Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 2, PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Logitech Driving Force GT Review

Fallen Angel 14 augustus 2011, laatste update op 14 augustus 2011, 3.527 views

Logitech Driving Force GT

Pluspunten

• Goede FFB
  • 900 Graden rotatie
  • Makkelijke montage
  • Snelle en gemakkelijke installatie
  • Veel knoppen op het stuur

Minpunten

• RS232 zonder schroefjes
  • Lijkt snel af te takelen
  • Slappe pedalen

Dit is mijn eerste productreview op Tweakers.net. Ik hoor graag verbeteringen / aanmerkingen / opmerkingen en kritiek, maar wel graag onderbouwd :)

De Logitech Driving Force GT is mijn eerste stuurtje voor de PC. Al sinds Need for Speed 1 op de pc – en daarvoor op consoles met spelletjes waarvan ik de naam nu niet meer weet – speel ik met veel plezier de wat "serieuzere" racegames. Spellen als Burnout gaan dan ook aan mij voorbij. Omdat ik me sinds kort ook graag op de wat meer sim-achtige games richt vond ik de aanschaf van een stuurtje (met pedalen) gerechtvaardigd.

Montage:

Montage op het bureau gaat door middel van twee enorme duimschroeven die je met de hand (bijna) vast genoeg kan draaien. Ik zeg bijna omdat het stuurtje net genoeg kracht in het Force Feedback (FFB) mechanisme heeft om bij erg heftige instellingen toch los te komen. Met bijvoorbeeld een waterpomptang zet je het stuurtje makkelijk vast genoeg.

Het stuur verbindt via USB, de pedalen via een RS232 stekker aan het stuur, en ook de adapter plug je achterin het stuurtje. Wat mij betreft de best mogelijk opstelling, kabels hebben nooit in de weg gezeten tot nu toe. Een gemiste kans van logitech is dat de RS232 kabel niet vastschroeft maar enkel schuift. Zo'n kabel is niet erg stabiel, het is dus zaak om te zorgen dat de kabel niet "trekt" aan de stekker. Ik los dit op met iets willekeurig zwaars.

Configuratie en Installatie:

Het installeren van het stuur op Windows 7 X64 was een eitje. Bij het inpluggen worden, mits er een actieve internetverbinding is, de juiste drivers van Microsoft Windows Update gedownload. Het apparaat wordt dan gezien als standaard HID device en de FFB werkt, maar niet naar behoren. Vervolgens installeer je via de Logitech website of van de meegeleverde installatie CD de "Logitech Profiler". Deze profiler zorgt ervoor dat er instelmogelijkheden komen voor de kracht van de FFB en bijvoorbeeld de maximale rotatie van het stuur (180-900°)

Het stuur is oorspronkelijk bedoeld voor GT4 op een PS2 of PS3, de knoppen zijn dan ook allen in de vorm die we van de Playstation controllers gewend zijn. De een vindt dit mooi, de ander een gruwel. Ik kan ermee leven ware het niet dat veel games "button 1 t/m 20" weergeven in plaats van de Playstation logo's. Mijn XBOX360 controller werkt dan iets prettiger, vanwege XNA komen vaak namelijk netjes de knoppen inclusief kleur en de juiste letter naar boven.

Force Feedback:

Over de Force Feedback (FFB) kwaliteiten van dit stuurtje kan ik kort zijn, die zijn goed. Hier zijn ook meer dan genoeg reviews over te vinden door professionals. Het is wel verstandig om je vooraf wat in te lezen in de techniek van een auto, vooral als je je richt op sims. De instelling van een auto, en de instellingen voor FFB kunnnen je ervaring maken of breken.
Ik vind dat Logitech in de handleiding en beschikbare documentatie iets tekort schiet. Naar mijn mening had er best een kleine uitleg over het verschil tussen "spring" en "damper" forces aanwezig mogen zijn. Deze ontbreekt echter in zowel de papieren handleiding als de beschikbare digitale documentatie.

Gebruik:

In het gebruik is het stuur ideaal. Vanwege de vele knoppen (23 als je de schakelflippers achterop het stuur meetelt) op het stuur is er bijna geen enkele game die meer functies biedt in de auto dan het stuur aan kan. Het kunnen temperen van de FFB is een grote plus voor mij, als je na een dag hard werken nog wat wilt racen heb je wellicht wat minder zin om je lichamelijk in te spannen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de FFB flinkt terug te brengen in kracht. Wat opvalt is dat het effect niet veel slechter wordt bij lagere instellingen, wagens blijven vrij lang goed bestuurbaar.

