Specificaties Rad. HD6950 (800MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition Review

-Bas 3 augustus 2012, laatste update op 3 augustus 2012, 9.739 views

Club 3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition

Pluspunten

• Flashen is relatief makkelijk.
  • Haalt goede resultaten met overclocken.
  • Lage Prijs.

Minpunten

• Kan veel lawaai maken onder full load. (is niet heel negatief omdat het weer een voordeel heeft)

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Na 2 jaar van mijn Acer X3200 te hebben genoten vond ik het eens tijd voor "een echt systeem". Ik ging eens wat systemen samenstellen en kwam er nog niet uit welke videokaart ik moest nemen. Ik wilde graag een videokaart die volgend jaar ook nog games kan spelen op high instellingen. Toen zag ik de Ati Radeon HD6950 met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Omdat de kaart mij zo goed bevalt dacht ik:
Ik ga hierover mijn eerste review schrijven op tweakers.net.

Intel Core i7 2600k @ 4.0 GHz
ASUSTeK P8P67 REV 3.1
8GB Kingston DDR3-1600
Club3D CGAX-69548F 2GB (Catalyst 11.8)
500GB SAMSUNG HD502HI ATA Device
OCZ stealthxstream 600W
Philips Brilliance 190CW (1440 x 900)
Microsoft Windows 7 Ultimate Nederlands 64-bits

In de doos zaten verschillende dingen zoals je hierboven kan zien.

CrossFire Bridge
Handleidingen in verschillende talen waaronder Nederlands
Driver CD (catalyst 11.6)
Ook zaten de power kabeltjes erbij van 2x 6 Pins
Dirt 3 steam code
En tot slot een soort deurhanger met de nodige reclame van Club3D.
Hierbij de standaard specificaties van de HD6950:
Dit plaatje is niet origineel in verband met dat ik mijn HD6950 heb geflashed.

Hierbij de specificaties van de HD6950 & HD6970 naast elkaar:
Zoals je ziet er zijn weinig verschillen tussen de 2 kaarten.

Hallo
Ik heb mijn HD6950 geflashed naar een HD6970, hierdoor gaan de shaders automatisch naar:
1536 Unified. Ook de GPU Clock & Memory gaan automatisch omhoog. Hieronder een link naar een artikel waar alles wordt uitgelegd + een download link:

Mijn GPU specificaties nu: (let op: Deze specificaties zijn standaard als je jouw HD6950 flashed)

Hier een benchmark van 3DMark 11 van de geflashde HD6950:
Deze viel mij wat tegen, daarom ging ik hem overclocken.

Overclocken heb ik met Catalyst Control Center gedaan. Hier de resultaten:
CPU Clock: 940Mhz
Memory: 1435

De geluid productie kan soms storend zijn. Er zit een dual fan op de kaart waardoor de kaart wat meer geluid maakt. Een pluspunt hieraan is dan wel dat de kaart niet warmer wordt tijdens gamen dan ongeveer 65 graden. (hierbij wel manual settings gebruikt van 70% fan use). De geluidsproductie hoeft niet storend te zijn, doe bijvoorbeeld een headset op tijdens het gamen of zet je geluid even iets harder en je hoort er vrijwel niets van.

Unboxing toegevoegd.
3DMark Score's verbeterd.
Opnieuw review gepost omdat er veel dingen veranderd zijn.
Bron afbeelding veranderd.
Update over HD6970 bios

Ik ben erg blij met deze kaart voor dit geld. Toen ik hem kocht wist ik namelijk nog niet eens dat het geflashed kon worden. Toen ik dit probeerde was ik blij verrast. Over de prijs van deze kaart hoef je niet lang na te denken. De kaart is relatief goedkoop voor een kaart die je kan unlocken en die ook een Dual-Fan heeft. Al met al een dikke 5 sterren waard!

Dit was mijn eerste review, alle tips zijn welkom!

Credits:
Blue-Tiger (Lay-Out CategoriŽn)
Techpowerup ( Flash Tools)
-Bas (Schrijven van review)

UPDATE!!!
Door de nieuwe drivers krijg ik mijn kaart niet meer stabiel op de HD6970 bios, ik raad daarom nu ook aan, dat stel als je deze kaart nog wilt kopen, ook goed te kijken naar alternatieven! Niet alle batches van deze kaart zijn te unlocken. Oftewel, je koopt een echte HD6950 en je moet veel geluk hebben als hij kan unlocken en daar stabiel mee kan blijven draaien!

• Asus P8P67
  • Intel Core i7 2600K Tray
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition?

misschien even je in plaatjes van 3d mark dat pc health weghalen dan ziet het er al mooier en overzichtelijker uit . Verder misschien wat meer tekst want het valt een beetje weg door de grote hoeveelheid afbeeldingen. je kan ook wat temperatuurmetingen onder load en idle doen en die vermelden.

[Reactie gewijzigd door twanoo op 14 augustus 2011 17:34]

Mensen die deze kaart hebben en afvragen als je de Shaders kan unlocken.. Ja dat kan maar niet via de 6970 bios methode.

