Seagate Barracuda 7200.10 ST3400620AS, 400GB Review

edmin 8 mei 2007, 876 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3400620AS, 400GB

Pluspunten

• Stil
  • Snel
  • Schokbestendig

Minpunten

• Wordt wat warm

Waarom?
Ik had dringend behoefte nodig aan ruimte. Mijn harde schijf zat bomvol en er moest nog een hele hoop op.
Dit deed mij ertoe besluiten om een extra harde schijf te kopen. En als je zoiets koopt moet je het maar gelijk goed doen.
400 GB was voor mij voldoende en de prijs zat ook nog binnen mijn budget. Op dat moment was 500 GB te duur.

Tevreden?
Ben nu ruim 3 maanden in bezit van die schijf en heb er nog geen seconde spijt van gehad, ik zou het zo weer doen en het iedereen aanraden.

Gebruik?
De bedoeling was om deze schijf in een los gekochte harddiskbehuizing te doen. De communicatie verloopt via usb 2.0 (laptop) en eSata (desktop).
Op deze manier kan ik de data die erop staat ook uiterst gemakkelijk meenemen en met een paar seconden tevoorschijn halen ergens anders.
Komt nog bij dat dit goedkoper was dan een kant-en-klare externe hd te kopen. Een 400 GB met 16 mb cache en behuizing met eSata aansluiting kon ik zeker niet vinden onder de 150. Terwijl dit me in totaal 135 gekost heeft inclusief verzendkosten.

Kenmerken van dit product
Vooraf had ik wat verhalen gehoord dat de 400GB versie wat luidruchtiger zou zijn dan andere versies. Ik vond dat niet zo erg aangezien ik deze schijf toch niet kocht voor een stille pc.
Maar naar mijn mening is deze schijf erg stil. Je hoort een piepje bij het opstarten en wat ronddraaien maar bijna niet te horen.
Moet ik er wel bij zeggen dat hier dus weinig schijfintensieve bewerkingen op gedaan worden, maar zelfs als dat gebeurt is het geluid minimaal.
Hij kan wel wat warm worden. Dat merk ik goed aan mijn behuizing. Het is nog heel acceptabel, maar het zal zeker wel te merken zijn in een kast. Bij (bijna) idle stand is de warmte en geluidsproductie echt minimaal.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3400620AS, 400GB?

Welke behuizing gebruik je via e-sata? en hoe bevalt het jou e-sata?
Lezen, 't blijft moeilijk:

* AC Ryan ACR-HD50138 AluBox (3.5", IDE/SATA, USB 2.0/eSATA, Zwart, Voeding)
Maarten heeft het goed gezien.

Die AC Ryan behuizing gebruik ik.
Het bevalt me heel goed. Gaat een stuk sneller dan usb2.0 en het belast je cpu ook niet.
Mocht je geen eSata aansluiting hebben maar nog wel een sata aansluiting dan kan je altijd een sata>eSata bracket kopen.