Gigabyte GK-K6800 Review

macuz 16 augustus 2011, laatste update op 16 augustus 2011, 753 views

Gigabyte GK-K6800

Pluspunten

• Multimediatoetsen, volumewiel, zachte vering van de toetsen, uiterlijk

Minpunten

• Kleine backspace, het minder fijn gamen (misschien persoonlijk) en het snel vervagen van de opdruk.

Ik heb na een flinke speurtocht naar een budget toetsenbord met multimedia toetsen voor de Gigabyte GK-K680 gekozen, mede doordat dit eigenlijk het enige goed ogende toetsenbord is waar directe multimedia toetsen op zaten voor muziek(en voornamelijk volgende/vorige toetsen). Gigabyte leek me een prima fabrikant gezien zij zeker geen slechte moederborden produceren (en waarschijnlijk nog wel andere hardware). Ik heb het toetsenbord nu een week, en heb deze al aardig intensief kunnen gebruiken.

Het toetsenbord ziet er goed uit, en de setup is redelijk standaard. De indeling van de toetsen is prima, alleen is het enige waar ik mij aan stoor de backspace toets, welke even groot is als een normale toets (vierkant). Ik ben gewent dat deze 2 keer zo breed is, waardoor ik nu nog steeds vaak misgrijp als ik iets moet weghalen. Dit is vrij hinderlijk. Ook spreekt Gigabyte met lof over de palmsteun, maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn handen daar overheen vallen, en gewoon steunen op mijn bureau.

De membraan toetsen drukken vrij zacht in, en er is geen hinderlijke klik zoals andere budget toetsenborden wel eens willen hebben. Het is mij nog niet overkomen dat ik een letter heb overgeslagen tijdens het typen. Wat mij betreft prima dus.

De multimedia toetsen zijn echt het allersterkste punt van dit toetsenbord. Er zijn geen drivers nodig, en alle multimedia knoppen werken direct op windows media player en spotify. En dan de volumeknop... knoppen zijn prima, maar er gaat toch niets boven een mechanische draaiknop om je volume te regelen. Het kost iets meer dan een volledige draai om je volume maximaal aan te passen, precies goed naar mijn mening.

Ik speel veel games, en ik heb het idee dat dit keyboard hierop iets minder presteert. Ik speel veel shooters, waarbij ik gebruik maak van de WSAD configuratie, en ik moet zeggen, misschien moet ik nog wennen, maar af en toe heb ik het idee dat het toetsenbord niet helemaal accuraat reageert. Vooral de control toets (liggen) werkte niet altijd even direct.

Wat toch het allersterkste minpunt is, is dat na een week gamen de WSAD knoppen al zeer sterk beginnen te vervagen. De kwaliteit van de letteropdruk is dus niet heel erg goed, en ik verwacht dat deze na een maand niet meer te zien zijn. Jammer, zeker gezien dit toch geen kosten kwestie zou moeten zijn bij het produceren (de toetsen van de standaard en zelfs goedkopere logitech toetsenborden blijven prima).

Eind conclusie, voor het ontzettend lage bedrag dat je betaald is het wel een prima toetsenbord, ondanks de letters die snel vervagen. Maar als je veel games speelt, raad ik je aan eerst even verder te kijken. Ik ben er voorlopig wel tevreden mee, zeker gezien het schijnbaar erg moeilijk is een goed ogend toetsenbord te maken waar alle essentiŽle multimedia knoppen ook op zitten. Als je 15 euro kunt missen, probeer 'm dan gewoon eens.

Heb jij ook een Gigabyte GK-K6800?

Ik heb heel wat toetsenborden versleten, maar keek ff in de prijslijst voor dit mobootje.Een whopping € 9.83 als nummer 1 in de prijslijst? Jeetje, ziet er best mooi uit dat ding.
Ik ben een hardwareslet,maar je mag niet klagen als ie het verder best wel goed doet.
Leuke review.

[Reactie gewijzigd door TweakerTweak op 16 augustus 2011 07:20]