Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (P-MVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ FP241W Zwart Review

Albaholic 9 mei 2007, 5.537 views

BenQ FP241W Zwart

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Geen ghosting of input lag
  • Veel aansluitingen incl. HDMI en DVI met HDCP
  • Goede bouwkwaliteit en afwerking

Minpunten

• Weinig scalingsmogelijkheden in vergelijking met aantal ingangen
  • 1:1 pixel mapping werkt niet correct bij 1080p
  • Matige kleurweergave via composiet ingang
  • Kwaliteit bijgeleverde DVI-kabel

Voorgeschiedenis.

In juni 2006 kondigde Benq de fp241w aan, deze moest gaan concurreren met de populaire Ultrasharp 2405wfp van Dell en andere monitoren in het 24”/1920x1200 segment. De onderscheidende features die Benq aan haar monitor toewees waren een HDMI aansluiting en ondersteuning voor het 1080p beeldformaat. Nadat ik de initiële aankondiging van de monitor las op “DailyTech” begon ik te zoeken naar meer informatie. Die was op dat moment schaars en al snel kwam ik uit op een thread op het bij tweakers welbekende “Hard Forum”. Tot aan mijn aankoopdatum las ik iedere dag de posts van gebruikers uit de V.S. en Canada over hun ervaringen met de monitor. Via dit forum kwam ook het gebrek aan een 1:1 pixel mapping functie in de eerste revisie van de monitor aan de orde. Hierdoor werden o.a. 1080p signalen (1920x1080 progressief) opgerekt naar 1920x1200; een marginale oprekking maar desondanks een teleurstelling voor veel gebruikers, mijzelf incluis. Zeker omdat Benq in haar aankondiging nog zo “gepronkt” had met de 1080p ondersteuning. Benq maakt zichzelf echter erg populair door eerst via mails aan forumleden en later via een persbericht aan te kondigen dat er een tweede revisie zou komen met ondersteuning voor 1:1 pixel mapping.
De belangrijkste reden voor mijn interesse in de deze monitor was de uitgebreide featureset. Ik zou al mijn beeldproducerende apparaten kunnen aansluiten op deze monitor. Tevens was de aanwezigheid van een USB-hub belangrijk voor mij, omdat ik geen USB poorten voor in mijn systeemkast heb en deze tevens onder het bureau staat. Tevens waren op “Hard Forum” de gebruikers uit Noord Amerika zeer lovend over de beeldkwaliteit van de monitor. Nadat het zeker was dat het oprek probleem opgelost zou worden was de kogel door de kerk.
Een releasedatum voor Europa en Nederland in het bijzonder was lang onbekend. De eerste berichten wezen op een datum in december 2006, het zou tot begin 2007 (februari) duren voordat de monitor in Nederland beschikbaar was. Dit werd mede veroorzaakt door de nodige revisie van de monitor. Alle door Benq Benelux geleverde fp241w monitoren waren de tweede versie. Zodra de monitor leverbaar was in Nederland heb ik deze aangeschaft.

Gebruik.

Ik gebruik de monitor met 4 verschillende apparaten:
- PC, ASUS GF6800GE unlocked naar GT, aangesloten via meegeleverde DVI kabel, resolutie 1920x1200.
- Xbox360 premium, aangesloten via componentkabel van Microsoft, resolutie 1080p.
- Playstation 3, aangesloten via HDMI kabel, resolutie 1080p.
- Playstation 2, aangesloten via composiet (via AV-reciever), resolutie 576i.

PC
Op “Hard Forum” waren er klachten over de bijgeleverde DVI kabel, deze zou de oorzaak zijn van het af en toe een seconde wegvallen van het beeld. Ik kan dit bevestigen, af en toe valt het beeld een seconde weg om vervolgens weer terug te komen. De oplossing is even simpel als effectief, het kopen van een betere kwaliteit DVI kabel. Komend van een 17” CRT draaiend met een resolutie van 1280x960 was de fp241w een verademing. Ik heb direct HL2 ingesteld naar 1920x1200 en wonder boven wonder haalde mijn PC nog speelbare frame rates en het zag er prachtig uit. Zover als ik heb kunnen beoordelen vertoont de monitor geen ghosting of input lag. Bij het bewerken van foto’s met “Photoshop” en “Paint Shop Pro” kunnen nu veel meer toolbars e.d. op het scherm worden weergegeven. Ook voor het bijhouden van mijn foto collectie is de hoge resolutie in combinatie met windows explorer (miniatuur weergave) zeer handig.

