Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart Review

Lingod 19 mei 2007, laatste update op 17 november 2015, 9.492 views

Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Strak Design
  • Kleurweergave (MagicColor)
  • Magicbright (contrastprofielen)
  • Resolutie 1680*1050
  • Breedbeeld
  • Geen Ghosting
  • Goede Prijs/Kwaliteit verhouding

Minpunten

• Slechte inkijkhoek van boven en beneden (TN-Panel)
  • Niet naar beneden kantelbaar
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Lichte Blacklight bleeding (niet storend)

Algemeen praatje
Al een tijdje zit ik te kijken naar een ‘widescreen’ TFT. Ik was op zoek naar een scherm dat in de kast past, het scherm gaat namelijk fungeren als Mediacenter.

Ik heb altijd Dell schermen gehad, eerst CRT daarna stuk of 4 TFT’s. Dus ook voor de overstap naar widescreen wilde ik in eerste instantie gaan voor een Dell scherm. Vooral ook omdat deze in hoogte verstelbaar zijn. Ik heb echter ook te maken met budget, en ik had helaas al wat teveel besteedt aan de PC dus ik moest gaan voor iets goedkoper. Toen ben ik me verder gaan oriënteren en kwam uiteraard ook de Samsung SyncMaster 06 series tegen. Ik moet zeggen dat ik hier (qua looks) meteen enthousiast over was/ben.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1woMv8hGq.jpeg Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Samsung SyncMaster 206BW, de 20inch variant dus. Bestelt en volgende dag bezorgt. Eerste gedachte: In het echt ziet het er nog mooier uit :D

Featureset
Het begint allemaal met de doos openscheuren en het scherm eruit halen, even bewonderen en kijken wat er nog meer voor leuks bij zit. Het scherm wordt geleverd met zowel een DVI als VGA/D-SUB kabel, verder een zeer magere handleiding (denk hierbij aan een crappy gekopieerde Ikea handleiding), een installatiecd, stofdoekje, stroomkabel en garantiebewijs.

Al met al niet super uitgebreid maar zeker dik voldoende. Vooral stofdoekje komt van pas.

Contrast en helderheid
Ik sloot het scherm aan via DVI en werd direct verblind door het heldere contrast en kleurweergave. Dit zag er echt goed uit. Misschien wel iets te, ik heb de kleuren en helderheid iets aangepast zodat mn ogen het iets langer zullen overleven. Maar al met al zeer tevreden, de kleuren zijn helder en levendig, daarnaast is zwart ook echt zwart.

Het scherm heeft overigens wel last van wat backlight bleeding, maar dit merk je eigenlijk pas bij zwart beeld, bijvoorbeeld als je PC uit staat en het scherm nog aan. Storend is het niet.

De contrast en helderheid zijn makkelijk aan te passen via het OSD, welke bedient kan worden door de knopjes onderaan het scherm. De Samsung SyncMaster 206BW heeft de feature 'MagicBright'. Dit houdt simpel gezegd in dat er voor het contrast een aantal standaardprofielen zijn, zoals Text, Internet, Game, Movie, Dynamic, allemaal zijn ze weer aan te passen, zodat je snel kunt schakelen. Ik heb deze functie nu al handig gevonden. Als je een brief aan het typen bent wil je gewoon een rustig scherm, niet al te fel, maar als je wilt gamen dan mogen de kleuren het scherm afspatten.

Kleurweergave
En dat is dan ook het geval, ik heb het scherm alleen nog maar getest met Command & Conquer 3: Tiberium War en Need for Speed: Carbon op een resolutie van 1680*1050, maar ik moet zeggen dat ik ook hierover niets minder dan vol lof kan zijn. Vooral C&C3 is de beleving super, kleuren zijn echt helder, er is meer overzicht en het verbeterd gewoon de spelervaring.

Je kunt dit nog meer opschroeven door gebruik te maken van de zogenaamde MagicColor Engine. Dit is tevens een nieuwe feature die je door Samsung wordt aangeboden. MagicColor is een chip die in de monitor zit ingebouwd voor het verbeteren van de kleurweergave. Zie hieronder een voorbeeld van MagicColor, aan de linkerkant staat het uit en aan de rechterkant staat het aan.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm20PsB7xVJ.jpegMagicColor is te configureren via het OSD en kent vier standen: Uit, Demo (waarbij je het verschil kunt zien tussen aan en uit), Full, Intelligent.

Persoonlijk vindt ik dit een van de grote meerwaardes van dit scherm. Met MagicColor aan worden de kleuren echt meer tot leven gebracht. Dit heb ik zeker ook gemerkt in C&C 3.
Voor meer info over MagicColor: klik hier.

Inkijkhoek
Ik heb dit in de beoordeling gezet onder ‘Contrast en Helderheid’, maar wil er graag nog wat over kwijt. De inkijkhoeken van links en rechts zijn prima, maar van onder en boven slecht. Als je op de grond zit en film kijkt zie je vrij veel zwarte vlekken. Ik bedoel ik wist van te voren dat dit scherm een TN-Panel had, maar had niet verwacht dat dit zo slecht was. Ik had voorheen een 17” Dell TFT en hier was de inkijkhoek van boven en beneden een stuk beter.

