OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB Review

lode2Newbie 15 augustus 2011, laatste update op 15 augustus 2011, 1.005 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• Mooi produkt, goed verpakt.
  • Ik was heel tevreden van deze OCZ SSD.
  • Razendsnelle schijf!

Minpunten

• Hield het voor bekeken na 4 maanden.
  • Al mijn data kwijt.

Ik was heel tevreden van deze OCZ SSD. PC start altijd razendsnel op.
Tot en met gisteren! De SSD wordt niet meer herkend in de BIOS.
Schijf is morsdood. Ook aansluiten op een externe sata adapter helpt niet meer.

Dit is mijn derde SSD schijf, mijn vorige was van Imation (128Gb M-class) MLC Chipset. Deze hield het na 8 maanden voor bekeken. Had toch gehoopt dat SSD heel betrouwbaar is, maar na deze defecte OCZ begin ik daar toch anders over te denken. Of heb ik gewoon pech gehad?

Deze OCZ heeft het dus geen 4 maanden uitgehouden.
Het ergste is natuurlijk het dataverlies.

Heb even op het forum van OCZ gekeken en daar blijken massa's te zitten met dode Vertex 2 schijven. Mijn leverancier wil de OCZ wel omruilen voor hetzelfde model maar daar heb ik geen zin meer in. Heb gevraagd of ik een Vertex 3 kan krijgen (minder klachten over op OCZ forum) en dat was mogelijk.

Ik wil iedereen het volgende aanraden: backup , backup, backup!!!

• Intel I7
  • Windows 7

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB?

De sandforce controllers zijn idd verre van betrouwbaar. Hoewel qua specs de marvel achterloopt zie je in de benchmarks dat bv de crucial sneller is dan de OCZ. Daarnaast is het uitval percentage van de sandforce heel erg hoog. Ik zou je toch aanraden een SSD van Crucial, Corsair of Intel aan te schaffen
Corsair is ook sandforce dus die zou ik ook laten liggen. ;)
We zitten hier met 3 man op de TD met een vertex 2 schijf 120 gb en daarvan zijn er al 2 overleden :-(.
Alleen de mijne is nog heel, zaten in verschillende HP`s dus dat mag de pret niet drukken.
Baart me ook zorgen maar heb alles nog op me oude 250gb schijf staan voor het geval dat.
Statistisch gezien is het mogelijk dat je gewoon pech hebt, maar ik zou me toch gaan afvragen of er niet meer aan de hand is als het je vaker gebeurt dat je SSDs dood gaan. Heb je een goede kwaliteit voeding? Is je kast goed genoeg gekoeld?

Ik hoop in ieder geval niet dat mijn Vertex 2 120GB de geest gaat geven!
Ik zou eerder voor een Intel 320 of een Crucial M4 gaan.
De vertex 3 is nou ook niet bepaalt geweldig. :/

.: SSD betrouwbaarheidsonderzoek - De resultaten.
Zelf exact hetzelfde meegemaakt met een vertex 3 max iops, dus switchen zegt vrij weinig.

Wordt de schijf wel nog herkend op een ander systeem? Ook al geheel spanningsloos gehad? Dit omdat dat bij de panics op mijn drive wel werkte waarna ik de firmware kon upgraden. De upgrade van 2.06 naar 2.09 heeft bij mij op de vertex 3 het probleem namelijk opgelost, met de vertex 2 nog geen problemen gehad.
Hdd's gaan net zo hard stuk ;)
Dat denk ik niet. SSD zijn relatief ingewikkeld en nieuw, terwijl harddisks een bewezen en uitgekristaliseerde techniek is. Ondanks dat iedereen zegt dat SSD betrouwbaarder zouden moeten zijn omdat ze geen bewegende onderdelen hebben, is het volgens mij op dit moment zijn dat SSD veel vaker uitvallen dat 'gewone' HDD's. Want de problemen zitten 'm bij een SSD in de firmware en de controller vanwege de 'wear' algoritmes en daar heeft een conventionele HDD weer geen last van.
Wat jij doet is een forum post, geen review.. bezoek GoT eens, en zou zelf zeggen: verwijder deze 'review' als het kan

edit: Crucial m4 (nieuw, doet het nog goed), oude vertrouwde X25-m (gekocht toen hij net uit was) doet het nog steeds uitstekend.
Heb 1 Vertex2 120gb die het nog steeds goed doet, maar heb een andere (die nieuwer was, (ook vtx2 120gb maar de 'extended' editie) die er inderdaad wel mee ophield.
Nou, niet mee ophield. Schijf was 'leeg' van de ene boot op de andere. Firmware flash gedaan, en mijn PC gaf een bluescreen _tijdens_ de firmware flash. Toen was de schijf wel dood :).
Situatie in support-aanvraag bij OCZ uitgelegd, kon hem diezelfde dag nog opsturen naar een adres _in nederland_. Twee dagen later werd er vanuit Taiwan een nieuwe naar mijn adres verstuurd die binnen een 5 werkdagen binnen was. Die doet het nu nog steeds goed (is al weer klein jaartje geleden).

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 15 augustus 2011 16:10]

Alleen maar gezeur met die SSD's, neem gewoon een snelle HDD, is i.m.o. veel betrouwbaarder.
Grapjas, vergeleken met SSD's bestaan snelle HDD's niet.