Club 3D GeForce 8800 GTS Review

dutchvamp 8 mei 2007, 4.688 views

Club 3D GeForce 8800 GTS

Pluspunten

• Stil
  • Goed overclockbaar
  • Niet erg duur voor een nieuwe kaart
  • Prestaties

Minpunten

• Weinig extra's

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Hallo,

Na het falen van mijn 7900GT was ik opzoek naar een nieuwe videokaart. Mijn oog viel op de 8800GTS, omdat deze goede testresultaten hadden. Ook de prijs was zeker niet slecht, omdat deze in de aanbieding was. De kaart is gekocht bij Alternate op 15 Februari 2007.

Na thuis gekomen te zijn heb ik gelijk de verpakking opengemaakt. Zowieso viel mij al op dat de doos heel klein was de kaart pastte er net in.
De meegeleverde spullen vallen ook tegen, omdat ik gewend ben dat er minimaal een spel bij zit en dat was dus niet het geval.
Lijst met geleverde extra's:
- Quick Install Guide (Engels/Duits)
- Een boekje met producten van Club3D
- Driver CD + Manual
- PowerDVD7
- 2x DVI->VGA converters

Het installeren ging eigenlijk best simpel totdat ik mijn S-ata connectors weer wilde aansluiten. De kaart zat er net boven en het was nogal een klus om de connectors weer aan te sluiten, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Alles weer aangesloten en we gaan weer verder.

Tijdens het opstarten gaf hij geen problemen en bleef hij heel erg stil. Eenmaal in windows aangekomen even naar de nvidia site geweest om de nieuwste drivers te downloaden en te installeren(ik had de oude drivers al weggeghaald).

De standaard snelheden zijn:

Overclock snelheid + CPU:
Core: 615MHz
Memory: 900MHz
CPU: 2.3GHz

3dMark2006 resultaten getest met de default configuratie.

De scores worden wel erg tegengewerkt door mijn budget moederbord geheugen en processor. Als ik deze vervangen heb zal ik de test nog een keer uitvoeren.

score voor overclock: 6860
score na overclock: 7000
score na overclock met CPU: 7942

Dit verklaard de lagere scores zonder CPU overclock. Deze kaart heeft dus zeker nog wat in zijn mars.

De kaart trekt America's Army op 1600x1200 met alles op zijn hoogst gemakkelijk met een gemiddelde van 60FPS

EDIT:
Score met Overclock videokaart en CPU

Heb jij ook een Club 3D GeForce 8800 GTS?

Ik moet eerlijk zeggen dat deze kaart bij mij nogal wat problemen heeft. Om maar eens een paar spellen te noemen: CoH, STALKER, Oblivion, Gothic 3 etc. In het begin lopen die spellen echt super relaxed... maar na een tijdje krijg ik 2x zo weinig of soms nog minder fps... Ik word er echt gek van. De nieuwste beta drivers lossen veel problemen op... maar nog lang niet alle (165 beta).
Verder een zeer goede kaart voor het geld.
En waarom ligt dat aan de videokaart? Lijkt mij eerder een gevalletje te weinig (bandbreedte naar) werkgeheugen...
Te weinig bandbreedte lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ik denk zelf dat het een driver probleem is (mag ik hopen). Verder moet ik er wel bij zeggen dat ik op 1680x1050 game.

2 gb geil pc 6400
met 320 gb seagate 7200.10
en E4300 op 3 ghz
Nou, dat het aan je videokaart ligt is nog onwaarschijnlijker. Die maakt alleen maar de beelden die je ziet.
Je zegt dat het spel steeds minder goed draait als je verder in het spel komt. De voortgang van je character of het verhaal wordt bij gehouden door je processor en geheugen, in iedergeval niet op de videokaart.
Je zou het kunnen testen. Klok de processor en/of geheugen is over of onder, maar hou de videokaart zoals 'ie is. Merk je veel verschil? Dan weet je wat de boosdoener is. Ik geef je 99,9% kans dat het niet aan de videokaart ligt...

Of.. bedoel je met 'na een tijdje' na 2 uur spelen (ik ga hierboven uit van een paar dagen achter elkaar, wel onderbroken)? Zo ja dan zit er ergens een geheugen lek lijkt me. Dan ligt het aan een stukje software (spel, windows, driver, ...), of misschien dat er iets wegens oververhitting terug klokt.
Ik heb hier al meerdere dingen over gelezen. Namelijk meer mensen met een 8800gts 320 mb hadden er last van. Na het terugsturen van hun 8800gts 320 en het kopen van de 640 mb versie was hun probleem opgelost.

