Sitecom WL-405 Wireless Internet Security Camera 150N Review

PageFault 17 augustus 2011, laatste update op 17 augustus 2011, 4.615 views

Sitecom WL-405 Wireless Internet Security Camera 150N

Pluspunten

• Compact, stijlvol design
  • Eenvoudig in te stellen

Minpunten

• Slechte beeldkwaliteit
  • Geen fimpjes bij bewegingsdetectie bij standalone gebruik

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 2
Deze camera is niet extreem duur voor een wireless webcam, dus je mag wellicht niet extreem veel verwachten. Kort mijn bevindingen (heb hem ongeveer een week):
  • Design is erg okay.
  • Wordt geleverd met een handige poot met ball-head die eenvoudig te verstellen en te locken is. Ook bevestigingsmateriaal.
  • Installatie en configuratie is kinderlijk eenvoudig
  • Beeldkwaliteit is zo zo, zeker bij slechter ligt (heb ik het niet over donker) is het echt beroerd.
  • De beeldhoek vind ik niet wijd genoeg, je moet een grote afstand hebben wil je een kamer van 3,5 meter breed in beeld kunnen krijgen.
  • Bewegingsdetectie kun je 3 areas instellen met de gevoeligheid. Daar moet je effe mee spelen voor je de juiste settings hebt. Als je een ruimte met buitenlicht in beeld hebt, zul je overdag niemand in de kamer herkennen want dat is te donker t.o.v. het licht buiten. Belichting locken zou fijn zijn, dan zou het raam overbelicht kunnen worden en de rest goed zichtbaar.
  • Bewegingsdetectie kan leiden tot een email en/of FTP van een snapshot, maar niet van een (kort) filmpje. Je kunt vanuit de webclient of de losse tool wel fimpjes opnemen, maar ik heb geen PC de hele dag aanstaan. Bij de bewegingsdetectie kun je ook de periode instellen dat er beweging moet zijn voor hij gaat mailen/FTPen. Nadeel is dat als er iets gebeurt, je maar eens in de zoveel tijd (aardig wat secondes!) een beeld krijgt, ook als je die tijd op 1 sec zet. Iemand kan dus een duur openen, dat zie je op beeld en door de kamer rennen, zonder dat hijzelf zichtbaar is.

Heb jij ook een Sitecom WL-405 Wireless Internet Security Camera 150N?

Welke instellingen (welke camera) heb je gebruikt in Synology Surveillance? Ik krijg de camera niet aan de praat in het programma. Bij mij wordt de camera niet herkend.
Ik kan nu effe niet kijken, hij is niet in de buurt :(

Kun je hem wel pingen (via WiFi)? Bij mij ging eigenlijk alles automatisch.
Summiere review maar ben het met de meeste punten wel eens.

Heb deze camera ook een keer in een opwelling gekocht omdat de prijs laag genoeg was, maar het is dan ook wel waar naar z'n geld.....

In combinatie met de Surveillance Station software op NAS'sen van Synology (veel meer motion detection mogelijkheden en wel filmpjes) is ie best leuk maar met name de beeldkwaliteit en kijkhoek blijven zeer matig.

Je vraagt je toch wel af hoe het kan dat er tegenwoordig voor 3 tientjes 720p of zelfs 1080p webcams worden verkocht die het zelfs bij weinig licht redelijk doen terwijl IP-/netwerkcamera's minimaal 200 euro moeten kosten eer je iets fatsoenlijks hebt.
Ik denk dat er ook een groot deel van de kosten in de durability van de camera's zit. IP camera's moeten gemaakt zijn om 24/7 te draaien, terwijl je een webcam ms een uurtje per dag gebruikt en dus daar ook naar geproduceerd worden.
Bij de IP-/netwerkcamera's zit een groot deel van de kosten in de software.
Daarom is de hardware slecht tot matig bij de budget IP-/netwerkcamera's.