Specificaties 19" @ 1280x1024 (SXGA) (lcd, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 931C Zwart Review

Tutti-frutti 8 mei 2007, laatste update op 18 mei 2012, 3.174 views

Samsung Syncmaster 931C Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Hoge helderheid
  • Hoog contrast

Minpunten

• Kleurweergave is ronduit slecht
  • Weinig diepte in weergave
  • RTA techniek verslecht het beeld alleen maar
  • Scherm is op deze manier prijs niet waard
  • Geen MagicColor
  • Backlight bleeding

Even een snelle gebruikers ervaring van mijn kant over de Samsung 931C. Misschien is hij wat opsommend, of onoverzichtelijk, maar als ik wat tijd over heb pas ik hem wel weer aan ;)

Samsung 931C
"De officiële monitor van de World Cyber Games!".

Met die uitspraak ben ik het dus helemaal niet eens.

Ik had, en heb nogsteeds, een Samsung 930BF, en na de ervaring met deze 931C ben blij dat ik die nogsteeds heb.

Specs

beelddiagonaal 19" (48,26 cm)
dotpitch 0.294
aantal kleuren 16.2M
kijkhoek h/v 160°/160°
contrast ratio max. 2000:1
helderheid 250 cd/?
responstijd 2 ms (GtoG)
max. resolutie 1280x1024

Reactietijd : 2ms (oehoeee)
Op de 931C zit, net zoals veel andere schermen van Samsung 2 ms reactietijd. Dit had een mooie feature geweest, als daar geen vertekening van het beeld bij kwam kijken. Samsung bereikt hun lage reactietijd met hun RTA techniek. Deze is uit te schakelen, maar dan lever je uiteraard reactiesnelheid in.
Ook op mijn 930BF zit ook RTA (4ms). Hier ben ik nog wel tevreden mee, ondanks dat bij beweging rondom gedeeltes met contrast- of kleurverschillen kort een witte waas ontstaat. Dit is niet storend, en valt ook niet op.
Daarentegen lijkt deze 931C een opgevoerde versie van de RTA techniek te hebben. Speel ik bijvoorbeeld Battlefield 2 en kijk ik om mij heen, dan worden de lichte elementen (een strand of witte letters) tijdelijk rood, en dan praat ik echt over een duidelijke rand. Nu ben ik een redelijke perfectionist, maar deze vervorming is toch echt te opvallend.
Ik heb daarom "ghosting" maar een slechte beoordeling gegeven.

Weergave:
Ook hier ben ik niet over te spreken. Bij inschakeling van het dynamisch contrast lijkt het beeld minder diepte te krijgen. Foto's worden vlakker. Nu heb ik geprobeerd door aanpassing van de handmatige kleur instellingen hier wat aan te veranderen, maar de diepte die ik van de oudere 930BF gewend ben is bij lange na niet te bekennen. Tevens kloppen de kleuren ook niet...

Kleurweergave:

Met de standaard instellingen is de kleurweergave erg slecht. Dit zorgt er waarschijnlijk ook voor dat er weinig diepte in het beeld zit. Een mooi voorbeeld is dit plaatje. De kleur van de achtergrond neigt naar het BRUINE toe, mits je een monitor hebt met de juiste kleurweergave. Op deze 931C is de achtergrond niets anders dan GRIJS. Zie ook het voorbeeld bij de foto's met de tweakers.net homepage met beige layout instellingen.
Ik heb geprobeerd het beeld wel goed te krijgen door de kleur instellingen (blue/red/green), gamma modus(1/2/3), Contrast en Brightness aan te passen. Helaas krijg ik er gewoon geen beeld uit waar ik tevreden mee ben.

Contrast:

Bij inschakeling van de mode Dynamic Contrast wordt de weergave van het scherm vlakker en wat waziger. Maar bij gebruik van eigen instellingen is het contrast een goede eigenschap van deze monitor.

Andere opvallendheden:

Verder viel me op dat deze monitor erg veel last had van backlightbleeding, zie foto. Tevens heb ik te maken met een pech gevalletje, namelijk een stofje of "onweersbeestje" achter mn scherm. Deze is na paar keer tikken 4 cm naar beneden gevallen, misschien krijg ik die er nog uit, is er nu uit.
Bij het kleurbeheer van de monitor is er een menu "Color inovation", waarbij het beeld op Brilliant, Mild of custom gezet kan worden. Helaas geeft deze functie niet echt meerwaarde aan de kleurweergave van de monitor. Misschien had een verschil wat MagicColor geeft (terug te vinden op de 930BF en 940BF), wel voor het juiste effect gezorgt. Deze functie heb ik zelf uitgeschakeld op mijn 930BF. Maar toen ik een 940BF had, was de weergave een stuk mooier met Magic Color ingeschakeld. Ik hoopte dat deze functie ook terug te vinden was op deze 931C, maar helaas.

De 931C is relatief duur en heeft mooie specificaties. Maar de weergave is belabberd. Ik word afgeleid tijdens het spelen van een spel omdat ik me irriteer aan de verkleuring van elementen op het beeld. Diepte in het beeld vind ik ook ver te zoeken. En ja.. zoals ook al vermeld, de kleurtjes kloppen niet. Deze monitor gaat bij mij de deur weer uit, en ik hoop dat ik twijfelaars op deze manier heb kunnen waarschuwen op de negatieve eigenschappen van deze monitor.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 931C Zwart?

