteit. Meer specifiek, ze hadden beide last van een effect dat Newton's rings heet (check wikipedia voor uitleg). Het lijkt dan alsof er vocht tussen display en het glas zit, wat je door vingerdruk kunt veranderen, maar niet wegnemen. Dat schijnt te ontstaan als het scherm te dicht op het glas zit. Ik ben niet de enige die het probleem kent, google maar eens op 'samsung galaxy tab 10.1 moisture screen'.
De online aanbevolen oplossingen zijn in de koelkast leggen (het effect is temperatuurafhankelijk) of de tab licht torderen (zijkanten vastpakken en voorzichtig wringen). Dat schijnt slechts tijdelijk te werken en ik adviseer gewoon het ding te ruilen.
Er valt misschien wel mee te leven maar bij een dergelijk duur apparaat weiger ik dat. Ook omdat er tablets zijn die er helemaal geen last van hebben, maar vooral omdat het ook opvalt bij het gebruik van de tab. Vooral bij contrastrijke beelden kun je het zien, en als je dan ook nog eens over het scherm swipet zie je het vocht bewegen.

Zodra ik mijn tab weer binnen heb zal ik hier een update (misschien een uitgebreidere review) plaatsen. Dan kan ik ook meer ervaring delen over het werken met de tab en honeycomb. Waar ik nog benieuwd naar ben, is het werken met hoge resulotie films en foto's, en de performance bij zware apps.

Update 11-9-'11
Mijn nieuwe tab is binnen, nu via een Nederlandse webwinkel.
De bouwkwaliteit van deze versie is nu gewoon goed te noemen, dus score aangepast.
In het gebruik vallen mij de volgende dingen op:
  • Paar keer crashte een app, wat keurig door honeycomb werd opgevangen. Maar ook tweemaal bleef hij hangen en duurde het tientallen seconden voordat ik er weer beweging in kreeg. En slechts eenmaal (in een week tijd) heb ik het ding hard moeten resetten, want er zat geen leven meer in. Ben er nog niet achter welke app de oorzaak was, wel heb ik het in ruim een jaar ipad gebruik nog niet zo vaak meegemaakt.
  • De performance bij de swipe valt een beetje tegen, soms reageert de display wat hakerig. Tja, als je het vergelijkt met een ipad(1), had ik iets meer vloeiende bewegingen verwacht.
  • Dik pluspunt is de beheerbaarheid van je achtergrond. In de eerste plaats kun je widgets plaatsen, waarbij je je wel moet schikken naar de layout van de widget maker. Teveel widgets is in mijn beleving ook teveel onrust op een scherm, er is niet een standaard widget-theme/layout of zo. Maar kniesoor die daarop let, het feit dat widgets ondersteund worden is al erg prettig.
    In de tweede plaats is het prettig om niet per se all apps in beeld te moeten zetten. Ze staan toch alfabetisch gesorteerd als je even rechtsboven aantikt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

"Het scherm is een klein beetje gevoeliger voor vingerafdrukken dan dat van de ipad. Knap hoe Apple dat goed voor elkaar heeft gekregen."

-> Is dat echt zo? Ik vond het scherm van de iPad al best vingerafdrukgevoelig, dus vraag me af hoe erg dat scherm van de Tab dan niet moet zijn...
Zijn ze allebei. Hij zegt ook een klein beetje. Bull omdat van de andere knap te vinden; het verschil is er nauwelijks. En die "anti" vingerdruk laag verdwijnt na verloop van tijd ook nog eens. Hoezo jezelf voor de gek laten houden.

[Reactie gewijzigd door 614 op 21 augustus 2011 12:32]

zat slaat nergens op. je merkt duidelijk dat de ipad het minst gevoelig voor vingerafdrukken is van alle tablets.
Ik heb hem vergeleken met m'n iPad die ik al eventjes heb. Vond het zelf niet storend, dus geen echt minpuntje waard. Is voor sommigen misschien wel een puntje van aandacht bij aanschaf.

[Reactie gewijzigd door Arjenth op 21 augustus 2011 15:43]

Dan is zie je elke vinger aanraking erop, maar het is en blijft een tablet dus daar horen vingerafdrukken op..
Dit is meer een issue-view dan een review, maar tnx for sharing!
@Soepkip, eens. Toen ik mijn eerste review postte, vroeg men om uitleg bij de lage score voor bouwkwaliteit. Daarom een uitgebreide uitleg, wat in eerste instantie slechts beperkt bleef tot het issue. Heb inmiddels de review iets meer bijgewerkt met andere puntjes.
Gezien hij Apple prijst in zijn Samsung "review" is het dus inderdaad een iView ipv een review :)
Wat een onzin, de iPad is simpelweg een van de weinige tablets waar je de Tab mee kan vergelijken. Hij had inderdaad misschien de "knap hoe Apple dat goed voor elkaar heeft gekregen" weg kunnen laten, maar voor de rest is het simpelweg een vergelijking.
Sayko, waarschijnlijk had je de vlag thuis uitgehangen als hij had geschreven dat de Tab 10x beter dan een iPad is.
Dit is wel een leuk weetje uit het Tab 10.1 topic op GoT van Thomasv6:

Oke ik heb de tab nu al een maandje, geimporteerd uit de vs. Alleen lees ik hier veel over de newton ringen, hier had ik in het begin ook last van met mijn tablet maar ik trok het me niet zo aan, en het trad alleen op in de zon.

