Fujifilm FinePix HS20EXR Zwart Review

fevenhuis 24 november 2011, laatste update op 24 november 2011, 2.400 views

Fujifilm FinePix HS20EXR Zwart

Pluspunten

• Kan vaak fotos maken zonder tripod bij laag licht
  • Autobraketing
  • Auto High Dynamic Range mogelijkheden
  • Zeer groot zoombereik
  • Goede kleuren met EXR opnames (in bepaalde omstandigheden)
  • Uitklapbaar scherm
  • Elektronische waterpas

Minpunten

• Video opname is volautomatisch en vaak onbruikbaar
  • Veelal overbelichte fotos in EXR modus
  • RAW opname 8 MP (een kwart van 16MP)
  • Slechte autofocus
  • Matige beeldkwaliteit
  • Raakt oververhit bij warm weer
  • Veel uitzonderingen die de bediening bemoeilijkt
  • Live view ziet er anders uit dan gemaakte fotos
  • Userinterface bemoeilijkt het framen van shots
  • Geen digital zoom
  • Zwaar
  • Lomp

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 3
Helaas zijn er zoveel problemen met dit product dat het zeer verstandig is om dit model niet te kopen. Al denk ik wel dat een simpele goedkope point-and-shoot van Fujifilm met dezelfde EXR chip wellicht wel het geld waard is. Mits de point-and-shoot camera's niet hetzelfde probleem hebben van overbelichte foto's op zonnige dagen.

De specs (en sommige reviews) doen vermoeden dat dit de ideale bridge camera is maar de vele problemen zorgen ervoor dat er weinig over blijft van al dat moois. Het is mogelijk om er hele mooie foto's mee te maken maar niet zonder de nodige moeite en problemen.

Ik zal proberen over verloop van tijd te onderbouwen wat ik zoal ondervindt met de camera. Ik zal ook proberen om de goede kanten erbij te zetten, maar het lijkt me belangrijke om eerst alle zaken te vermelden waar ik tegen aan loop en die de professionele reviewers liever weglaten

Knoppen onmiddelijk versleten
Ik het in exact 2 dagen de letters van twee knoppen afgesleten door mijn nagel te gebruiken bij het drukken op deze knoppen. Dat ging net wat lekkerder omdat de camera niet zo makkelijk in de hand ligt en met twee handen bedient moet worden.

De knoppen zijn niet volledig versleten maar gedeeltelijk ,maar toch ziet het er vervelend uit.

Het was mij al eerder opgevallen bij het bekijken van tweedehands aangeboden Fujifilm camera's, dat de letters/symbolen van de knoppen vaak versleten waren. Dat ik de letter vrijwel onmiddels er in principe gewoonweg van af kon krabben had ik echter nooit verwacht, een bijzonder staaltje van onkunde.

Video opname functionaliteit is slecht
Je kan letterlijk in maar totaal één ding instellen voor het maken van video opnames en dat is kiezen voor vaste scherpte afstand of automatische bijgestelde scherpte. verder is alles volautoamtisch, je kunt geen belichting kiezen of zelfs geen witbalans instellen en vergeet ook het handmatig scherpstellen maar.

Omdat je dus niets kunt instellen voor de video is het alleen in bepaalde ideale omstandigheden mogelijk om te filmen. In vrijwel de meeste gevallen is het niet mogelijk om een redelijke opname te maken. Om een voorbeeld te geven, ik wilde wat opname van de regen maken maar omdat de scherpafstelling volautomatisch is wordt er op de dichtst bijzijnde druppels scherpt gesteld, het resultaat is alles één grote blur is. En omdat je dus niets kunt afstellen blijft het ook daarbij.

In principe wat je er mee kunt filmen is simpele opgezette opnames voor videoblogging en Youtube reviews.

De hoge snelheid opnames zijn van erg lage kwaliteit door te hoge compressie, dat geld voor alle opnamen dus ook die op minder hoge snelheid. Ik heb ook een Casio die laat toch wat meer heel van de lage resolutie hoge snelheidsopnames, maar daarvoor gebruiken zij een minder cpu intensief codec (MJPEG).

Door de grote artefacten van hoge videocompressie zijn vrijwel alle hoge snelheidsopnames onbruikbaar voor alle toepassingen.

Oververhit
Bij warm weer naar Nederlandse maatstaven raakt de camera continu oververhit bij normaal gebruik.Het is tot nu toe elke keer dat ik de camera bij warm weer gebruikt heb voorgekomen dat ik de camera regelmatig uit moest zetten i.p.v de foto maken die ik wilde maken.

Fujifilm heeft een firmware update uitgebracht zodat de gebruiker niet continue word lastig gevallen met melding voor een te hoge temperatuur. Na de firmware update krijgt u pas op het laatste moment een waarschuwing, als je dan toch blijft doorschieten schakelt hij automatisch uit. Hooguit nog één foto als je melding ziet en daarna wordt het moeilijk.

