Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF900-Cu LED Review

-GijsJUH- 6 mei 2007, 912 views

Zalman VF900-Cu LED

Pluspunten

• Koelt enorm goed!
  • Maakt vrijwel geen geluid.
  • Vrij simpel te installeren.
  • Ziet er goed uit.
  • Had ik al gezegd dat ie goed koelde?!

Minpunten

• Redelijk prijzig (voor mij geen probleem.. was de prijs meer dan waard)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5

Inmiddels is het zo'n 4 maanden geleden dat ik totaal gestoord werd van de stofzuiger die standaard op de XFX GeForce 7900GT. I.v.m. het totaal gestoord worden ben in toen maar opzoek gegaan naar 'n goede, maar bovenal stille koeler voor op de videokaart. Na een lange zoektoch naar reviews en commentaar van andere gebruikers, toch maar de keuze gemaakt voor deze Zalman.

Het kleine kind uithangen

Met dat ik de koeler aan de deur heb mogen ontvangen, gelijk door naar boven gestuiterd om de koeler te monteren, en van eindelijk rust te mogen genieten.
Eenmaal bezig, viel me op dat er toch aardig wat meer koper aan de Zalman zat, dan aan de standaard koeler. Ook een erg opmerkelijk stukje was dat de fan zo'n beetje dubbel zo groot was... Dat beloofd wat!

Ook viel het op dat er zeker niks te kort kwam bij de Zalman. Alles, maar dan ook alles wat je je kon wensen werd meegeleverd. En ook alles is netjes afgewerkt! Niks geen scherpe hoekjes o.i.d. Echte kwaliteit dus.

De installatie.

Allereerst maar eens even de videokaart ontdoen van de standaard koelprut. Even wat aceton op een doekje, en poetsen maar. Toen deze schoon was eerst even de koelblokjes voor het geheugen erop gezet, want jaah, ze zitten niet voor niets bijgeleverd he... Daarna, netjes volgens de handleiding de koelpasta aangebracht. Dan kan eindelijk de koeler erop! Hehe.. werd tijd.... Wederom netjes volgens de handleiding alle boutjes schroefdingetjes en ringetjes geinstalleerd, en dan maar aandraaien tot het vast genoeg zit. Zo.. de koeler geinstalleerd! dan maar eens testen..

De resultaten.

Het eerste wat opvalt, is dat je niks hoort!!... althans, niet uit de hoek van de videokaart.. Ineens viel op hoe verrekte remoerig de voeding, cpu koeler en de hardeschijf zijn! En dat was nog wel op standje Maximaal! Een ander ding wat behoorlijk opviel, waren de temperaturen.. Van 45 graden idle naar 33 graden idle, en van 65 graden stress naar 49 graden stress..
*En ineens bedacht ik me, die temperaturen met de Zalman erop zijn ook nog met een overclockte kaart, en met standaard koeler was op standaard settings! hoe bedoel je, dat was het waard!*
Ook bevallen de looks mij behoorlijk, hij ziet er netjes uit, en ook de led verlichting doet het netjes en goed! Alhoewel deze op de minimale stand wel een beetje zwakjes is... Maargoed, met de bijgeleverde fan-controler zet je 'm gewoon iets hoger, en dan worden de ledjes wel mooi helder, en is de koeler nog altijd enorm stil!

Overclocken maar!

Standaard draait mijn 7900GT op de volgende snelheden: 470 MHz core, en 685 MHz geheugen. Dit moet natuurlijk hoger kunnen nu we een toppie koeler erop hebben zitten... Eerst maar eens ATI Tool erop zetten, en laten zoeken naar de maxima... Okee... dat ziet er leuk uit... de core word op 587 MHz gezet, en het geheugen op 912 MHz! Dat zijn nog eens resultaten... En alles totaal artifact vrij! Testen dan maar.... F.E.A.R. dan maar eens aan een zware test onderwerpen... Eerder was het zo dat 1280X1024, met alles wat te vinden is op high, het deed met een gemiddelde van 35 FPS... Nu, met lichtelijk opgefockte settings, is het 1600X1200 met 36 FPS, en weer alles op hing, en AA op X16, en AF op X4... Dat zijn toch goede resultaten al zeg ik het zelf. Toen maar eens testen op 1920X1440... nu komen de getalletjes toch minder leuk te liggen... hmm... 17 FPS gemiddeld... Maar nog altijd met alle settings op high...

Ik kan niet anders zeggen, dan dat ik super tevreden ben met deze koeler! Ik hoor 'm totaal niet meer, en de koelprestaties zijn fenomenaal ten opzichte van de standaard koeler.... Dus, het was de prijs meer dan waard...

Sterker nog, de aanschaf van deze koeler heeft mij gedwongen tot het aanschaffen van een andere cpu koeler, en een andere fan voor in de voeding! Jezus wat is dat spul remoerig zeg!

• Intel Core 2 Duo E6400 @ 3.0 GHz
  • Gigabyte 965P-DS4
  • XFX GeForce 7900GT
  • Western Digital Caviar SE 250 Gb
  • Windows XP

Heb jij ook een Zalman VF900-Cu LED?

Tjah, de XXX editie.. zo dik was mijn portemonee niet bij de aanschaf :+ Maar alsnog vind ik het heel netjes dat ie 'm altijd onder de 50 graden houd... ook naar meer dan 100 MHz overclock... en hij staat hier toch echt altijd op 5 Volt... waarom harder laten lopen dan nodig :9 niet dan....

Ik moet alleen nog n keer uitzoeken hoe ik het geheugen weer hoger geclocked krijg.... want nu op 822 is het toch wel minder snel allemaal dan op 912 *wat ie aan kan.. maarja.. ATI Tool weigert dienst... :(
heb je geen overclock opties in de nvidia control panel? laatste drivers plus coolbits heb ik en bij mij gaat ie wel hoger dan 822. (maar die van mij was standaard al hoger dan 822)
Zeer herkenbare review. Heb zelf deze koeler ook op een Asus 7900GT zitten, en wat betreft koelmogelijkheden en geluid heb je echt helemaal gelijk :)
ik heb deze cooler ook mijn 7900gt gezet omdat ik echt gestoord werd van dat stock coolertje. standaard is die van mij op 580/1700 (xfx xxx) uit de doos gekomen. zonder voltmods kom ik op 610/1750. (maar ik denk dat hij meer volts krijgt dan een normale gt)

op de laagste stand 5v is hij niet te horen en houd hij mijn kaart onder de 60 graden ten alle tijden.
"Toen de standaard koeler eraf beunen. Alles hieraan was gemakkelijk, behalve de stroom connector! Damn wat een hels karwei! Maargoed, na 5 minuten aanbeunen met een mes en tangetje gaf ook die zich gewonnen, en kon gestart worden met het installeren van de Zalman."

Prachtig. Ik had precies hetzelfde. Ook ik zat met een mes in te hakken op een kaart waar ik 300 euro voor betaald had ( x1900xt). Maar het werkte wel :+
Goede review, en je hebt hem lekker overclockt :D Netjes!