Ghosting
Zoals gezegd heb ik het alleen nog geprobeerd met zojuist genoemde games, maar hier heb ik geen Ghosting kunnen ontdekken, dus dat is dik in orde.

Bouwkwaliteit en vormgeving
Om te beginnen met de vormgeving, over smaak valt niet te twisten, ik vind het dan ook een super mooi scherm. De zgn. Glossy rand om het scherm lijdt mij niet af, komt ook omdat er bij mij geen licht op weerkaatst, en geeft het juist een mooie design look. Het scherm is strak afgewerkt met de zilveren rand onderin.

Beetje jammer is dat er rechtsbovenaan het scherm op de rand, de teksten 3000:1 Contrast 2MS Response time staat, dat had er van mij niet op gehoeven. Het is gelukkig in licht grijs en valt dus niet heel erg op. Maar overbodig is het in ieder geval wel.

Bouwkwaliteit persoonlijk, vindt ik wat minder, de backplate is bijvoorbeeld niet super stevig. Met backplate bedoel ik de plaat aan de achterkant van het scherm wat o.a. de DVI en Stroomkabels afschermt. Het is overigens wel goed gevonden, want het geeft een veel minder rommelige look. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm4GcXH7PQR.jpeg

Verder is de voet goed, je kunt deze d.m.v. een clipje vast schroeven (aandraaien) en uiteraard weer losmaken. Dus gelukkig geen eens vast altijd vast systeem. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm8NuXHhMuY.jpeg

Ander minpunt is de kantelbaarheid (is dat een woord?) van het scherm, je kun het scherm namelijk wel een stuk omhoog kantelen, maar niet naar beneden, verder als precies recht krijg je het scherm niet. En dit tesamen met een slechte inkijkhoek van boven naar beneden, maakt het bijna onmogelijk om vanaf de grond film te kijken.

Pixeldefecten
Er zaten 0,0 pixeldefecten in mijn scherm.
Update: Nu 3 weken later en nog steeds geen pixeldefecten, dus dat zit helemaal goed!

Prijs is een van de voornaamste reden voor mijn keuze voor dit scherm en dat is gewoon goed. Het scherm is zijn geld zeker waard. Gekocht via de pricewatch voor 258 euro.

De Samsung SyncMaster 206BW is een super scherm. Het heeft een mooie vormgeving, strak design, zeer goede kleurweergave door MagicColor feature, handige manier van switchen tussen contrastniveaus door de MagicBright contrastprofielen. Uiteraard het breedbeeld scherm met een resolutie van 1680*1050 en daarnaast is de prijs/kwaliteit verhouding zeer goed te noemen.

Het is alleen jammer dat het scherm een slechte inkijkhoek heeft van boven en beneden, maar als je toch voornamelijk recht voor je scherm zit, kun je dit negeren. Het scherm is daarnaast ook niet echt naar beneden kantelbaar en niet in hoogte verstelbaar.

Al met al kom ik er niet onderuit om dit scherm een dikke voldoende te geven. Het scherm is zeker niet duur voor wat je allemaal krijgt. Mocht je nog twijfelen … niet doen … gewoon kopen ;)

• Sapphire X1800XT 512MB DDR3
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart?

Waarom heeft Contrast & helderheid maar drie blokjes in plaatst van 4/5?

Jouw twee negatieve punten:
-backlight bleeding (misschien een foto?)
-verblindend (heb ik vaker gelezen, maar terug te schroeven)

Volgens verschillende bronnen is backlight bleeding minimaal. En de helderheid en contrast kan je zelf terug schroeven. of zijn er nog meer negatieve punten?

ik vraag dit, niet omdat ik het niet eens ben met je score. Maar omdat hij zelf op mijn verlangelijstje staat :Y)

edit: of zijn het de inkijkhoeken?
Ik waardeer je commentaar maar ik zoals beschreven in mijn survey heb ik de inkijkhoek beoordeeld onder 'contrast en helderheid', ik zou niet weten waar deze beter past..

Contrast en Helderheid zijn goed inkijkhoek daarentegen niet..
Ik kan je dit scherm te sterkste aanraden.
Het is algemeen bekend van een TN panel dat de kijkhoek vrij slecht is, met name van boven en onder. Bij dit scherm valt het nog wel mee denk ik, het kan een stuk erger. Vergelijk hier maar eens jouw scherm met het grotere (22") scherm, de SyncMaster 225BW. Dan zie je dat het met jouw scherm nog meevalt. Zelf heb ik de SyncMaster 214T, dat is een PVA scherm, maar wel een heel stuk duurder.

