OCZ Vertex 3 120GB Review

jantje.vlaam 15 augustus 2011, 1.390 views

OCZ Vertex 3 120GB

Pluspunten

• Hij is erg snel ondanks dat mijn niet lullige systeem niet de volle snelheid kan krijgen.

Minpunten

• Hij is te instabiel in gebruik.
  • De beloofde snelheid wordt niet gehaald.

Toen de OCZ Vertex 3 aangekondigd was stond ik te popelen er twee te kopen. Ik had al 2 Intel SSD's in Raid 0 en dat ging als de brandweer. Twee nog snellere in Raid 0 zou me waarschijnlijk helemaal verbazen.

In eerste instantie besteld bij 4Launch. Dat duurde en dat duurde maar, na ruim een maand (waarin er weinig communicatie was terwijl de levertijd op moment van bestellen 5 dagen was) geannuleerd en het even laten rusten.

Een tijdje later zag ik dat Thiando in Tilburg ze op voorraad had. Omdat ik al slechte ervaringen had met 4Launch wilde ik me geen twee keer laten foppen. Ik had gebeld om te vragen of ze op voorraad waren en dat waren ze. Ik kon ze komen afhalen. Dat gedaan en ik werd netjes geholpen ook al was het iets na 6en. Ik kreeg zelfs een abo op de Hardware info cadeau. Alle lof voor Thiando.

Goed, thuis aangekomen meteen aan de slag gegaan. Ik had al een Raid controllertje gekocht (mijn Asus P6T moederbord heeft geen SATA3/III/6Gbps ondersteuning). Die heeft van mij ook een onvoldoende gekregen.

In Raid 0 haalde ik nog bij lange na niet de performance die een enkele schijf zou moeten halen. Na veel driverwisselingen, complete herinstallaties etc. wist ik al dat Raid 0 het met deze schijven niet zou worden. 1 Schijf heb ik daarna doorverkocht. De andere schijf heb ik gehouden en heb deze aan de controller gehangen in AHCI modus.

Over de performance ben ik tevreden (ook al haal ik niet wat ik zou willen halen). Het grote probleem met de schijf die ik heb is de instabiliteit. Ik heb alle firmwares al getest en hij blijft vaak dezelfde problemen geven. Mijn pc staat dag en nacht aan, ik reboot enkel voor updates e.d.. Vaak kom ik na een nacht slapen weer bij mijn pc aan en dat zegt de BIOS dat hij van geen enkele harde schijv kan booten. Dan moet ik eerst de SATA en stroom kabel los maken en weer vast maken en dan op Ctrl Alt Del drukken. Dan boot hij wel door. Dit doet hij zowel bij de Addonics controller als de onboard controller (SATAII).

Nu is het dus maar weer wachtten tot OCZ weer met een firmware update komt.

Ik heb nog even twee CrystalDiskMark 3.01 test gemaakt. De langzame is op mijn onboard SATA 2 controller. De "snelle" is op mijn addonics SATA 3 controller.

Verder heb ik 12GB ram in mijn machine zitten en een WD 2TB schijf voor data.

Op de SSD staat niets wat ik zal missen bij een crash of herinstallatie. Op de WD staat een backup van mijn server en wat downloads. Niets wat niet te reproduceren is.

Heb jij ook een OCZ Vertex 3 120GB?

Hoe stabiel is de "losse" SATA3 controller? Ik heb zelf de P6T DeLuxe en op dit moment een Vertex2 op SATA2. Dat werkt prima. Ik wilde overstappen op SATA3 controller en Vertex3 maar kwam op internet negatieve ervaringen tegen van de "losse" SATA3 controllers, instabiliteit en de USB3 aansluitingen gaven ook problemen. Ik houd het voorlopig bij Vertex2 en wacht met een snellere SSD als mijn moederbord en CPU een upgrade verdienen.
Gezien de ervaringen van mijn broertje is gewoon de vertex3 de boosdoener.
Het zelfde geneuzel met de schijf die niet herkend word bij booten, een soort throttle effect als hij aan het internetten is (bij alle browsers hetzelfde), dan blijft de schijf gewoon even hangen. Bij vorige firmwareversies kon dat zelfs wel een BSOD tot gevolg hebben.
Prestaties van deze schijven zijn wel redelijk, maar net als bij de vertex2 die ik heb halen ze bij lange na niet de opgegeven snelheden.
Zoals ook bij deze benches te zien zijn haalt de vertex3 op sata3 maar 150mb/s schrijven terwijl voor mijn vertex2 275mb/s word opgegeven.
Vooral de vertex 3 is een zorgenkindje qua stabiliteit. Leuke tweakertschijfjes maar absoluut niet aan te raden voor niet-tweakers. Om nog maar te zwijgen over bedrijfstoepassingen.
In mijn beleving zijn de ouderwetse HDD`s zeker nog niet overbodig, nog los van het prijsverschil.
Bij mij is het probleem dat als ik in mijn BIOS aanzet dat mijn systeem via een USB device wakker gemaakt kan worden, ik BSOD's krijg en dan is de schijf ook niet meer te zien zoals jij beschrijft.
Als ik aangeef dat mijn PC alleen met de power knop wakker te maken is, dan heb ik geen issues.
Misschien moet je de Power Settings van je SSD nog aanpassen?
Standaard wordt ie onder Windows 7 al na 20 min uitgeschakeld, dit kan je SSD instabiel maken.
zonder native sata 3 in je cpu is een vertex 3 het niet waard. Ik heb zelf de agility 3 (en een vertex 2) Op de native sata3 doet ie het prima. Hang ik hem aan de marvel controler op mijn mobo, dan is het huilen met de pet op, net als de meeste pci-e controlers.
Ik zal eens kijken of ik die instelling uit kan zetten, mijn pc staat toch dag en nacht aan.