Specificaties Socket AM2 met AMD 690G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M2A-VM HDMI Review

CrazyBernie 14 maart 2008, 1.904 views

Asus M2A-VM HDMI

Pluspunten

• Goede prijs prestatie verhouding
  • HDMI onboard
  • SPDIF

Minpunten

• weinig uitbreidings mogelijkheden
  • geen uitgebreide overclock mogelijkheden

Layout Score: 4
Heb vandaag de eerste PC gebouwd op Basis van dit nieuwe asus bordje erg tevreden ermee. Heb er Windows Vista Ultimate 64bit op geinstalleerd. Geen enkele error of andere problemen gehad bij installeren. Drivers van AMD/ATI werkten ook meteen soepel.Tot nu toe dus nog geen problemen.

Layout van het bord is goed te noemen en door de plaatsing van de SATA en ATA connectoren kun je ook een erg goede Airflow in je kast voor elkaar krijgen. Heb er een iets grotere dan de standaard AMD koeler opgezet en die paste ook nog zonder dat ik moest gaan hakken of zagen.

Alleen de overclock mogelijkheden zijn niet zo goed uitgewerkt als op andere asus bordjes alleen maakt voor deze installatie niet uit aangezien die toch uiteindelijk de Mediacenter PC wordt.

Ik heb het bord gebruikt met de volgende hardware:
AMD 4800X2
Kingston 2Gb DDR2 667Mhz
Seagate 500Gb Barracuda

Wat betreft overclocken heb ik alleen kort geexperimenteert wat mij vooral opviel in vergelijking met mijn andere Asus bordjes is dat er gewoon weinig tweak opties ingebakken zitten in deze BIOS.

Update inmiddels heb ik 3 pc's op basis van dit bord gebouwt en ben nog steeds geen problemen tegengekomen. Vooral als je het bord via HDMI op je flat screen aansluit dan werkt het meestal meteen perfect. De laatste 2 systemen zijn ook via SPDIF aangesloten om receivers en ook hier geen vuiltje aan de lucht hoewel het wel irritant is dat de driver download van realtek zo langzaam werkt.

Heb jij ook een Asus M2A-VM HDMI?

Weinig uitbreidingsmogelijkheden?

Wellicht omdat er nog nooit een bord is uitgebracht met zoveel opties?
hij bedoelt volgens mij het gebrek aan bv een tweede IDE aansluiting en het aantal SATA poorten (zijn er 4 als ik het goed heb.)
Inderdaad ik bedoelde dat er maar
1 * PCI -e16 slot op zit dat gevult wordt door de HDMI/SPDIF bracket
1 * PCI-e 1
2 * PCI Normaal
2 * PATA
4 * SATA

Vooral gebrek aan PCI sloten vind ik tegenvallen gezien het feit dat je de bracket in het enige aanwezige PCI-e 16 slot moet stoppen.
Dat de pci-express 16x slot wordt ingenomen door de HDMi bracket vind ik een groot nadeel...Ik had liever gezien dat ze deze gewoon bij de video-uitgangen zouden gemaakt hebben, zodat er nog een grafische kaart ingeprikt kon worden zonder verlies van de HDMI functie.... :'(
Er is wel een 690 bordje van msi (MSI K9AGM2-FIH) die dat wel heeft...maar die mist dan weer een DVI aansluiting...Voordeel van dat msi bordje is wel dat hij ook 7.1 audio ondersteunt...
Dus wil je toch een goeie grafische kaart erin wil prikken (die hebben meestal van zichzelf al 2x DVI) en tegelijk je plasmascherm aansluiten...dan is misschien dit msi bordje een betere keus...Wil je gewoon een goed multimedia-bordje, dan biedt deze asus ook veel waar voor zijn geld...
ja ik wil ook zown bordje gaan halen, heb je misschien wat meer voorbeelden over de mindere overclockopties? is misschien wel prettig om te weten voor mij :)
zou trouwens ook handig zijn te vermelden met welke andere hardware je het hebt gebruikt.

alvast bedankt!
ps beetje korte servey