Wat betreft verstelbaarheid heb je gelijk. Helaas is het jammer dat dit sterk afhankelijk is van het budget wat er beschikbaar is voor een scherm. Op vrijwel ieder duurder model is wel de mogelijkheid tot verstellen in hoogte en kantelbaar. Maar ga je naar de goedkopere klasse dan mis je die functies meestal. Jammer, want ik denk dat het vaak een vereiste is voor een goede kijkhoogte.
Ik vind het nogal jammer dat het scherm niet naar beneden kantelbaar is, dit komt voornamelijk door de keuze van de voet, die beperkt het naar beneden kantelen. Dat het een TN-panel heeft is nog ok, als je het scherm kan kantelen zul je hier ook veel minder last van hebben.

De enige echte misser van Samsung..
Hoe is de inkijkhoek als je ondersteboven aan het plafond gaat hangen? :)

Grappig, maar een monitor is om op een bureau te zetten. Beetje matig om een oordeel te vellen op basis van "op de grond film kijken".

Heb het scherm zelf ook, uitstekende kwaliteit. Als je een normaal bureau hebt, heb je het 'naar beneden kantelen' helemaal niet nodig. Ergonomisch gezien hoort bovenkant-scherm ongeveer op gelijke hoogte te zijn als jouw kijkertjes ;)
Wat een onzin, alle TFT scherm die ik heb gehad, waren naar beneden kantelbaar, daardoor kun je ook als je niet recht voor de monitor zit het beeld alsnog goed bekijken.

Ik gebruik het scherm voor een mediacenter, dat betekent in mijn situatie dat het scherm in de kast staat en vaak met vrienden film kijk. We passen niet allemaal op de bank dus sommige zitten op de grond op een kussen what ever, maar het is dan gewoon een stuk minder goed te zien.

Kijk als je deze situatie niet hebt dan is er niets aan de hand dan kun je daar overheen lezen in de survey en haal je er alleen de voor jouw relevante punten uit.

Maar voor iemand die wel zón situatie heeft zou het misschien wel handig kunnen zijn om dat te weten. Vannuit dat oogpunt heb ik het geschreven.
Je vertelt dat je door je budget bent uitgeweken naar de 206bw. Heb je hiervoor ook de 226bw nog gezien?
Ik zit veel te twijfelen tussen deze 2 namelijk.
Het wint maar 2 inch..

Kan het kloppen dat dit scherm even "groot" is als een 17" vierkant scherm?
Zo lijkt het namelijk in de winkel.

Volgens je hele review is dit een goede tft scherm. Ik zit nu meer de kant voor 206 uit te gaan dan de 226.
De 206 en 226 zijn beide uit de zelfde serie. Ze zullen daarom ook niet veel schelen. Het kan misschien zijn dat de bij grotere schermen kwaliteit iets afneemt, hier is mij verder niet van bekend.

Ik denk dat iemand voor 226 kiest voor die 2" extra
en iemand kiest voor 206 omdat die gewoon goedkoper is en hun die 2" extra niet belangrijk zijn.
Goeder revieuw en prachtig scherm (heb zelf niet erg veel over voor een scherm dus ik kan leven met een TN panel ik verneder me nooit tot de grond of verhoog met nooit tot het plafond als ik film kijk of achter me pc zit dus dan heb je geen last als je er gewoon op oog hoogte voor zit ?

Eind vd zomer tijd voor een nieuw scherm voor mij dus als dit nog steeds de nieuwste is haal ik hem zeker in huis.
nette review, heb het scherm zelf ook en ben er ook erg tevreden over, mooie resolutie en alles ziet er ineens een stuk mooier uit (in vergelijking met mijn oude acer al1715 :P) echt een aanrader
@ MineMine: ik had voor mijn koop beide schermen nog niet in het echt gezien, maar mijn keus voor de 20" was idd budget, ik zou anders denk ik wel voor de 22" gaan, want die is toch wel een stukje groter (1 inch is 2,5 cm ongeveer). En zeker voor film kijken is dat wel lekker. Voor het werken in windows e.d. maakt het in die zin niet veel uit omdat het toch dezelfde resolutie is.

20" is in de hoogte idd hetzelfde als een 17" TFT, maar breedbeeld is gewoon een andere ervaring.

@ Jut, als je er recht voor zit is het gewoon superbeeld, dus dan zijn er geen minpunten meer te noemen.
Mooie review, bedankt.

1 vraagje, zitten er op de achterkant gaatjes waarmee je hem dmv een paar schroeven aan de muur kunt hangen? Geen zin in een dure vogels wandbevestiging.
Er zitten gaatjes ja, maar daar zitten al schroefjes in, geen idee wat jij bedoelt.
Maar zo duur is zo'n wandbevestiging toch niet :?
En ik vind persoonlijk het scherm nét iets te klein om aan een muur te hangen (was het ook eerst van plan).

Hmm, ik snap niet wat iedereen tegen die inkijkhoek heeft, ik vind em goed (zeker van onderen)
Hey goeie review echt nice :D

Ik ga deze ook halen. maar vraag mij nu echt af hoe veel groter dit ding is vs een 17inch 4:3 monitor. is het mogelijk dat iemand mij een foto kan plaatsen met de 206BW naast een normale 17inch tft please?

thanks in advance :)