Specificaties 320mm breed en 230mm lang (Kunststof) - Bekijk alle specificaties

Razer Sphex Review

djunicron 16 augustus 2011, laatste update op 16 augustus 2011, 3.569 views

Razer Sphex

Pluspunten

• Super dun
  • Prettig in gebruik, valt haast niet op
  • Prima tracking en precisie
  • Plakt op werkelijk alles

Minpunten

• Even snel verplaatsen gaat niet
  • De textuur houd redelijk snel vuil / olie vast
  • Groene print op de mat is voelbaar

Toen mijn Roccat Sota na twee jaar krom begon te trekken en niet meer gelijkmatig glad was, was het tijd voor een nieuw matje voor onder m'n Razer Deathadder, Logitech VX en Steelseries Akari muizen.

Het viel mij vooral op na jaren gebruik dat muismatten met een harde bovenkant maar een rubberen onderzijde door bolling (warmte, wrijving, slijtage) de onderkant van de muis af begonnen te schrapen. Vooral bij de voetjes van Logitech en de sticker van Razer muizen is dit evident.

Van het grote aantal alternatieven, leek de Razer Sphex mij hier de uitkomst bieden. Zo dun dat je hem niet merkt en de randjes niet gemakkelijk opduwt en een degelijk plakkende onderkant.

"kleefpapier"

Omdat ik op diverse fora en reviews vernomen had dat de mat als deze veel stof oppikt aan de onderkant niet meer goed plakt, eerst even m'n bureau gesopt en de mat neergegooid. Één ding is zeker, deze mat plakt bijzonder goed. Plastic coated hout, glas, ongelakt hout, gips, metaal, het is allemaal geen probleem. Totdat je ondergrond aan de mat blijft plakken. Ondanks dat je de mat gemakkelijk kunt verplaatsen, is het toch raadzaam dit niet te vaak te doen. Toen ik de mat los trok van het plastic waarop deze geleverd werd, zag ik door het binnenvallende zonlicht direct de stofdeeltjes naar de onderkant trekken. Het lijkt alsof alles aan deze mat wil blijven plakken, dus wees er voorzichtig mee!

Prijs en concurrentie

Ik heb de mat voor slechts ¤14 opgepikt, het valt daarmee dus in dezelfde prijsklasse als de Sota mat of de stoffe matten van Steelseries. Kwa materiaal lijkt de mat echter eerder op de 4HD van Steelseries, met een iets gladdere bovenkant (minder textuur). Beide voelen in het gebruik even prettig aan de huid wanneer je deze eroverheen schuurt. Naar mijn mening zijn ze zowel de Steelseries matten als de Roccat Sota gelijkwaardig hierin. De Sphex is kwa gebruiksgebied wel de kleinste van de 3. Voor mij persoonlijk niet zo'n probleem, hoewel het toch even wennen is. Het kleinere oppervlak van deze mat valt namelijk vooral op doordat deze niet makkelijk te verschuiven is. (zeg maar rustig helemaal niet)
Je zit er dus zo vanaf als je even gaat verzitten.

Muisplezier?

De mat is redelijk glad, maar geeft toch meer weerstand dan ik in eerste instantie verwachtte. Doordat hij zo plat is als de ondergrond (je bureau dus) en je de rand amper voelt, geeft het een erg prettig, consistent gevoel, hoewel je in het gebruik amper merkt dat je eigenlijk een mat gebruikt. Kwa precisie, heb ik het idee dat zelfs met m'n Razer muis, de Sota iets nauwkeuriger was, totdat deze begon af te slijten. Ook de Quick en 4HD van Steelseries lijken beter te presteren. Kwa bewegingsweerstand bij normaal en intensief gebruik is de muismat een goed constante ondergrond.
Het is overduidelijk dat Razer gegaan is voor een muismat die zo min mogelijk opvalt in het gebruik. Prima naar mijn mening. Verwacht geen super-tracking, gladheid of extra comfort van deze mat, je zult het niet vinden, maar je zult over alle drie geen klachten hebben als je momenteel geen muismat gebruikt.

De mat verliest geen tracking bij zweterige handjes, hoewel ik daar geen eindoordeel over kan geven, omdat ik hier niet zo'n last van heb normaal gesproken. De mat pakt wel snel vuil op in de structuur. De olie van je handen blijft helaas ook zichtbaar zitten in vel licht. (zie de te sterk geflitste foto)

Opmerkelijk is dat het logo in de rechter bovenhoek niet helemaal vlak is (het sphex logo is dat wel). Als je na slijtage de mat om gaat draaien, zit je dus met hobbeltjes van <1mm. Het groene Razer logo in de andere hoek heeft dit ook een beetje maar is amper te voelen, hoewel je kunt zien dat deze een andere textuur heeft dan de rest van de mat.

Samenvatting
TL;DR?
- De mat is in alle opzichten vrijwel niet te merken in gebruik. Ideaal dus voor mensen die eigenlijk geen muismat willen, maar geen goede tracking hebben op hun bureau.
- De onderkant plakt op vrijwel alles, en alles wil graag aan de mat blijven plakken. Niet te vaak verplaatsen of de onderkant zal vol met zooi komen te zitten. (en niet meer plakken?)
- Voor een zacht prijsje heb je een degelijk product voor zowel optische als laser muizen. Dit is echter niet zo uniek, er zijn genoeg even goede alternatieven. Maar geen van de alternatieven is zo dun als deze mat.

Heb jij ook een Razer Sphex?

Hij is zo dun dat er wat vouwtjes in kunnen komen. Deze gaan er niet meer uit. Dus je moet er wel heel voorzichtig mee omgaan.
Daar was ik al bang voor. Helemaal oprollen lijkt me dan ook geen goed idee.
Bedankt voor de waarschuwing!
Ik heb deze muismat ook gehad. Geweldig ding.

Er zit alleen een nadeel aan. Nadat je de muismat een aantal keer van je bureau afgehaald hebt om je bureau grondig te poetsen gaat de plaklaag er langzaam af.

Hierdoor kan het dus voorkomen dat de muismat niet meer blijft liggen en bij elke beweging schuift te muismat mee.

Ik heb hem daarom ook na anderhalf tot twee jaar weggegooid omdat het vast tapen van de muismat me geen goed idee leek. Nu een Kabuto besteld, ga kijken of deze langer meegaat.
Stukje achtergrond omtrent mijn voorkeuren:
Ik muis voornamelijk uit de pols, voor een 1920x1080 resolutie beweegt ik de muis bij voorkeur niet verder dan 2x1,5 cm over de mat. Dit betekend dat ik graag een maximale DPI waarde (bij voorkeur 3600, hoger is ietsjes té) gebruik, met een bovengemiddelde versnelling.

Voor een 1920 pixels legt mijn Deathadder 3500 ~2,5cm af, de logitech VX wireless 2,5cm en de Steelseries Ikari Optical 3,4cm op deze mat.
Nette review. Misschien dat ik deze ook maar ga halen. thnx
Een update van mijn kan wat betreft de duurzaamheid:

Inmiddels heeft de mat er zo'n half jaar op zitten, met ik denk zo'n 30 muis-uren per week gemiddeld. Met het blote oog is er absoluut geen slijtage te zien (linkerkant waar ik muis, versus de rechterkant, waar ik nooit kom).

Ook zijn de muis slides amper verder gesleten, wat bij gebruik op het bureau wel anders was. De setup zoals op het plaatje is dus nog steeds in gebruik zonder enige problemen. Echt vies is de muismat ook niet geworden. Zeer goed bestede ¤15 voor mij dus!