Specificaties 13,1" (1600x900), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart) Review

MicroStar_NL 14 augustus 2011, laatste update op 14 augustus 2011, 6.090 views

Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)

Pluspunten

• Gewicht
  • Bouwkwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Afmetingen
  • Prestaties
  • Mobiliteit en accuduur
  • Warmte- en geluidsproductie
  • Ergonomie

Minpunten

• Luidsprekers erg beroerd
  • (kleine -) Afmeting touchpad

*! Deze review gaat eigenlijk niet over de VPCZ21L9E/B, maar over de configureerbare VPCZ21C5E. De VPCZ21C5E kon ik niet in de pricewatch vinden.!*

Al een tijdje wilde ik mijn 17” MSI GX700 vervangen door een nieuwere en betere... uiteraard. Hij heeft mij zo’n 4 jaar goed bediend. Uitzondering van de verslechterde accuduur werkt hij nog steeds goed. Maar omdat ik mijn laptop nu vrijwel elke dag mee neem naar de universiteit, begon ik hem te groot en vooral te zwaar te vinden.

Eisen
Mijn nieuwe laptop moest vooral licht, compact (sub 15.4 inch), snel/krachtig en idle ook lekker stil zijn. Verder ook een hoge resolutie(minimaal 1600x900) en goede accuduur hebben. Hij mocht trouwens ook wel wat kosten. De resolutie vond ik een belangrijke eis, omdat ik graag veel ruimte wil op mijn scherm en wilde niet achteruitgaan van een resolutie van 1680x1050.

Na een tijdje rond gekeken te hebben naar laptops die bijna voldeden aan mijn eisen, bleven er een paar over. Apple’s 13” MacBook (pro) en air kwamen dicht in de buurt, maar de resolutie was mij te laag. Wel jammer, want ik vind ze beide hele fraaie machines net zoals de Samsungs 9 series 13” laptop. Maar bij veel van de andere 13” laptopjes die ik heb bekeken, kwamen de schermen zelden boven de (ouwe/ eeuwige?) 1366x768 uit. Ik had de hoop in een geschikte 13” een beetje opgegeven, dan toch maar voor een 15” laptop gaan?

Sony kwam deze zomer met een nieuwe VAIO Z met een 13.1” laptopje met een scherm van maar liefst 1920x1080pixeltjes. Oooow… perfect!
Na wat nieuwsberichten gelezen te hebben over deze nieuwe Sony VAIO Z, heb ik op de Sony website er eens eentje naar mijn eisen samengesteld(zie featureset hieronder). Rekening: zo’n ¤2000…. Oei.

Hmmm…is de hoge resolutie dat het geld wel waard? Na een paar keer Apple’s met de VAIO Z vergeleken te hebben, heb ik uiteindelijk voor de Sony VAIO Z gekozen. Ik ben onbekend met OSX en al mijn software die nodig heb draaien in ieder geval met Windows. ’t Is wel een hele smak geld, maar ja…heb je ook wat he.

Specificaties
CPU: Intel Core i5 2540M 2.6GHz
GPU: Intel HD3000
Geheugen: 8GB DDR3 1333MHz
Opslag: 128GB Gen3 SSD (2x64GB in raid-0)
Beeldscherm: 13.1” 1920x1080

VGA
HDMI
Gigabit ethernet
3.5mm audio combo jack

Zoals je misschien al hebt opgemerkt heeft hij geen optisch station. Je kan bij Sony wel een externe optische krijgen, samen met een externe videokaart die samen in een extern station zitten die via de USB3.0 en Intel Lightpeak aangesloten wordt. Deze externe videokaart kan de grafische prestaties flink verbeteren. Sony noemt dit externe station, de Power Media Dock. Ik heb deze niet besteld en zal er daarom ook niet verder op ingaan. Hij was mij te duur en ik heb geen behoefte aan een optische station en extra grafische krachten. Wellicht koop ik hem later.

