Specificaties 7" (1024x600), BlackBerry Tablet OS, WiFi - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Playbook 16GB Zwart Review

Twarx 19 augustus 2011, laatste update op 19 augustus 2011, 8.461 views

BlackBerry Playbook 16GB Zwart

Pluspunten

• Zeer mooi scherm
  • Fijne bediening van het OS
  • Goede luidsprekers
  • 2 goede camera’s
  • HTML5 en Flash support

Minpunten

• Lange opstarttijd
  • Slechte Bluetooth support
  • Weinig apps beschikbaar
  • Microfoon en accuduur valt tegen (doch niet slecht)
  • Geen micro-hdmi kabel bijgeleverd

Aangezien ik de BlackBerry Playbook heb mogen testen voor Tweakers.net en BelCompany is het tijd om hier mijn mening over te geven in deze review.

De inhoud van de doos:
- BlackBerry Playbook (uiteraard)
- Beschermhoesje met voering voor bescherming van de Playbook
- Oplader
- USB kabel
- Schoonmaakdoekje voor het scherm
- Veiligheids- en productinformatieboekje

Een gebruikershandleiding is niet bijgevoegd, maar dit is niet zo’n groot probleem aangezien de basisbeginselen van de tablet op het scherm worden uitgelegd. Verder is er ook een help functie waar de overige functies en mogelijkheden worden uitgelegd.

Het is netjes en handig dat er een beschermhoesje wordt bijgeleverd bij de tablet, maar wat ik wel jammer vind is dat er geen micro-hdmi kabel meegeleverd wordt.

Apparaat en afmetingen
De BlackBerry Playbook is een 7-inch tablet en de afmetingen zijn 13,0 x 19,3 x 1,0 centimeter en daarmee stukken kleiner dan de tablets van vele concurrenten. Ik vind het wel een fijne grootte, waarbij het scherm groot genoeg is om mee te werken en toch klein genoeg om gemakkelijk mee te nemen.

Hoewel de tablet slechts 400 gram weegt voelt de tablet toch wel zwaar aan. Maar daarentegen ligt de tablet lekker in de hand, de bouwkwaliteit is erg goed en je hebt dan ook wel het gevoel dat de tablet tegen een stootje kan (al heb ik dit niet getest).

Op de bovenkant van de tablet zitten 4 knopjes; een aan/uit, play/pauze en 2 volume knopjes. Het is in sommige situaties erg handig om het volume via knopjes te kunnen bedienen in plaats van via de software. Het aan/uit knopje is gewoon te klein en irritant om te gebruiken en had dan ook groter gemogen.

Bovendien heeft de tablet een USB, hdmi en geluidsaansluiting. Na het aansluiten van de tablet via USB en het installeren van de drivers is de tablet te bereiken via je gewone Explorer wat ik wel een groot voordeel vind. De datasnelheid van 5 MB/s valt dan wel weer erg tegen.

Beeldkwaliteit
Het scherm bevat een IPS display en is indrukwekkend. De helderheid kan erg hoog worden gezet en op het contrast en inkijkhoek is ook niets op aan te merken. Met de resolutie van 1024 x 600 past er nog steeds veel op het scherm en de scherpte is dan ook prima.

Geluidskwaliteit
Voor zulke kleine luidsprekers zijn ze zeer goed en het volume kan vrij hard. De luidsprekers zitten aan de voorkant (stereo), waardoor het geluid ook erg helder over komt. De bas echter is wat minder aanwezig, maar dat is ook wel te verwachten gezien de grootte van de luidsprekers. De 2 microfoons (stereo) nemen wel helder en duidelijk op, maar toch hoor je wel veel ruis bij het afspelen.

Accuduur
Bij actief gebruik (en volle helderheid) kan de accu ongeveer 6 uur mee en dat had op zich wel wat meer gemogen, maar is over het algemeen wel voldoende. Mocht dit een probleem vormen, dan kan de helderheid van het scherm altijd nog omlaag.

Camera’s
Er zitten 2 camera’s op de Playbook; een 5MP aan de achterkant en een 3MP camera aan de voorkant. Deze zijn vergelijkbaar met veel camera’s op mobiele telefoons. Prima kwaliteit bij goed belichte omstandigheden, maar het vertoont toch wel veel ruis waar dit niet het geval is.
(Onderaan de review is een testfoto toegevoegd)

Draadloze verbindingen
De tablet heeft 2 draadloze verbinding, namelijk Wi-Fi en Bluetooth. Wi-Fi is gemakkelijk in te stellen op de tablet en heeft een goede ontvangst en is niets op aan te merken.

