Antec New Solution NSK6000 Review

Piedojng 18 augustus 2007, 2.528 views

Antec New Solution NSK6000

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Rekje voor harde schijven
  • Supermakkelijk om alles te installeren
  • Geluidsdemping
  • Koelingsmodelijkheden

Minpunten

• Voor lange videokaart is een kleine aanpassing nodig (niet echt minpunt, is leuke bezigheid)
  • Air-duct is leuk en handig maar meestal niet te combineren met koelers anders dan boxed
  • Tricool enkel manueel te bedienen

Waarom?

Veel websites, forums e.d. bekeken en daaruit kon ik maar één ding besluiten. Dat het voor mij niet zo makkelijk zou worden om een degelijke en vooral eenvoudige 'doos' te vinden om mijn onderdelen in vast te schroeven.
Uiteindelijk viel mijn keuze eerst op de NSK6500 maar voor slechts een paar euro meer dan de NSK6500 kon ik deze NSK6000 met een aparte -betere- voeding krijgen. Dus de 6000 is het dan ook geworden, voor 43¤ wat ik een heel mooie prijs vind.

Verpakking

De case zat in een heel stevige -en ook wel grote- kartonnen doos. Het geheel weegt wel vrij veel, een kilo of 10 schat ik.
Da case zelf netjes verpakt in een soort van stoffen zak, handig om krassen te vermijden bij eventueel transport.

Beauty or beast?

Antec heeft over het algemeen mooie en degelijke case's en dit is bij deze NSK6000 helemaal niet anders. De kast oogt heel mooi en wat ik vooral goed vind, het is geen kermisattractie met veel lampjes en overbodige raampjes. Maar ieder zijn smaak daarin natuurlijk...

Wat krijg je nu allemaal voor je geld?

- De case zelf, vanzelfsprekend.
- Zakje schroefjes, genoeg om een tank ineen te schroeven.
- Handleiding.
- Antec Tricool 120mm, al gemonteerd. (Standen low, medium en high)

De zijdeur
De zijdeur is heel makkeiljk open te maken. Je hoeft alleen maar de twee duimschroeven achteraan los te draaien en dan kan je de twee schuivers op de deur openklikken. Dan zwaait alles heel simpel open.
De deur zelf is geperforeerd ter hoogte van de videokaart zodat deze frisse lucht kan opzuigen.
Aan de binnekant zit een koker gemonteerd (de air-duct). Die kan worden uitgeschoven tot boven de processorkoeler. Ik heb deze gewoon verwijderd want het was óf de koker óf de Zalman. De air-duct is denk ik bijna onbruikbaar bij koelers anders dan boxed.

Achteraan
Opening voor de systeemkoeler (Tricool) en voor de koeler van de voeding. Zeven sleuven voor kaarten.

Vooraan
Aan de voorkant is er plaats om tot vier 5.25" apparaten te installeren. Aansluitingen zijn voldoende aanwezig. Twee USB 2.0 aansluitingen, één FireWire aansluiting en audio-out en mic-in. Allemaal heel makkelijk op het moederbord aan te sluiten met een monteer-alles-hier-en-klik-maar-vast-plug.

Vastschroeven

De voeding
De voeding schuift heel makkelijk naar het einde van de case op de rails. Alles zit netjes vast en recht en dit is eigenlijk alles wat telt.

5.25"
Zoals al gezegd is er plaats voor vier optische drives. Of voor drie als je nog een diskettestation monteert. De ruimte die voorzien is voor het diskettestation kan zelfs gebruikt worden voor een harde schijf. De harde schijven worden immers gemonteerd op rubber voetjes (later meer).

3.5"
Het rekje waar de harde schijven in rusten, dit doen ze effectief ook wel, kan heel makkelijk uit de case geschoven worden. Op die manier is alles heel goed toegankelijk én moet je niet zitten prutsen binnenin je kast.
Elke harde schijf kan apart op een soort schuifje worden vastgeschroefd en zo terug in het rekje worden geschoven.
De schijven rusten dus op een soort van rubber voetjes, dit vermindert het geluid van trillingen tot een absoluut minimum! Mijn raptor schijf is bijna onhoorbaar, op hier en daar eens een tikje bij drukke activiteit.
De ruimte die is voorzien voor een diskettestation kan dus ook worden gebruikt als plaats om een harde schijf te monteren. Er zijn immers vier rubber voetjes op overschot. Dit is heel handig als je zoals ik een 'schuifje' moet weglaten om een lange videokaart te monteren. Dan kan je nog altijd, mocht het nodig zijn, vijf schijven in de case monteren.
Vooraan in de case, tussen het rekje voor de harde schijven en de voorkant is plaats om twee 92mm fans te monteren. Dit heb ik dan ook gedaan, de schroeven hiervoor zijn ook bij de case meegeleverd. Ik heb twee Coolink Swif 92mm fans gemonteerd, onhoorbaar én goed voor de koeling van de harde schijven en airflow naar de videokaart door de onderste van de twee fans.

Moederbord
Het moederbord is bijzonder eenvoudig te monteren. Er zijn voldoende koperen 'afstandsschroefjes' (of hoe noem je die dingen) om de plank op vast te schroeven...

