Sitecom Wireless Micro USB Adapter 150N X1 WL-349 Review

MichaelDell 19 augustus 2011, 1.151 views

Sitecom Wireless Micro USB Adapter 150N X1 WL-349

Pluspunten

• Redelijk klein, in verhouding goedkoop, goede Windows driver en acceptabele snelheden en stabiliteit.

Minpunten

• Geen expliciete linux ondersteuning, standaard installatiesoftware brengt veel ongewenste rommel mee. CD-rom speler nodig!

Geen zin om een kabel te trekken naar m'n desktop pc, dit was een goedkope oplossing, al heb ik altijd nog het idee dat dit soort adaptertjes met gigantische marges worden verkocht.

Nette verpakking met kleine adapter, allerlei documentatie en cdrom. Windows 7-64 herkent de adapter niet dus je moet de driver van de cd-rom gebruiken. Vervelend daarbij is dat als je de cd-rom z'n gang laat gaan er allerlei ongewenste "netwerksoftware" op je pc terecht komt. Beter is om via Apparaatbeheer in Windows de driver handmatig toe te wijzen. De driver werkt overigens foutloos. (Nog) niet getest onder linux, er is in ieder geval geen specifieke driver op de cd-rom aanwezig. Wel even getest onder XP, driver werkt ook hier foutloos.

De adapter vindt alle netwerken en weet goede snelheden te halen. Stabiele verbinding.

Nogmaals, voor mijn gevoel zijn deze apparaatjes altijd te duur, maar het werkt absoluut zoals je mag verwachten.

Heb jij ook een Sitecom Wireless Micro USB Adapter 150N X1 WL-349?

Bedankt voor het schijven van de review. Kan je wat zeggen hoe eenvoudig (of niet) de WPA/WEP etc instellingen gaan? Kost 't veel tijd?

Vreselijk om te zien dat er "handige" software wordt me ge´nstalleerd.

Ik deel je gevoel dat de marge hoog is, hoewel 11,99 nog wel mee valt. Bij Media markt gisteren dergelijk spul voor 30 euro gezien.

Stickjes zijn mede door de prijs en gedoe niet mijn liefde. Ik zoek nog een oplossing om deels bedraad Gigabit met router voor 8 PC's/NAS etc. gebruiken. Dat gaat nu via ingebouwde 100Mbit switch in mijn router, de nieuwere routers hebben wlan en 4 poorten. Dan zit je dus aan 4 stickjes. En dat is kassa! Zou ik een router 4 ethernet poorten met 4 usb wifi dongels voor 100 euro aanschaffen, ipv 80 +4x30 (van hetzelfde merk, die van jou is scherp geprijsd!!) zeg maar even. Daardoor koop je niet ineens alle mogelijk nodige Wifi stickjes. En dan maken graag winst op die dingen nadat je erachter komt dat je er steeds weer meer nodig hebt. En met wat pech werken ze dan niet meer goed samen. Zouden er wel eens van die package deals te koop zijn?

Een betaalbare router met 8 poorts switch (bedraad, dus) kon ik ook al niet vinden dus ik rommel nu met losse gigabit Switches. Net een Sweex switch teruggebracht. Ook niet alles, maar goedkoop, snel en nog decennia compatible zonder drivergedoe. Evenwel, me viel later pas op dat "jouw" stick net boven een tientj is geprijsd, en als ik het zo lees is het nog wat ook? Hoeveel tijd kost het om 'm werkend te maken onder Win7 en XP? Bereik?

Groet Evert

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 19 augustus 2011 15:11]