Razer Diamondback Review

Supremes 16 februari 2008, laatste update op 16 februari 2008, 2.582 views

Razer Diamondback

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Precisie
  • Duurzaamheid

Minpunten

• Er blijft gemakkelijk viezigheid op de rubber knoppen zitten

Hierbij een review over de Razer Diamondback, een muis die ik nu al bijna anderhalf jaar in mijn bezit heb.

Ergonomie
De muis is geen schoolvoorbeeld van ergonomie, dat moet ik toegeven. De MX-serie van Logitech scoort op dat gebied stukken beter. Maar toch ligt de Diamondback niet onaangenaam in de hand. Het vereist enige gewenning, maar daarna wil je ook niks anders meer. Dat gold voor mij in ieder geval.

Funtionaliteit
Tsja, de functionaliteit. Hij doet wat hij moet doen, hij heeft een linker en rechter muisknop en een scrollwiel dat je ook nog in kan drukken. Wat ik wel een toegevoegde waarde vind bij deze muis zijn de knopjes aan de zijkant van de muis die vooral bij het surfen heel erg handig zijn om naar de vorige of de volgende pagina te gaan.

Precisie
De Diamondback was de eerste muis die 1600 dpi had. Tegenwoordig is hij al lang en breed ingehaald aan alle kanten, maar toch is het een muis die naar die plek gaat waar je naartoe moet. Toen ik nog fanatiek Counter-Strike speelde ging ik van een met de HP computer meegeleverde muis over naar de Diamondback, en na enige gewenning ging ik er qua precisie wel op vooruit. Al bij de kleinste beweging reageert de muis en je hoeft maar een relatief kleine afstand af te leggen op de muismat om van de linkerkant naar de rechterkant van het scherm te gaan. Iets waar je aan moet wennen maar wat na verloop van tijd steeds handiger wordt. Je hoeft namelijk maar heel weinig de muis op te tillen waardoor je tijd verliest. Pluspunt dus.

Vormgeving
De Diamondback ziet er, net als alle andere ontwerpen van Razer, stoer uit en de rode LED binnenin de muis gecombineerd met de grote zwarte knoppen en het apart verlichte scrollwiel maken het ontwerp helemaal af. Maar ik realiseer me ook dat smaak hierbij een rol speelt en ik ken ook mensen die de muis spuuglelijk vinden. Dat vind ik echter niet en daarom staat hier een zeer goed.

Bouwkwaliteit
Zeer goed te noemen. Hij doet het nu, na 1 miljoen keer klikken, nog steeds alsof hij net uit de doos komt. De knoppen zien er wel wat groezeliger uit en het ‘Diamondback’ dat op de muis stond geschreven is er af gesleten. Maar afgezien van die kleine minpunten ziet de muis er nog perfect uit, en de knoppen werken allemaal ook nog naar alle tevredenheid. Waar je ook drukt op de enorme muisknop, altijd klikt hij. En dat is niet bij alle muizen zo.

Drivers en ondersteuning
De Diamondback werkt gewoon met Windows XP zonder drivers te installeren, en alhoewel je er een cd met drivers bij krijgt vond ik dat geen toegevoegde waarde hebben aangezien alle knoppen al gewoon werkten. Het enige wat ik moest missen bij het zonder drivers werken was het aanpassen van de sensitivity, maar dat doe ik toch nooit dus dat mis ik ook niet. Tot nu toe altijd met Windows drivers gewerkt en nooit problemen gehad. Ook onder Windows Vista werkt de muis perfect. Zal hem een dezer dagen ook eens aan een test onderwerpen onder Mac OS X, aangezien ik net een iBook heb gekocht, maar dat zal ik dan wel toevoegen.

Het blijft even slikken, 50 euro voor een muis neertellen. Tegenwoordig is hij al te krijgen vanaf 20 euro maar toen ik hem kocht moest ik er het volle pond voor betalen. Ik vond hem toen al zijn geld waard, en als je bedenkt dat je er nu nog minder dan de helft voor betaalt zou ik hem zo weer kopen. Mijn volgende muis wordt ook zeker een Diamondback, maar dan misschien de Plasma (blauw) edition. Past ook beter bij mijn G11 :-).

Update 16-02-08:
Inmiddels is mijn vooruitziende blik in de vorige alinea bewaarheid geworden en heb ik een Razer Diamondback 3G Frost Blue gekocht. De 'oude' Diamondback heeft zijn plaatsje gevonden naast mijn iBook, alwaar hij nog altijd uitstekend werk verricht! Wat duurzaamheid betreft scoort deze muis dan ook een dikke tien!

Heb jij ook een Razer Diamondback?

Nicey review. Thnx for that