Ik heb sinds gisteren ook de Samsung 931C. Qua design is het een prachtig ding, maar ik ben het helemaal met je eens wat betreft de kleuren. Ik ben een actief Call of Duty 2 speler en simpel gezegd, het ziet er niet uit. Alleen delen waar veel licht is ( bijv. zon) geven een redelijke kleur, stukken in het donker geven alleen maar een grauwe/grijze kleur. Het is gewoon moeilijk om teamgenoten/tegenstanders te onderscheiden.
Ik heb ook alle instellingen al geprobeerd, maar het wordt er niet veel beter op.
Erg jammer, want als ze dit scherm op de WCG2006 hebben gebruikt, dan mag je zeker wel wat verwachten. Want die gamers stellen ook hoge eisen aan kleur.
Daarnaast las ik ergens dat het scherm (in hoogte) verstelbaar is, maar bij mij i.i.g. niet. Het lijkt zelfs alsof het scherm wat naar voren kantelt.
Je kan hem naar voren kantelen ja, maar ook naar achteren. Hoogte is niet verstelbaar helaas.

Wat je wat betreft kleuren moet doen, is die Color Inovation op custom zetten, rood iets hoger (56 hier) en blauw... die moet behoorlijk omlaag... op 27 staat hij geloof ik. Groen zou ook nog iets omlaag kunnen. In ieder geval, zo worden de kleurtjes wat beter. Ik ga vanavond nog proberen de optimaalste instellingen te vinden. Misschien verkoop ik hem, misschien hou ik hem in bezit. Even kijken hoe computeren 2 schermen bevalt.
Ok bedankt, ik heb er ook weer een beetje mee lopen spelen. Alleen dat kantelen begrijp ik niet. De voet is zeg maar los van de monitor. In die voet zitten twee gaten. Aan de monitor zelf zit het gedeelte (stang) met de twee zwarte stukjes die je dus in die gaten zet. Maar die past maar op 1 manier, toch?
Maar bij mij helt het scherm iets naar voren. Via Google heb ik plaatjes gezien waarbij het scherm naar achter is gekanteld, maar ik zou niet weten hoe. Want dan zou ik alles afbreken. De voet bij mij is rond, ik weet niet of jij een andere hebt?
Kijk bijvoorbeeld op onderstaande afbeelding, zo krijg ik 'm dus echt niet. Of kan ik de voet ook anders zetten ofzo? Ik heb er al een paar keer naar gekeken, maar ik zie het niet.
Excuses voor m'n vorige reactie, was iets te overhaast. Aan de achterzijde van de monitor zit een gedeelte wat je los kunt schroeven, als je dat eruit schuift, zie je dat ijzeren deel en dat kun je buigen. Dat had ik al wel gezien, maar ik kreeg er geen beweging in en was bang dat de boel zou breken. Maar het is me gelukt. Als je nog tips hebt voor de kleuren, let me know.
Als ik je goed begrijp zat de voet dus verkeerd om, dus met de schuine kant naar voren gericht ?? Appart, dan is hij verkeerd geassembleerd door samsung ?

Hier kon ik in ieder geval out-of-the-box gewoon naar voren en achteren kantelen.
Kleur krijg ik in ieder geval echt niet naar wens. Het beste kan je hem op Movie zetten, en vanuit daar de kleurtje nog wat finetunen. Succes :)
Samsung heeft geen fout gemaakt, maar dat dacht ik in eerste instantie wel. Ik kon de monitor niet makkelijk buigen, moest behoorlijk wat kracht zetten, maar nu gaat het een stuk soepeler, mechanisme moest gewoon even los komen denk ik.
Bedankt voor je informatie en jij ook succes verder.
Ik zat inderdaad ook al te turen, van: waar zitten die verschillen nou? Ben zelf ook uitermate slecht te spreken over deze monitor.
Heb jij ook last in spellen van die rode schemering bij randen waar contrastverschil zit ? Ook zeer onnatuurlijke kleuren in BF2 hier trouwens.
Had (ja hád, heb nu een Dell Ultrasharp 2407wfp) geen overduidelijke rode schemering, het waren vooral de paar millimeter dikke witte randen om alle bewegende vormen die mee enorm irriteerden. Was op een gegeven moment helemaal klaar met deze monitor. Ik houd hem wel voor als ik met vrienden op LAN wat spelletjes speel, het is wat dat betreft een mooi dun, licht scherm en je kan er lekker mee smijten :Y) .
Dit is ook weer de eerste keer dat ik deze survey kijk, deze keer dus op mn Dell en nu is het kleurverschil dus ook duidelijk aanwezig. Ja, de Samsung 931C houdt van grijs :S
Note: Het verschil in kleur in plaatje 2 (de titelbalken van de menu's) kan je uiteraard alleen goed zien op een monitor die een goede kleur weergave heeft ;) Op mijn 931C zie ik geen verschil :+.