Nu zit ik al 2 weken in frankrijk met volle zon en moet toegeven dat de newton ring volledig is verdwenen bij mijn tab. Het lijkt me dan ook dat de vlek na verloop van tijd vanzelf weg trekt.

Persoonlijk weet ik 3 Tabs en alledrie hebben geen newton ringen. Om het verhaal maar weer in het juiste perpectief te zetten.

[Reactie gewijzigd door 614 op 21 augustus 2011 13:40]

Dank voor de tip. Dat het soms wegtrekt bij temperatuurverschillen was me bekend, maar de resultaten zijn meestal tijdelijk. Vakantie naar Frankrijk zit er nu niet meer in. Wat ik wel ervaren heb is dat het wel wegtrok, afhankelijk van hoe ik hem vasthield.
Ik heb beide tabs een paar dagen in huis gehad om uiteindelijk te concluderen dat het wegtrekken steeds tijdelijk is.
Nogmaals, in mijn geval. Heb de review ook iets erop aangepast.

[Reactie gewijzigd door Arjenth op 21 augustus 2011 15:57]

Lijkt me goed mogelijk, als het tussen de schermen hermisch is afgesloten kan dat vocht er ook van ze leven niet uit, en enkel in de juiste omstandigheden (weekje frankrijk) kan het zijn dat het vocht volledig is opgenomen in de lucht die er zit, dit zou dan in NL weer zorgen dat het met de tijd terug komt...

Is het echter niet hermisch afgesloten is een dagje boven de verwarming volgens mij ook voldoende.
:) hermisch => hermetisch

Volledig offtopic en niet vervelend bedoeld natuurlijk

[Reactie gewijzigd door edterbak op 24 augustus 2011 15:03]

Ik heb geen last gehad van een driver probleem gewoon kabeltje erin en gewoon verkenner openen inderdaad :)
Hoe kunnen
Weinig uitbreidingsmogelijkheden
Nog even zoeken naar accessoires

Negatief zijn. Het is een TABLET en geen PC. Ook de accesoires van een nieuw product laten even op zich wachten.

Verder staat er weinig in deze review. Oh en BTW ik heb eeb splinter nieuwe iPad 2 16GB wifi. Iemand ruilen met TAB?
Hi all, heb de derde tab binnen en nu een week mee aan het werk. Heb nog wel even de score geupdate en een paar opmerkingen erbij gezet, maar een uitgebreide review gaat het niet worden. Inmiddels is er al zoveel geschreven over de SGT dat een uitgebreide review van mij niet veel nieuws brengt. Dank voor alle reacties.
Ik begrijp niet helemaal waarom de samsung met de iPad wordt vergeleken voor een review. Met de Asus vergelijken in naar mijn mening beter en dan kom ik persoonlijk tot de conclusie dat de Transformer over-all een betere en completere tablet is. iPad vind men alleen maar goed omdat het Apple is.
Eens met soepkip.
Gewone een slechte Tab 10.1 gekegen en dan de eerste ervaring posten.
Als ik dat ook zou doen, zou het oranje staan voor de Transformer en iPad1 en 2

[Reactie gewijzigd door 614 op 21 augustus 2011 14:01]

Mijn verhaal is inderdaad een review is van slechts 2 tabs (so far), het staat ieder vrij om het aan te vullen met zijn eigen review. Het feit dat ik niet de enige ben met deze ervaring, zoals ik online las, was voor mij reden genoeg om het te delen.
Sake, je meldde al bij mijn vorige review (bij 'n andere SGT, inmiddels verwijderd) dat jouw ervaringen anders zijn. Het zou best kunnen dat ik gewoon pech heb bij mijn batch en dat ik een refund moet hebben i.p.v. een vervanging (uit waarschijnlijk dezelfde batch).

Al met al: Ik vind dat het lijkt alsof Samsung na het verschijnen van de ipad2 iets te gehaast de rebuild van de SGT heeft gedaan. Met als resultaat een aantal tabs met newton's rings, waarvan ik er toevallig 2 heb gehad. Gelukkig zijn er ook een aantal die het niet hebben. Wie weet is de Europese levering helemaal foutloos. :)

[Reactie gewijzigd door Arjenth op 21 augustus 2011 15:55]

Vergeet niet dat de eerste batches altijd wel wat mankeren. Bij de iPad2 is dat o.a. enorme backlight bleed en gele vlekken. De eerste Transformers hadden ook zo hun verbeterpunten, met name de behuizing.
Je zou verwachten dat na de eerdere launch in de US, dat alle kinderziektes er wel uit zijn, maar blijkbaar duurt het langer. Het maakt me ook nieuwsgierig of de NL Tabs ook echt latere batches zijn of eerdere batches nu verscheept naar Europa.

Goed dat je de review uitbreidt.
Is een 3de Tab nu onderweg naar je?
alleen ter informatie:

Betreffende de kantel,- en swipe-lag; Ik ervaar deze ook. Echter, Ik heb nu een aantal custom roms ge´nstalleerd op de p7510. Uiteraard na root. Maar mijn ervaring hier nu mee is dat deze lag of schokkerigheid een aanzienlijk stuk minder is geworden bij de custom ROMs. De werkbaarheid en de WAF is hierdoor al flink toegenomen. In deze custom ROMs zitten eigenlijk slechts 'eenvoudige' tweaks en optimalisaties. Ik verwacht daarom ook dat Samsung zelf, of android, binnenkort een update zal uitbrengen van honeycomb waarin flinke optimalisaties zitten die dit helemaal verhelpen. Ik hoop ondertussen dat me verwachting snel realiteit is.

</Ed>