Uitpakken en installatie
In de doos zitten wat boekjes (verder niet naar gekeken), een 3 tal snoeren voor US, Britse en NL wanddozen, de compacte 65watt adapter en een schoonmaakdoek. Wat karig voor een laptop van zo'n bedrag. Onderin de doos zit de net verpakte laptop zelf. Bij het oppakken had ik iets van; “zo… das lekker licht en dun”. De laptop oogt lekker strak en zonder toeters en bellen, zoals ik vaak graag dingen zie. Bij de eerste keer opstarten wordt je door de installatie van Windows geholpen. De Windows is redelijk schoon te noemen van voor-geïnstalleerde soft/bloatware. Ik heb niet echt gekeken wat er zo al opstond, want ik was al van plan om een schone installatie te doen.

Uiterlijk en aansluitingen
De laptop heeft een (luxe) no-nonsence en wat zakelijke uitstraling, zoals ik het graag wilde hebben. Ik heb op de Sony website gekozen voor de Premium Carbon afwerking, wat er luxer uitziet. De deksel heeft een soort geborsteld aluminium afwerking. De laptop is keurig afgewerkt, weinig kieren en het voelt heel solide aan. Je ziet redelijk snel vingerafdrukken op de behuizing en toetsen, maar die zijn gemakkelijk weg te poetsen. Misschien niet als je ze laat aankoeken.

Boven het toetsenbord is een schakelaar om de wifi en bluetooth verbindingen in- en uit te schakelen. Daarnaast zijn er 3 touchknoppen voor Sony Assist, Web(Web browser starten) en instelbare te vinden. Verder nog de lichtsensor en ingebouwde microfoon en indicatie LED's voor numlock, screen lock en capslock. Als laatste nog de power knop met een groen LEDje.

Aan de linker kant hebben we een VGA aansluiting, uitlaat en een Kingston Lock. Links vooraan zien we indicatie LEDjes voor de accu, hdd activiteit en wifi. In het midden zitten 2 cardreaders voor Sony's MemoryStick en SD. Aan de rechterkant de 3.5mm audio combo, gigabit ethernet verborgen achter een klepje, HDMI, USB2.0(met oplaad functie), USB3.0 en als laatste nog de voedingsstekker.

Prestaties
Ik heb geen benchmark uitgevoerd, maar als de prestaties van de CPU+iGPU wilt weten kan je die vast wel op het internet vinden. De laptop start binnen 17 seconden op, en alle programma's starten ook heel snel op. HD films kijken vanaf het netwerk gaat zonder problemen, met slechts 5% CPU. Heerlijk!

De SSDs zal ik later testen.

Beeldkwaliteit
Met een resolutie van 1920x1080 is het scherm echt rete scherp! Een genot om naar te kijken en mee te werken. Voor sommige zullen letters te klein zijn maar voor mij geen probleem. Het is prima op te lossen door de DPI te verhogen. Verder heeft het beeldscherm mooie volle kleuren, wit is lekker wit en zwart is diep zwart. Misschien is het iets te rood. De kijkhoeken zijn prima, maar als je een beetje naast het scherm zit zie je een beetje van rode/roze waas aan de rand, niet heel hinderlijk. De helderheid van het scherm is goed hoog. Het scherm heeft een half matte afwerking, wat maar weinig reflectie geeft. De ingebouwde webcam werkt ook prima, goede framerate en ik dacht met een resolutie van 720x1280.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De behuizing is gemaakt van een mix van koolstof vezels en aluminium, wat hem licht en sterk maakt. Bij het optillen en verplaatsen merk je geen doorbuiging of iets degelijks. Het scherm buigt een beetje door als je de laptop opent aan één hoekpunt. Geopend is het scherm redelijk star en de scharnieren lopen soepel en voelen stevig aan. In het midden boven het toetsenbord zit wat doorbuiging als je er wat druk op uit oefent. Bij normaal gebruik merk je hier niks van.

Het enige minpunt (buiten de prijs om) van de laptop is de kwaliteit van de ingebouwde luidsprekers. Ze hebben heel weinig volume en de kwaliteit is erg bedroevend. Het is plat en wat schel en diepe tonen kunnen ze al helemaal niet produceren. Wanneer je het volume onder de 30 a 40% houdt is het nog wel om aan te horen, daarboven maken ze soms alleen maar rommel. Jammer dat in zo'n laptop geen betere luidsprekers zitten, maar voor mij niet zo'n probleem. Ik gebruik altijd mijn eigen headset als ik muziek luister of naar films kijk.

