Acer Aspire 4755G-2314G50MN Review

hansolo2345 22 mei 2012, 2.537 views

Acer Aspire 4755G-2314G50MN

Pluspunten

• Krachtige grafische kaart
  • Mooi scherm
  • Goed toetsenbord en touchpad
  • Goede prijs/kwaliteit
  • Gemakkelijk mee te nemen (niet te groot)

Minpunten

• Accu raakt snel op bij gamen.
  • Toetsenbord wordt warm na langdurig gebruik
  • Mcafee trail
  • Veel onnodige software meegeleverd.
  • Veel dvd's nodig om recovery cd te maken

Ik heb 4 dagen geleden deze acer aspire 4775g gekocht bij media markt in breda voor 477 euro. Na het uitpakken deed ik de acuu in de laptop en startte ik hem op. hij was z'on 30 tot 45 minuten bezig met het installeren van (onnodige) software. Nadat dit acher de rug was merkte ik dat er geen office 2010 trail bijzat terwijl dit wel vermeld was. Tot mijn verbazing had acer de nieuwste internet explorer 9 ook meegeleverd. Ook had ik om een recovery cd te maken 4 dvd's nodig. en als je de stuurprogramma's ook erbij wilt hebben dan worden het er 5.

Features:
Ik ben tevreden over de features die deze laptop beschikt. Naast 2 usb 2.0 poorten zit er ook een usb 3.0 in. Hier kun je ook apparaten instoppen die de oudere 2.0 gebruiken. verder zit ook een ingang in voor je koptelefoon, zit er een hdmi en vga ingang in en zit er een dvd-brander in. er zit ook wifi bij maar om deze te activeren moet je de toetsen-combinatie FN-F3 gebruiken. de rest is dus allemaal in orde.

Prestaties:
De tweede generatie intel core i3 is een dual-core met een kloksnelheid van 2.1 Ghz. Dit is samen met de Nvidia Geforce GT 540m een goede combinatie om games mee te spelen. De enige game waar ik moeite mee had om aan de praat te krijgen was GTA IV maar nadat ik alle patches had geinstalleerd draaide gta zonder problemen. Wel moet ik melden dat als je het meeste wilt halen uit je games je dan wel de drivers van je nvidia gpu moet vernieuwen. Bij het spelen van games heb je twee opties:

1. Je kunt het spelen met de geintegreerde intel hd gpu waarmee je minder goede prestaties behaald maar wel langer kunt blijven spelen op de accu.
2. Als je graag het beste wilt halen uit je games dan moet je de krachtige nvidia gpu gebruiken. De accu duur wordt aanzienlijk minder en bij een volledig opgeladen accu kun je 45 minuten met de nvida gpu spelen. terwijl je met de intel hd kaart 2 uur kunt spelen.

Het stuurrprogramma van nvidia bepaalt welke processor je game gaat gebruiken. Meestal staat deze al op de nvida gpu maar ik raad je aan om na het installeren van de game de game toe te voegen aan de programmalijst van nvidia en de krachtige nvidia gpu te selecteren. Dit doe je door op de rechter muisknop te klikken dan nvidia configuratiescherm dan op 3d-instellingen beheren en dan op toevoegen te klikken en je game te selecteren. dan selecteer je de nvidia gpu en klik je op toepassen.

Verder wordt bij het kijken van youtube videos en films automatisch de nvidia core gebruikt. met 4 youtube videos en 2 films op de achtergrond houd hij het z'on 1uur en 20 minuten uit. dus met maar een film heb je z'on 2,8 uur de tijd om je film te kijken zonder netstroom. Het gebruik van Word of andere office applicaties kun je met een niet te hoge helderheid van het scherm gemakkelijk 3 a 4 uur aan de slag.

Het geluid dat uit deze laptop komt is wat minder dan ik had verwacht. terwijl er onder de speakers toch Dolby Advanced audio staat. Maar als je je koptelefoon opzet is de geluidskwaliteit aanzienlijk beter

Beeldkwaliteit:
Het 14'' HD LED LCD scherm is helder en is uit alle hoeken (behalve van boven) goed te bekijken. De maximale resolutie is 1366 x 768 . Soms vind ik het het te helder maar dit is te veranderen
Het beeldscherm is wat kleiner dan ik gewend ben maar daardoor is de laptop makkelijker mee te nemen of te verplaatsen. Ik heb de laptop laatst nog aangesloten op een 22'' beeldscherm maar kon de resolutie niet veranderen. Hierdoor kon ik het extra beeldscherm niet optimaal gebruiken.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
Het toetsenbord is gemakkelijk te gebruiken. Volgens de folder van mediamarkt zou er een numeriek toetsenbord bijzitten. Dit was niet het geval. de laptop is van degelijk materiaal gemaakt het drukt nergen door.

Ergonomie:

De multi-touch touchpad is handig te gebruiken maar voor games raad ik aan er een losse muis op aan te sluiten. Het toetsenbord is beter dan die van m'n oude toshiba laptop.

Warmte- en geluidsproductie:
Het geluid dat er uitkomt is minimaal. Maar als je de laptop lang gebruikt wordt het toetsenbord wel warm. De adapter die er bijzit wordt amper warm als je niet aan het opladen bent.

Mobiliteit en accuduur:
Het 14'' scherm maakt de laptop klein en draagbaar maar als je ook nog de oplader erbij doet wordt hij toch wel zwaar.

Prijs:
Ik had hem voor 477 euro en voor dat geld krijg je meestal niet zoveel. Je zult hem waarschijnlijk voor 550 euro kunnen krijgen. DIt is nog steeds laag als je kijkt wat je er voor krijgt.

Conclusie:
Deze laptop heeft wat minpuntjes maar daar is overheen te kijken. Deze laptop is goed voor als je een laptop zoekt voor als je gaat studeren. Ook is deze laptop meer dan geschikt voor werkapplicaties zoals microsoft office. Ook is de laptop goed genoeg voor videobewerking en dat soort dingen. Windows 7 experience-index geeft deze laptop een 5.3

Update 22-5-2012:
Het is nu ongeveer een jaar geleden dat ik deze laptop heb gekocht. Niet zo lang geleden sloot deze laptop opeens af zonder waarschuwing. Dit bleek achteraf te zijn omdat de ventilatoren vol met stof raakte en de Processor niet meer konden koel houden. Ik heb in dit jaar hem gewoon steeds op dezelfde plek op mijn bureau laten staan. Inmiddels heb ik met de nodige middelen de binnenkant een beetje kunnen schoonmaken en heb inmiddels een koeler gekocht. Advies: Zorg ervoor dat je bij deze laptop altijd alle uitgangen van ventilatoren vrij laat of een koeler koopt,

Heb jij ook een Acer Aspire 4755G-2314G50MN?

Vergeet die quad core. De Intel Core i3 2310M is een DUAL core CPU met hyperthreading. Het OS ziet dus 4 kernen, maar de CPU heeft maar 2 fysieke kernen.

ik zal de info over de accu duur toevoegen
U review heeft mij veel geholpen. Op het net vind je momenteel van deze laptop geen enkele review.

Bedankt!
Enig idee wat de accuduur is bij een film kijken/word gebruik enzo?
Dat is voor mij wel interessant aangezien ik 4 uur in de trein zit. Moet mn toekomstige laptop toch wel kunnen houden.
Bedankt! Maar graag ook wat meer info over de accuduur bij andere zaken dan games.
hoe voelt het product aan?, plastieke troep, of een solide behuizing?