Xbox360
Toen ik de monitor kocht was de 1080p update van de xbox360 inmiddels gereleased en kon ik direct genieten van 1080p. Daarvoor had ik mijn spellen via de composiet kabel op 576i 60Hz. gespeeld op een normale televisie. Wat een verschil! Nu kwam de Xbox360 echt tot zijn recht, Gears of War en Dead or Alive 4 konden eindelijk hun grafische pracht ten volle laten zien. Zoals eerder vermeld had Benq via een revisie het probleem met uitrekken van 1080p opgelost, echter niet zoals ze het gezegd hadden. Als de monitor wordt aangestuurd met 1080p en de mode “1:1” word ingeschakeld zijn er niet alleen boven en onder, zoals verwacht, maar ook links en recht zwarte balken te zien (zie 2de afbeelding). Word echter de mode “Aspect” geselecteerd, waarbij zoals de naam doet vermoeden de originele aspectratio van de bron wordt behouden, dan word 1080p perfect weergegeven. Foutje van Benq dus maar i.i.g. kan 1080p correct weergegeven worden. Op “Hard Forum” werd eveneens melding gemaakt van een probleem met 1080p weergave via de d-sub kabel van de Xbox360. Ik heb dit zelf niet getest en weet ook niet of het probleem intussen is verholpen. Door een user op “Hard Forum” werd i.i.g. beweerd dat de oorzaak van dit probleem aan de zijde van de Xbox360 lag en dat dit door Microsoft opgelost zou worden. Voor mensen die de HDDVD uitbreiding van de Xbox360 hebben is het belangrijk om te weten dat 1080p weergave voor films alleen mogelijk is via de d-sub kabel. Spellen kunnen ook via de component kabel op 1080p weergegeven worden.

Playstation 3
Toen ik de monitor aanschafte had ik in mijn achterhoofd al de aanstaande release van de Playstation 3. Daardoor was de aanwezigheid van een HDMI ingang eigenlijk ook vereist omdat de Xbox360 de component ingang al zou gaan bezetten. De beeldkwaliteit is zoals te verwachten uitstekend. Ik ontdekte echter wel een kleine irritatie toen ik de PS3 ging gebruiken met de monitor. Als de console wordt uitgeschakeld en er word simultaan overgeschakeld naar een andere input, ziet de monitor het geselecteerde input signaal niet en geeft een blauw scherm weer. Normaal als er geen signaal op een geselecteerde input staat geeft de monitor een zwart beeld met een melding “No Input Signal”. Misschien heeft het iets te maken met HDCP handshaking maar het lijkt mij dat dit alleen gebeurt bij het aanzetten van een apparaat. Ik heb het niet getest met het uitschakelen van andere bronnen maar ik merkte het pas toen ik de PS3 gebruikte dus ik denk dat het alleen optreedt bij de HDMI input. Overigens heeft de monitor bij de PS3 via HDMI hetzelfde 1:1 mapping probleem met 1080p als met de Xbox360 via component (zie 3de afbeelding).

Playstation 2
Aangezien er nog toppers aan zaten te komen voor de PS2, ik noem een God of War 2 en Final Fantasy XII, moest deze ook aangesloten worden op de monitor. Bij deze console zou de scaling kwaliteit van de monitor duidelijk naar voren komen. De PS2 is aangesloten via de composiet aansluiting, dit levert over het algemeen de slechtste beeldkwaliteit van alle beelddragers maar omdat de component input al bezet was had ik niet veel andere keus. Een optie was s-video geweest maar het kwaliteitsverschil tussen composiet en s-video heb ik nooit kunnen ontdekken, maar dat ter zijde. Composiet dus, omdat de monitor wegens de 1080p weergave al in de “aspect” mode stond werd het beeld van de PS2 direct in de correcte verhouding weergegeven. Nadeel is wel dat de PS2 ingesteld moet staan op 4:3. Als de PS2 ingesteld word op 16:9 gaat deze ervan uit dat de aangesloten monitor/tv het beeld horizontaal uitrekt naar breedbeeld, dit is echter niet mogelijk met deze monitor aangezien het beeld dan ook horizontaal word uitgerekt (16:9 => 16:10). Als gevolg ziet alles er een beetje horizontaal geknepen of verticaal gerekt uit als de PS2 op 16:9 ingesteld word. De beeldkwaliteit is niet heel geweldig via de composiet ingang, de spellen zijn zeker speelbaar maar de kleurweergave is echt ondermaats. De scaling vind ik ok, zeker rekening houdend met de mate van vergroting die op het signaal van 576i wordt toegepast. Waarschijnlijk kan het aansluiten van de PS2 via een componentkabel de beeldkwaliteit veel verbeteren.