Ergonomie
De chiclet-toetsen hebben maar een kleine “travel” van zo’n 1mm, maar hebben een fijne aanslag en zijn voldoende groot. Misschien is voor sommige wat gewenning nodig. Ik vind ze lekker typen, al heeft mijn Logitech illuminated toetsenbord de voorkeur. Deze review heb ik trouwens op de laptop geschreven, en ik kan er lekker vlot op typen zonder meer fouten te maken dan normaal. Soms mis ik/pakt hij de spatie niet helemaal op, als ik op de hoeken druk. Door het scherm te openen komt de achterkant lichtjes omhoog, waardoor het toetsenbord wat schuiner komt te staan. Het toetsenbord heeft geen losse page-up/down en home/end knoppen, deze zitten nu samen met de FN+pijltjes toetsen. Het is even wennen, maar het werkt verrassend goed. De handen steunen comfortabel op de behuizing, ik dacht dat het van aluminium was. Ook als je langere tijd aan het typen bent blijft het lekker cool. Als breed moet typt (bijv. met flink gebogen armen door ruimte gebrek), kunnen je polsen de wat scherpe hoekpunten van de behuizing raken. 's Avonds kun je prima in het donker verder werken door het verlichte toetsenbord. De ingebouwde lichtsensor regelt automatisch de intensiteit van de achtergrond verlichting aan het omgevingslicht, erg fijn. Het licht is wat groenig en is aangenaam om 's avonds naar te kijken, en niet te fel.
~[afbeelding 3]
Het touchpad vind ik lekker fijn werken. Ik heb voorheen vrijwel altijd een losse muis gebruikt, maar mijn voorkeur gaat nu uit naar het touchpad bij eenvoudig werk klikwerk zoals internet surfen en office. Er zitten kleine “ribbeltjes” op het touchpad, wat best lekker aanvoelt, en waardoor je meer controle hebt. De gevoeligheid is goed op orde en de gebaren werken ook goed, al werkt het scrollen af en toe niet. Het zo fijn zijn geweest als het touchpad wat groter zou zijn geweest. De 2 knoppen reageren prima en zijn gemakkelijk in te drukken. Tussen de 2 knoppen zit de vingerafdruk sensor. Deze werkt tot nu toe zonder fouten. Bij het inloggen van Windows is het heel gemakkelijk. Even je vinger erover halen en tada… ingelogd. Ik heb in andere reviews gelezen dat ze regelmatig de sensor raakten, zelf heb ik dat niet gehad.

Warmte- en geluidsproductie
Bij eenvoudig werk zoals internetten en Word, blijft de laptop heerlijk cool. Het linker gedeelte wordt ietsje warmer, maar eigenlijk niet merkbaar. De core-temps schommelen rond de 42 graden en er komt nauwelijks warme(re) lucht uit de uitlaat. De ventilatoren (ja, hij heeft er 2) zijn nauwelijks waarneembaar, zelfs niet ’s nachts in een stille kamer.
Onder stress (Prime95) worden de cores zo’n 80 graden en wordt de ventilator vrij duidelijk hoorbaar, maar niet onaangenaam lawaaierig. Het moeilijk te omschrijven wat voor geluid het is, maar het lijkt qua toon wat op een straalmotor die beetje stationair draait. Niet de hoeveelheid geluid, maar zoiets. Het toetsenbord wordt nu wel warmer, de linker helft meer dan de rechter.

Het valt me zeker niet tegen voor zo’n dunne laptop.

Mobiliteit en accuduur
Met de afmeting van 210x330x19 mm en een gewicht van slechts 1.14 Kg, is de mobiliteit uitstekend te noemen. De ingebouwde accu heeft een capaciteit van 4000mAh, en gaat met licht werk, scherm op 30%, wifi en Bluetooth aan, zo’n 5 uur mee. Onder meer intense bezigheden heb ik de accuduur nog niet getest. De accuduur is verder uit te breiden door een optionele externe accu onder de laptop te klikken. Volgens Sony kan je dan maar liefst 16uur met je accu doen. Ik verwacht echter dat het eerder 10 uur zal worden.

