Zalman CNPS9700 LED Review

-GijsJUH- 6 mei 2007, laatste update op 17 oktober 2008, 1.257 views

Zalman CNPS9700 LED

Pluspunten

• Koel goed
  • Is enorm stil in de laagste stand!
  • Ziet er goed uit

Minpunten

• Behoorlijk prijzig (net iets te duur voor de prestaties...)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4

Wegens de matige koelprestaties en het overmatig geluidsniveau van de boxed koeler op mijn E6400 toch maar eens een andere koeler aangeschaft.
De koeler kwam netjes verpakt in een stevige doos aan. Het eerst wat direct opviel was de grootte.... Jezus wat een homp koper zeg! En hoe mooi gepolijste base zeg! Glimt echt als een spiegel...
Maargoed, door naar boven, alles installeren...

De installatie

Aller eerst moest de standaard koeler van Intel er weer af... Dus, toen deze er eenmaal af was, zo een naast de Zalman gezet.. *kwijl* Wat is die Zalman groot =D..
Ahfin... toen maar, volgens het instructieboekje, de installatie begonnen. Allereest moet je het complete moederbord uit de kast nemen, om de backplate achter op het moederbord te zetten, en vervolgens de steun waar de koeler op komt op te monteren. Nu dit gedaan is, kan je de koelpasta aanbrengen. Zalman leverd met deze koeler een vloeibare koelpasta mee, die gemakkelijk uit te strijken is over de cpu.
Nu je dat gedaan hebt, kan je de koeler zelf er op zetten. Dit kost echter wel enige moeite, aangezien de beugel die hem op de cpu moet drukken redelijk strak gepannen staat. Maar eenmaal n van de twee schroefjes er in, is het een eitje. Nu alleen nog even kant voor kant rustig aan vast schroeven, en klaar..

Nu kan het moederbord weer de kast in (met mega koeler), en kan je gaan kijken waar of je de Fan-controler wilt plaatsen. Ik heb deze gewoon binnenin de kast geplakt, omdat ik deze toch niet zo heel veel gebruik, en daarbij het nu ook niet het mooiste ding is om ergens zo los op je kast te plakken.

De resultaten

Uiteraard mag je van een koeler van ruim 50 euro toch wel wat verwachten. Het eerste wat je opvalt is de enorme lawaai productie als de fan-control volledig open staat! God alle machtig wat een kolere herrie maakt de koeler dan zeg!
Maar, eenmaal terug geschroefd naar minimaal, is de koeler zo goed als onhoorbaar... Dus toch nog 'n positief puntje als het dan gaat om geluidsproductie... Maar hoe ze het geflikt hebben bij Zalman om 'm op maximaal zo'n enorme herrie te produceren, is me nog altijd een vraag!

Dan, de koelprestaties. Eerder, deed de boxed koeler 40 graden idle, en 55 graden op full load. Nu zijn deze temperaturen nog vrijwel gelijk, alleen dan op 3.2 GHz ipv de standaard 2.13 GHz. En, uiteraard, met de koeler op minimale geluidsproductie.
Echter zou het wel mogelijk zijn om lagere temperaturen te halen, alleen heb ik een ontiegelijk waardeloze bagger kast (hoe bedoel je budget meuk), die een airflow heeft van niks... En ook zit de voeding, die ook behoorlijk wat hitte produceerd, vrijwel tegen de Zalman aan. Dus, met een dergelijke kast, zou het mogelijk zijn om de temperaturen nog een stuk omlaag te brengen!

Overclocken

Dit is ook een van de redenen waarom ik deze koeler aan heb geschaft. De processor die ik bezit is er namelijk eentje die toch makkelijk op 50% prestatie winst moet kunnen draaien.. Dus waarom niet he!
Afgelopen winter heb ik mij daarom ook volledig uitgeleefd met mijn computer, om zo een beetje het maximum te pakken te krijgen. En, ik ben tot conclusie gekomen, dat nu dus mijn voeding de beperkende factor is.... Want 3.55 GHz was voor de processor, de koeler en het geheugen nog lang niet het maximum, want de full load temperaturen kwamen absoluut niet boven de 60 graden uit bij full load na 8 uur... En dat is bij 13 graden omgevings temperatuur....

In principe is het een goede koeler, maar voor minder geld is beter te krijgen... Denk aan de Scyte Infiniti, en de Tuniq Tower 120. Bij deze koelers is het zelfs nog mogelijk een stillere, of een meer luchter verplaatsende fan te plaatsen. Dit gaat bij de Zalman niet. Maar des al niet te min, is het een goede koeler, die er ook heel goed uitziet. Met deze koeler is het niet erg als er een window in je kast zit!

Dit geld ook voor als het donker is. De ledjes komen enorm mooi uit bij deze koeler, en zijn ook mooi fel. Behlave als de koeler echt op minimaal staat. Dan zijn ze heel iets zwakjes, maar dit is nog altijd mooi om te zien!

• Intel Core 2 Duo E6400 @ 3.0 GHz
  • Gigabyte 965P-DS4
  • XFX GeForce 7900GT
  • Western Digital Caviar SE 250 Gb
  • Team Xtreem 800 MHz 4-4-4-10
  • Windows XP

Heb jij ook een Zalman CNPS9700 LED?

Tjah zalman is inderdaad prijzig. Maar je moet een goede tussenweg vinden tussen lawaai en stilte.

Deze fan is eerder bedoeld om OF voor freaks die niks om geluid geven OF voor stilte freaks die het laagste toere willen werken en is voor beide geschikt.

Alhoewel ik soms denk dat je voor de prijs wl een klomp goud terug mag krijgen :+
Is het aansluiten van de Fanmate 2 verplicht of kan je de koeler ook direct op je moederbord aansluiten?
Hij kan wel direct op het moederbord, maar dan zit je weer met dat je op de computer zelf precies in moet stellen voor het toerental enzo... En ook heb je dan heel vaak dat de ledjes heel flauw branden. Dus beter doe je het gewoon met de fan-controler...

@ yori1989
Dit is nu ook niet direct een mega verschil hoor.. Hier spreek je dan over HOOGUIT 3 graden verschil... Terwijl dit met bijvoorbeeld een Tuniq Towre 120 weer heel anders ligt, omdat je er bijvoorbeeld een fan op kunt zetten die te regelen is van 30 m3/h tot 120 m3/h....
Dus opzicht is dat weer een klein nadeeltje aan deze koeler... Maar al met al zijn de prestaties wel goed te noemen... ik kan niet anders zeggen
Aangzien de koeler redelijk groot is , is het dan wel mogelijk deze te plaatsen in een midi tower ? Of wordt deze aangeraden bij een big tower ?
13 graden omgevingstemperatuur? waar computer jij? in een koelcel van de supermarkt? :-)