De Bluetooth verbinding is (momenteel) vrij nutteloos wanneer je geen BlackBerry telefoon bezit. De Playbook koppelen met Bluetooth-audioapparaten lukt wel maar kan dan geen verbinding maken. Ik heb daarna geprobeerd om verbinding te maken met mijn Nokia telefoon, maar ook dit lukte niet. Ik vind dit toch wel slecht, aangezien Bluetooth een open standaard is waarvan je verwacht dat het op zijn minst goed moet werken met Bluetooth-audioapparaten. Na dit probleem opgezocht te hebben blijkt dat RIM (fabrikant van de Playbook) in de toekomst meer Bluetooth profielen wil toevoegen.

Besturingssysteem en software
Het besturingssysteem, genaamd Blackberry Tablet OS werkt dankzij de ingebouwde dual-core Cortex A9 1 GHz processor en 1GB RAM zeer vlot en soepel. Het werkt ook erg simpel en intu´tief en het wisselen tussen schermen gaat erg soepel en gemakkelijk. Het besturingssysteem is gemaakt om mee te multitasken en dat kan deze tablet dan ook zonder stotteren. Bijvoorbeeld NFS Undercover (racespel) werkte uitstekend terwijl ik op de achtergrond ook nog een Youtube HD-filmpje aan het draaien was.

Een nadeel is toch wel dat het opstarten van het besturingssysteem ongeveer 75 seconden duurt en dat is toch echt veel te lang. Hierdoor zet je het apparaat in de praktijk in stand-by modus en gelukkig werkt dit wel erg vlot.

Browsen gaat zeer goed en snel op de Playbook. Ook HTML5 en Flash worden ondersteund, waardoor bijna alle websites correct worden weergegeven. En het toetsenbord is lekker groot waardoor het makkelijker te bedienen is dan de meeste touchscreen telefoons.

Qua apps valt het toch wel tegen. Er zitten niet veel apps in de AppWorld en zeker niet als je dit vergelijkt met de Apple AppStore of Android Market. En dit is naar mijn idee ook meteen het grootste probleem met deze tablet. Als je een beetje wil browsen, foto’s wilt bekijken of video’s wilt afspelen is deze tablet prima geschikt maar verder ben je afhankelijk van de beschikbare apps in de AppWorld.

Het is dan ook te hopen dat in de toekomst ook Android apps werken op de Playbook, zoals RIM onlangs bevestigde dat het hiermee bezig is. (bron: http://tweakers.net/nieuw...oid-apps-op-playbook.html)

RIM (fabrikant van de BlackBerry Playbook) heeft een zeer goede tablet op de markt gezet met indrukwekkende specificaties en over het scherm en hardware is dan ook weinig op aan te merken.
Het besturingssysteem is goed en werkt eenvoudig en simpel. Ook is deze tablet prima te gebruiken wanneer je niet over een BlackBerry telefoon beschikt. Het echte succes van deze tablet hangt naar mijn mening volledig af van de beschikbare apps die je er op kan installeren.

Is deze tablet aan te bevelen?
De 16GB variant van de Playbook is momenteel voor ongeveer 450 euro te koop en daarmee gezien de specificaties zeer goed geprijsd. Hij is dan ook iedereen aan te bevelen die lekker op de bank wil gaan internetten, het bekijken van films en het lezen van boeken.

Bijgevoegde afbeeldingen:
Afbeelding 1: Foto van de Playbook, doos en beschermhoes.
Afbeelding 2: Foto gemaakt met de camera van de Playbook
Afbeelding 3: Een screenshot van de Playbook

Heb jij ook een BlackBerry Playbook 16GB Zwart?

Mis je, behalve de bluetooth verbinding, nog meer features omdat je geen BB phone hebt?

Interessante review!
Dankje.

Met een BB telefoon kan je een bluetooth verbinding maken voor directe toegang tot uw e-mail, agenda, adressenboek en takenlijst, Documents To Go en BBM™ (BB site).

Persoonlijk mis ik dit niet, aangezien ik mijn mail en agenda etc. op mijn computer en telefoon beheer en vind ik het niet echt nodig om dit ook op de tablet te doen. Het is natuurlijk wel handig als je wel een BB telefoon hebt.
Zeer duidelijk, het bluetooth verhaal in het bijzonder.

Je gaat er toch vanuit dat je daarmee je apparaten kunt gebruiken zoals headset, parrot, gps of internet modem.

Toch een tegenvaller op dat gebied.
Dat vond ik dus ook; als dat al niet werkt met bluetooth, wat dan wel?
Maar als je het apparaat verder gebruikt waar die voor ontworpen is werkt het prima. Je moet alleen niet verwachten dat je daarbuiten ook veel kan.