Kijk wat het vreemde is, is dat in bijvoorbeeld oblivion de fps in het begin rond de 50-60 zit. Na een minuut of 10 te hebben gerend door het bos, en weer terug te komen op DEZELFDE plek is mijn fps dan 20... Dan denk ik van... weird.
Doe ik ff een alt-tab naar windows en ga weer terug in het spel... en het probleem is opgelost. Dat vind ik het rare eraan. En om nou elke keer als de fps te laag zijn alt-tab te doen, slaat ook nergens op. Het spel word er namelijk aanzienlijk minder leuk op om te spelen.
Ik weet dus echt ook niet wat ik eraan moet doen om dit op te lossen.
Het gebeurt dus op standaard cpu snelheid(1,8 ghz) en 3 ghz.
Ooh dan is het wel duidelijk wat het probleem is; de videokaart heeft geheugen te kort voor het spel. Zet de instellingen iets lager zodat geheugen bespaard wordt. Dus zet het texture detail enzo iets omlaag... (ik weet niet precies welke opties verder nog in aanmerking komen).
Ik zal het binnenkort ook is uit proberen, moet nodig weer is iets aan Oblivion doen...
ik heb een AMD x2 4200+ , en ook een 8800 gts 320..
Maar ik haal ook 7200 punten.. Ik snap er niks van.
Ik heb deze kaart (Club3D) met een X2 4400 (S939). Ik haal ook iets van 7300-7400 punten met mijn systeem. Mijn proc heeft iets meer cache dan die van jou (de klok is 't zelfde) dus daarom is mijn score iets hoger. Onze processors zijn gewoon te langzaam voor deze kaart. Na een overclock van 100mhz op m'n proc kreeg ik zeker 200 punten erbij. We hebben dus een processor bottleneck.
Maar dat is niet erg, als de spellen meer van de videokaart gaan vragen (en dat gebeurd vanzelf) dan wordt dat automatisch de bottleneck.
bij games met DX10 (dus het gebruik van unified shaders en DirectPhysics) gaat de processor niet meer zo een rol spelen, dus het gaat net minder bottleneck'en
Hoop dat mijn kaartje binnenkort toch iets beter doet heb nu 7900GTO + 4400+ @ 2,6 en haal daar toch al 6200 mee winst van maar 15% vind ik beetje weinig...
Ja ik denk dat het zowieso aan mijn setup ligt.

@bokkow
Ja in de test komt hij slecht naar voren, maar in spellen merk ik heel veel verschil met de 7900GT (toen die het nog deed)

Deze maand koop ik een nieuwe upgrade en test het daarmee om te kijken hoeveel verschil het maakt.

Volgende setup:
Intel® Core™ 2 Duo E6600
MSI P6N SLI Platinum
Kingston HyperX 2 GB DDR2-900 Kit

dit zou zeker wat verandering moeten brengen.
Ik heb nu dus een 8800GTS van Sparkle en met een 4400+ op 2,55 Ghz en de kaart op 700/2100 haal ik 9074 niet mis vind ik :P
Ik heb de asus versie,fijne kaart ja.
Ik heb hem op een opteronnetje lopen.
Score na overklock 10100 punten 3dmark 2006.
Dus ik denk dat er mischien wel meer uit je systeem is te halen.

edit: is jullie cpu overklocked?
ik denk dat het meer zin heeft om de cpu over te klocken dan de videokaart.
mijn dualcore opteron loopr op 2800mhz

edit2:
hier een screenshotje van eerste test overklock:

Ik heb precies dezelfde kaart maar dan de 640MB verise.
wat ik ook heb net als jij is dat er nergens op de kaart terug te vinden is dat hij van Club3d is of ik kijk er over heen :P, t.o.v deze kaart zeg maar.

in ieder geval mooie survey
Ik verbaasde me hier inderdaad over. Er staat gewoon het standaard Nvidia plaatje op.
Ik heb dezelfde geschiedenis als jouw, een kapotte 7900GT (wat een brakke kaarten als ik zo lees op het internet), en nu een 8800GTS 320 van Asus.

Supertevreden van, ik draai dual screen, 2 keer 1600*1200 digitaal, dus dat zit wel goed.

En ook ingame gewoonweg fantastisch, Fear alles @ max (behalve softShadows).

CS: S 60 fps+ constant O+

Itt de 7900GT, is deze zijn geld dubbel en dik WEL waard ;)
Ja wat een ramp was dat. Eerst hoge temperatuur, dus ik dacht zet er een andere koeler op. Paar dagen erna de eerste artifacts ingame.

Ik kan hem natuurlijk niet terugbrengen, omdat ik de koeler ervan niet meer heb en de garantie was met het monteren verlopen.
Is het waar dat een een systeem met bijv. de 8800GTS en een laten we zeggen een X2 op 2,6ghz dezelfde minimale frames heeft als een core 2 duo e6600 systeem ? Heb ik ergens gelezen op tweakers :?

Als dat zo is maakt het natuurlijk weinig uit in games. In 3dmark 06 is dat natuurlijk een heel ander verhaal maar 3dmark is nu eenmaal niet belangrijk voor een gamer want die gaat toch niet elke dag een paar uur 3dmark ''spelen'' :)
Dit zal wel een beetje opgaan, maar als je spellen hebt met heel veel psysics zal je het toch wel merken met een mindere CPU
CPU is bij 3D mark06 een behoorlijke bottleneck, ik heb een Club3D 8800 320MB en 4000+@stock, bij overclock @3,1Ghz gaat het als een speer alleen loopt ie niet stabiel, 20 min meer niet. Met CPU @2,8Ghz gaat het nog steeds een stuk vlotter in 3D mark06 en stabiel. Maar in de games die ik speel, en met alles vol uit, draait alles soepel, ik heb tot nu toe geen snellere CPU nodig. (ik speel, BF2, FEAR, COH, Oblivion, enz). Let op, ik gebruik een 930BF TFT, die is maar 1280X1024, dat scheelt aanzienlijk in performance met bv. 1600X1200.
Ik heb de MSI 8800GTS 320MB OC-Versie nu ook,
ik merk echt de cpu Bottleneck (X2 3800+ S939)
Op 2Ghz haal ik 7200 dacht ik,
Maar met m`n CPU op 2,7 GHZ haal ik 8800 3Dmark06 score!
wat ook interesant is, is dat ik met XP 8800 punten haal en Vista Ultimate 64bit 7600 punten! toch wel een aardig verschil!
maar binnenkort komt men K8N Diamond Plus weer trg want de CPU kan nog hoger ma de FSB is de Bottleneck!
kijken wat we er dan uitgeperst krijgen!
ik heb precies de slefde kaart als de reactie boven mij, dus van MSI standaard, core 575 Mhz en Mem 1700 Mhz, ik heb dan wel een AMD Athlon 5600+ 2.8 Ghz stock, en haal 9250 3Dmarks 06 :9