De plaatsing van de bedieningsknoppen aan de zijkant is even wennen, maar na drie maanden kan ik zeggen dat het snel went en dat de knop die je het meest gebruikt “Input/Swap” gemakkelijk te vinden is.

Beoordeling.

Het uitrustingsniveau van de monitor is dik in orde. De 1920x1200 resolutie maakt het mogelijk alle momenteel gangbare beeldresoluties weer te geven en de uitgebreide aansluitmogelijkheden zorgen ervoor dat hier ten volle gebruik van gemaakt kan worden. Er is geen ghosting dus de responsetijd is toereikend. De USB-hub doet wat er van verwacht mag worden en is goed bereikbaar. De standaard is stevig en past goed in het design van de monitor, de hoogteverstelling had iets ruimer gemogen. Nu is het zaak voor grote mensen zoals mijzelf om de monitor op een verhoging te plaatsen om deze op oog hoogte te krijgen. Een portret modus is aanwezig en de het draaien van de monitor voelt stabiel aan. Een uitgebreid kabelmanagement systeem is niet aanwezig, dit was misschien handig geweest gezien het grote aantal ingangen; er word volstaan met een geleiding onderaan de voet. De kleurweergave van de monitor is zeer goed te noemen. Foto’s worden natuurgetrouw weergegeven. De monitor biedt naar mijn mening voldoende kleur instellingsmogelijkheden. De lichtopbrengst is zeer hoog en ik heb de helderheid dan ook behoorlijk omlaag gezet. Zwart weergave is zeer goed. Ghosting is naar mijn ervaring geheel niet aanwezig. De monitor heeft geen dode pixels of andere pixeldefecten. De bouwkwaliteit is goed, de monitor voelt stabiel en sterk aan. De afwerking is eveneens van een goed niveau. De connectoren voelen solide aan, de voeding maakt geen geluid en de monitor word niet overdreven warm. De vormgeving is vrij standaard maar dit is voor mij geen nadeel. Het gebruikte plastic is van goede kwaliteit en de lak eveneens. De prijs ten tijde van mijn aankoop, ± ¤1000 vond ik gerechtvaardigd voor de geboden kwaliteit en features. Inmiddels is de prijs ruim ¤100 gezakt en dit maakt het een zeer aantrekkelijke monitor naar mijn mening.

Conclusie.
Na drie maanden met de monitor gewerkt te hebben kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben. De plaatsing van de knoppen is even wennen maar niet irritant. De beeldkwaliteit is erg goed en alle ingangen werken zoals dat verwacht mag worden.

Heb jij ook een BenQ FP241W Zwart?

Het staat niet expliciet in je survey, wel in je conclusie algemeen... een ander gebruiker met de WZ versie gaf aan dat de PS3 wel 1:1 pixelmapping 1080p heeft op de monitor.
Volgens mij heb je geen plaatje van PS3 erbij staan want dan zou je met 1:1 pixelmapping balken erboven en eronder hebben ik zie plaatje pc 2 maal ps2 een maal en xbox 360 in aspect volgens mij. hoe zit het met PS3. Nette survey verder
Zééér mooie qualiteit, die slipjes uit DOA4 8-)
@EnderQ, ik heb de survey een klein beetje aangepast zodat duidelijk is dat het probleem ook bij de PS3 via HDMI optreedt (tevens foto toegevoegd). Misschien is dit bij de iets later uitgekomen FP241WZ verholpen. Ik heb ook een wat duidelijkere foto van de weergave van de Xbox360 toegevoegd.

@Bas Odenhoven, hierbij is jammer genoeg de buttshot van ons favorietje Kasumi gesneuveld }>.
hoi, mooie uitgebreide review :)

reactie is misschien wat laat, maar ik zit er nu ook over te denken om deze of the WZ aan te schaffen. veel hardforum zitten lezen erover, vooral over 't 'blackout' probleem. sommige zeggen idd. dat 't probleem de meegeleverde dvi kabel is, anderen zeggen echter juist weer dat 't probleem is begonnen met een andere kabel.

dus wat ik graag zou willen weten, we zijn weer een paar maanden verder... is het probleem na aansluiten van die nieuwe kabel ooit nog terug gekomen?
en zo nee, welke kabel moet ik er dan bij kopen? :P

alvast bedankt!
Hey, sorry voor de laatste reactie op jouw late reactie :P .

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nooit een andere DVI-kabel heb gekocht, bij mij komt het probleem dus nog wel eens voor. Ik heb de thread op Hard Forum ook niet meer gevolgd de afgelopen maanden. Volgens mij is er nog een firmware update geweest na degene die ik aanhaal in de review, ik weet niet of hiermee het blackout probleem is verholpen. Ik zou zeggen hou HardForum in de gaten.

Groeten.