Ik geef de ergonomie een voldoende omdat het stuurtje misschien in een wat te grote hoek zit. Bij vastmaken aan het bureau heb ik het idee dat de hoek van het stuurtje anders is dan in een auto. Het stuurtje is relatief groot dus de vergelijking is makkelijk gemaakt.

Een koppelingspedaal ontbreekt, het stuurtje komt met sequentiële schakelpook en flippers op het stuur. Ook hebben de pedalen erg slappen veren, wat het voor mij nodig maakt om op m'n sokken te racen, met je schoenen aan ben je direct al het gevoel kwijt. Maar goed, het stuur kost ¤100 dus we zeuren er niet over.

Kwaliteit:

Moeilijk onderwerp. Ik heb het stuur nu een dikke 2 maanden en heb hem al 1x geruild via de Logitech service, het eerste stuurtje ontwikkelde een probleem in de eerste 8° rotatie vanuit het midden. Ongeveer 4º naar links en rechts draaien gaf vrijwel geen weerstand meer. Logitech was erg coulant en ruilde het stuurtje. Het lijkt er alleen op dat dit exemplaar hetzelfde probleem begint te ontwikkelen. Van een "smooth" geluid tijdens heftige FFB begint het geluid nu ook al wat "ratelende" bijklanken te vertonen, net als stuurtje 1 voordat de problemen ontstonden.

Logitech heeft gelukkig niet de beroerdste after-sales, dus ik heb goede hoop op goede service. Mag je van een stuurtje van 100 Euro verwachten dat dit soort problemen optreden? Ik vind van niet. Het stuur is nooit oneigenlijk gebruikt en de instellingen in de software worden nooit boven de 100% gezet, sterker nog meestal rond de 60%. Ik vind dan ook dat je, ongeacht de prijs, moet kunnen verwachten dat het stuur niet aftakelt binnen korte tijd.

Al met al een 8, vanwege de prijs v.s. de kleine gebreken. Als na een aantal maanden blijkt dat het stuur toch weer verder aftakelt wordt dit misschien nog herzien ;)

Heb jij ook een Logitech Driving Force GT?

Hmm ik heb dit stuurtje zelf een maand geleden gekocht ongeveer. En met je argument over de pedalen kan ik het zeker vinden denk dat je deze met 2 vingers nog geheel in kan drukken zonder kracht te zetten.
Maar dat de rs232 kabel zonder schroeven is heb ik nog nooit hinder van ondervonden en ik leg er ook niets tegenaan ofzo.

Tevens denk ik dat je gewoon ongeluk hebt dat je stuurtje defect is gegaan, mijne werkt nog perfect. (ik gebruik hem vooral op ps3/ps2 hoor)
Het ligt denk ik ook aan het soort gebruik. Als je het stuur op een PC gebruikt heb je meer instellingen qua force, en sommige sims nemen "geen stuurbekrachtiging" erg serieus. Ik vécht soms letterlijk tegen het stuurtje... Hij kan het, maar voor m'n gevoel had-ie het dus zeg maar niet moeten kunnen.
Vind het soms wel leuk dat hij heel erg hard probeert juist NIET te draaien, een stuur in een echte auto draait ook niet altijd mee uiteraard.
Maar meningen verschillen denk ik.
Ik vind het ook echt leuk, maar ik ben van mening dat het stuur het zo hard "kan" dat hij zijn eigen mechanismes beschadigt als jij als speler zegt "WEL" die kant op ;)
En met welk spel gebruik je dit stuurtje dan? En hoe is het schakelen?

Fotos toevoegen zou leuk zijn!

[Reactie gewijzigd door tuner12 op 14 augustus 2011 19:03]

Ik ben bewust niet op spellen ingegaan, de ervaring per spel is zo verschillend dat het dan meer een game-review dan een stuur-review wordt. Had ik inderdaad even moeten vermelden, dank voor de tip.

Het schakelen is zoals je verwacht van een sequentiele pook of flippers, +1 -1. Daarbij moet gezegd worden dat de veer in het pookje ook niet heel sterk is, wat bij enthousiaste schakelacties nog weleens wil zorgen voor doorschieten. Je wilt dus opschakelen, doet dat wat ruw, laat de pook los en hij schiet door naar terugschakelen, jou in dezelfde versnelling latend als je begon :+.

Foto's bij gebrek aan waardige camera niet toegevoegd, google images levert vele malen betere resultaten ;)