Videokaart
Normaal valt hier niet veel over te zeggen maar in mijn geval wel. Ik wilde geen grote kast hebben maar wél een 8800GTX... Dit is dus een probleem en dit wist ik op voorhand. In de Antec Sonata moet de fan bij het harde schijvenrekje worden verwijderd om de kaart te doen passen. Bij de NSK6000 (en ook bij de 6500) is dit helemaal anders.
Het scheelt niet veel, halve centimeter, maar passen doet ze dus niet! Aangezien ik dit op voorhand wist lag de dremel van pepe al klaar...
Een kleine inkeping gemaakt in het rekje, niet te diep want anders wordt het helemaal onbruikbaar en kan je de schuifjes niet meer vastklikken. Dit voor moest je daar later wél nog een schijf willen monterenin combinatie met een andere videokaart.
Op de foto is te zien dat de kaart nu wél past en dat er eigenlijk maar één harde schijf minder gemonteerd kan worden (ik heb wel twee schuifjes weggelaten).
Kabeltjes
De kabels kunnen aan de achterkant van het harde schijvenrekje makkelijk worden verstopt (satakabels e.d.) om zo de airflow niet teveel in de weg te hangen. Al de andere kabels die ik teveel had of die lengte op overschot hebben allemaal samen opgerold en met tie-wraps en velcro-strips (meegeleverd) samengebonden. Allemaal onder mijn DVD-station gedraaid, hier stroomt toch geen lucht door en ze zijn uit de weg en zoveel mogelijk uit het zicht (naar mijn zin toch).

The end

Uiteindelijk heb ik nu een mooie en sobere case. De air-flow is naar mijn mening wel goed. Geluid is bijna niet aanwezig.

Temperaturen
De temperaturen met alle fans op de laagste stand (Tricool, Zalman en 92mm)
CPU: Idle 26°, Load 37°
Case: Idle 34°, Load 38° (Beide +1, 2GB geheugen bijgestopt, dus nu 4GB in totaal. Graadje meer denk ik door de heatspreaders op het RAM)

Geluidsproductie
De 92mm koelers zijn niet te horen en de Tricool op zijn laagste stand evenmin. Alleen de Zalman is hoorbaar, maar dat is bijna verwaarloosbaar. Op zijn hoogste stand is hij natuurlijk wel heel goed te horen, maar dit is meestal alleen bij games en dan staat het geluid van mijn stereo er toch boven.
De harde schijven worden bijna perfect gedempt door de rubberen voetjes. Alleen de raptor is bij zware activiteit hoorbaar, het typische gekraak.

Besluit

Voor deze prijs heb je een heel mooie en sobere case, perfect voor wie een degelijke midi-tower zoekt. Het is zelfs perfect mogelijk, met een kleine aanpassing, om een 8800GTX erin te krijgen. Dan moet je wel een harde schijf opofferen maar je kan er wél nog altijd vijf plaatsen als je de diskette-bay meerekent. Maar wie überhaupt zoveel schijven wil zal wel direct voor een grotere case gaan en dan is het probleem videokaart ook van de baan.
Antec heeft er alles aan gedaan om het geluid zoveel mogelijk te dempen en er zijn ook opties genoeg om alles netjes te koelen.
De Antec NSK6000 is zéker waar voor zijn geld en naar mijn mening een van de betere in zijn soort!

Heb jij ook een Antec New Solution NSK6000?

Heb je ook nog wat overzichtsfoto's van de indeling? Nu zie je elke keer maar een klein stukje van de kast, en na 3x je videokaart heb ik het wel gezien. :P Ik heb deze kast afgelopen vrijdag (04-05-07) besteld, ik ben benieuwd of hij mij net zo goed gaat bevallen als hij bij jouw doet. :)

[edit]
Ik zou toch zweren dat er net 2 andere foto's stonden. :( Iig bedankt. :)
Mja sorry, heb er een paar vervangen... en had een keer de verkeerde aangeklikt. Nu zou het normaal moeten goed zijn, buitenkant, binnekant, harde schijfvoetjes en de kaart.
Je zou de < en > wellicht door [ en ] willen vervangen ;) geen hond leest namelijk een lap tekst, en als de kopjes er staan is het al een heel stuk beter :)

Mooie survey trouwens, wellicht nog een plaatje van de buitenkant van de kast?

/edit
Ah, heb je net gedaan. Stukken beter zo :)
Is al gebeurd ;) 'k vind het jammer dat je niet op voorhand een preview kan doen

/edit: welja, direct gezien. Compleet de mist in met die tekens }:O Heb foto van binnekant vervangen door een van buitenkant... Nog suggesties altijd welkom ;)
Die tank ook inelkander geschroefd? Al foto's van gemaakt ;)
edit de 92mm fans waren van coolink en heb ze vervangen door nexus-fans, veel stiller.
Temperatuur in case is +1 gegaan. Het 2GB ram bijgeplaatst (met heatspreaders) en denk dat het daardoor komt.
Met de nexus-fans zijn mijn schijven 2 koeler en de GTX is zowaar ook 1 gedaald idle :p
Ik heb laatst een NKS4400 (het paar cm kleinere broertje) voor m'n vriendin besteld. Ook daar zat een zak schroefjes bij waarmee je een gemiddeld filiaal van de Ikea van schroefmateriaal kan voorzien. Misschien lichtelijk overdreven, maar wel fijn dat je er niet slechts 8 extra schroeven voor HD + CD bij krijgt. Het is goed assortiment van verschillende schroeven ...