Je moet even de Radeon Bios Editor downloaden en daarin kan je de Shaders unlocken.
Een kleine toevoeging over deze kaart wil je hem in Xfire draaien. Aan de achterkant steken de bevestigingsschroeven van de koeling nogal uit. Nadeel hiervan is dat als je een moederbord hebt waarbij de pci-e sloten dichtbij elkaar zitten, en je ze boven elkaar wilt stoppen (of in Tri-Fire) deze schroeven tegen de ventilator van de daarboven gelegen kaart aankomen en dus tegen de fan aan tikken. Beetje jammerlijke ontwerpfout waardoor je de kaarten iets naar boven en naar beneden moet trekken om dit te voorkomen en ze dus eigenlijk voor een Xfire opstelling met de kaarten dichtbij elkaar ongeschikt zijn.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 3 augustus 2012 17:35]

2 sterren? ;( Graag dan tips. :+
trek je er niet te veel van aan, er zijn altijd trolls, en je sterren willen nog wel eens schommelen, mijn review van mn 6950 stond +-een kleine 3 maanden op 4 sterren, en nu 5.

Ik geef je nu 3 sterren omdat:
Je de zelfde lay-out als blue-tiger zijn 6950 review hebt (niet orgineel)
je maar 1 benchmark draait, voor de rest pics van het internet.
Je pakt inderdaad gewoon letterlijk de headers uit mijn album, nogal flauw he?

Kan je dat wel leuk bij credits gaan zetten maar er was gewoon totaal geen sprake van overleg.
Zit er een copyright op jouw headers :?

Hij noemt je tenminste bij de credits, dat is best wel netjes.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 30 januari 2012 02:45]

Ben het eens met Madrox.. een beetje gaan huilen omdat iemand jouw headers heeft gekopieerd.. Ik zou het juist als waardering zien, blijkbaar vindt hij het mooi.

En hij noemt je zelfs in de credit, dus wat voor arrogant persoon ben je dan als je dan nog gaat lopen klagen.
Bel anders brein ff , die kunnen je wel helpen, :)
Het lawaai van deze kaart is, met de fabrieksinstellingen, verschrikkelijk. Hier moet echter wel worden meegenomen dat de kaart dan gekoeld wordt tot temperaturen die ver onder de veilige grens ligt.

Mijn kaart werd onder full load pak 'm beet 70 graden (5 minuten furmark).
De fans stonden dusdandig hard dat de stofzuiger jaloers werd. Zelfs idle met temperaturen van 50 graden draaiden de fans op 45%. In mijn ogen was dat ongeveer de grens van lawaai. Het was zeer duidelijk aanwezig maar storend niet.

Ik heb nu voor de gein een custom curve aangemaakt met MSI afterburner en dat is zeer zeker aan te raden. Ik haal, weer na 5 minuten, een vrij stabiele temperatuur van 90 graden met de fans op 25%. Nu moet daarbij gezegd worden dat 90 graden aan de hoge kant is maar je zou met een beetje airflow echt wel je kaart wat kunnen tweaken om hem stiller te maken.
Ruimte voor overclocken is er natuurlijk minder of misschien niet als je 'm stil wilt houden.

Ik heb mijn koelpasta ook vervangen voor Arctic Silver, dat schijnt ook 5 graden te kunnen schelen.
Met mijn overclocks heb ik mijn kaart nooit op meer dan 75% laten draaien ;)

Overigens draai ik andere idle settinges (CCC op automatic)

zie:
bij mij geeft google chrome een melding dat er misschien een virus is omdat het elementen bevat van gamerx ofzo iets...
wordt veranderd ;)

edit: is veranderd :+

[Reactie gewijzigd door -Bas op 19 oktober 2011 12:18]

Waar zit die 1-2 knop op de club3d kaart... kan hem zo gauw niet vinden |:(

Inmiddels gevonden :) klein dingetje hoor :P

[Reactie gewijzigd door spocy op 25 oktober 2011 12:12]

Hmmm kreeg jij ook de ID mismatch melding?

Ik heb hem proberen flashen. Misschien doe ik het verkeerd?
Welke SKU Code heb jij en zijn exact de stappen die jij gedaan hebt?
Eerste keer flashen ging verkeerd (via programma)
2e keer ging wel goed, toen gedaan via deze download:

en toen "flash_to_6970.bat" geopend en het werkt goed ;)
Ik lees dat sommige kaarten Dual Bios hebben waardoor je heel gemakkelijk van BIOS kan veranderen (en naar mijn idee de kans op een brick verminderd). Heeft deze kaart dat ook?
thx,
Cor
Ja die zit er ook op, zie quote spocy:

"Waar zit die 1-2 knop op de club3d kaart... kan hem zo gauw niet vinden |:(
edit:
Inmiddels gevonden :) klein dingetje hoor :P
Koperswaarschuwing:
DEZE KAART IS EEN STOFZUIGER.

EXCUSES VOOR DE HOOFDLETTERS, MAAR ANDERS KOM IK NIET BOVEN HET GELUID UIT!

mijn fluisterstille gamebak is naar een herriemachine gegaan. Als je deze kaart koop, koper een losse koeler bij! Als ik hem kan flashen houd ik hem misschien, maar anders gaat hij terug naar de winkel.
gewoon instellen op automatisch, kaart maakt idle bijna geen lawaai ;)
zelfs als ik hem handmatig instel op het laagst maakthij nog ruim 15 db meer geluid dan de rest van me kast. Ondertussen teruggestuurd naar de webshop.