Overige Probleem Bevindingen
* De EXR mode werkt zeer goed bij lage licht condities zoals s'avonds, maar alleen als er een directe lichtbron (een lamp dus) in de shot aanwezig is Zodra er geen lamp in de shot is zal de camera automatisch.

* De EXR mode geeft meestal overbelichte fotos bij veel licht

* De manual focus wordt gereset na het bekijken van een foto, wat nogal problematisch is, vooral omdat er soms erg lang aan de focus ring gedraait moet worden.

* Als de flitser open staat gaat deze af bij het handmatig instellen van de witbalans.

* Bij de Auto Bracketing feature kan de Exposure maximaal op -1 en +1 EV ingesteld worden, voor HDR zou het maximum bereik van -2 en +2 EV beter uitkomen

* Tegenvallende beeldkwaliteit, lijkt meer op 12 MP bij de hoge resolutie fotos , EXR modi hebben wat dithering artefacten.

* Zwaar en moeilijke bediening voor de geavanceerde functies.

* Slechte Autofocus, in bepaalde omstandigheden werkt de autofocus zeer moeizaam of gewoon niet.

* Het was mij ook al gelukt om het plastic schroefdraad van de tripod mount wat te beschadigen, niet dramatisch beschadigt maar het is toch net iets moeilijker om hem te mounten.

* De iconen en letters op het beeldscherm zijn te groot en bedekken een groot gedeelte van het scherm, ook als je deze uit zet verschijnt er een grote balk als je de exposure bijstelt. Alhoewel het beeldscherm een hoge resolutie heeft worden is de userinterface hier totaal niet op aangepast. Het is niet mogelijk om zelf aan te geven welke informatie op het beeldscherm wordt weergegeven.

* Wat je op het scherm ziet is niet hetzelfde als de foto die je neemt. Het is een beetje gokken op ervaring hoe de foto eruit zal komen te zien en zodra je verifieert hoe de foto eruit ziet wordt zoals eerder genoemd de manual focus weer gereset.

* Zeer veel ruis, vooral bij hoge ISO, hoger dan 800 is al gauw problematisch in combinatie met de lage beeldkwaliteit.

* Lage beeldwkaliteit van de viewfinder

* RAW bestanden zijn beperkt tot 8MP dat is dus een kwart van de beloofde 16MP, treurig. Het duurde een tijdje voor ik in de gaten had waarom mijn RAW ontwikkelingen zo tegen vielen.

* De fotometrie (lichtafstelling) werkt uitsluitend op het midden, als je dus het focus punt veranderd blijft de fotometrie op het midden gericht. Dat is dus duidelijk weer een fout.

* Autorotate werkt alleen goed aan één kant. Met de grip aan de bovenzijde wordt foto goed geroteerd andersom wordt de foto niet geroteerd. Foutje?

* Geen digital zoom, alhoewel een digital zoom vaak overbodig is omdat er een flinke 30X zoom op zit, is het toch vervelend dat er helemaal geen digital zoom aanwezig is. Soms kan de digitale zoom toch een uitkomst bieden, door deze eraf te halen si dat een zoveelste inperkting van de creativiteit van de gebruiker op deze camera.

* De opname presets zijn voornamelijk presets voor point-and-shoot camera's, welke voor semi-pro gebruikers allemaal niet interessant zijn. Het lijkt meer op een nogal lompe vakantie camera qua mogelijkheden.

* Geen preset support in bestaande software zoals Adobe Photoshop voor de ontwikkeling van RAW foto's voor Fujifilm camera's. U zult zelf presets in de software moeten maken, iets wat veel werk is om goed te doen.

Nawoord
Het is moeilijk om de positieve kanten uit te lichten omdat er bijna altijdt iets verkeerd is met hoe iets werkt met deze camera. Mijn indruk is dat er men gewoon dezelfde fotometrie heeft gebruik in combinatie met de EXR chip wat niet goed werkt.

Ik ben niet volledig teleurgesteld in de camera omdat ik er toch meer mee kan. Ik wilde wat meer controle, wat opties voor HDR en betere kleuren.

Vooralsnog denk ik dat de gemiddeld foto hobbyist beter af is met een tweedehands DSLR dan deze camera nieuw omdat een DLSR vaak en grotere chip heeft wat waarschijnlijk vergelijkbare presraties onder lage belichting oplevert. En een 720p video opname mogelijkheid die werkt is nogal beter dan een 1080p opname mogelijkheid die bijna nooit werkt. En ook door de 8MP RAW kwaliteit blijkt de camera meer gericht op beginnende hobbyist fotografen.

Ik ben wel teleurgesteld in Fujifilm dat blijkbaar haar eigen producten niet vooraf eerst een keer uitprobeert voordat het deze verkoopt.

Meer volgt, ik zal nog even proberen om wat goede en slechte foto's uit te zoeken

Heb jij ook een Fujifilm FinePix HS20EXR Zwart?