*Update - 14-08-2011 SSD benchmarks*

HD-tune

AS SSD

ATTO

PCMark Vantage - HDD Suite

Heb jij ook een Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)?

Wat heeft jou doen besluiten om voor de Z te gaan en niet voor de aanzienlijk goedkopere SB serie? OK, het scherm is geen full-HD, maar met 1600x900 pixels ook ruim bemeten voor een 13 inch scherm.

De SB heeft verder wel een dedicated videokaart en wel een optische drive. Dat alles krijg je voor ruim 500 euro minder! Dan heb je wel ene normale hdd.

Begrijp me goed, ik loop helemaal weg bij de Z-serie, maar met die nieuwe media dock heeft hij wel een beetje zijn glans verloren ten opzichte van het model van vorig jaar.

Zie Deze link Voor de SA serie.

[Reactie gewijzigd door PaT op 14 augustus 2011 17:26]

Er is wel een groot verschil in de schermkwaliteit en voornamelijk de bouwkwaliteit tussen de Z (Word zelfs speciaal in Japan gefabriceerd in plaats van China) en de S serie. De z is ook vele malen lichter en dunner dan de S. (Nog lichter dan de macbook air). Je moet eens deze Z een keer in je handen nemen, deze is namelijk echt de koning op het gebied van gewicht en accuduur ten opzichte van de vorige generaties Z

Maar ik ben het zeker met je eens dat de videokaart nu dedicated is... Dat is wel een teruggang in de performance... Maar voor de rest zijn er zeker meeeeer dan genoeg redenen om eerder de Z te nemen dan de SA. :9~

[Reactie gewijzigd door Vinand op 14 augustus 2011 18:38]

Gewicht is niet veel minder en de accu duur ook niet zo heel erg met de gedachte dat er 2 videokaarten in zaten. Deze laptop is wel een tikkeltje dunner, maar daarintegen breder.
Ik sluit me bij je aan. Het scherm, lichte en zeer fraaie behuizing maakt voor mij het prijsverschil goed. Een losse (ingebouwde) videokaart is voor mij overbodig. Mijn vorige laptop, had een 8600M GT voor het geval ik wilde gamen. In al die 4 jaar, slechts een paar keer gebruikt. Optische media probeer ik tegenwoordig zoveel mogelijk te vermijden. Als ik het toch nodig heb, kan ik mijn USB station gebruiken.

De full-HD resolutie heeft behoorlijk zwaar gewogen. Het heeft door de hele zoektocht de boventoon gehad.

Het blijft een berg geld.

P.s.
SSD benchmarks toegevoegd

[Reactie gewijzigd door MicroStar_NL op 14 augustus 2011 19:35]

Mooie review, ben ook erg benieuwd naar de SSD benchmarks!
Weet je of de SSD's vervangbaar zijn?
Ik ben zelf voor een Macbook Pro gegaan van dit jaar, zat eerst ook naar Sony Vaio's te kijken, mooie laptops. :]
Bedankt, Ik zal vandaag een aantal benckmarks proberen te draaien.

De SSD's zijn niet vervangbaar.

Ik dacht dat het door Sony ontworpen (Samsung) SSD's waren. Hetzelfde geldt trouwens ook voor het geheugen, dat is ook niet te vervangen.

Voor mij is dat beide geen probleem. 128GB(lees ~120GB) is ruim voldoende voor mij. Alle video's, films ect. staan op mijn homeserver en bijv. op vakantie neem ik een externe schijf mee.
Prachtige machine en eenmooie review,
Ben wel benieuwd naar harddisk benchmarks? :D

Helaas heb ik er het geld niet voor; anders zou ik hem kopen!
Ik zit behoorlijk te twijfelen om deze laptop binnenkort aan te schaffen. Ook de resolutie weegt voor mij zwaar mee. Ik vraag me echter af of het nog prettig werken is met de Full HD resolutie op een 13" scherm.

Is het mogelijk dat je wat foto's plaatst waarop tekst vanaf het scherm is te lezen, om een indruk te krijgen hoe groot/klein dit wordt weergegeven?
Het was vrij lastig om representatieve foto's te maken, maar hier zijn ze dan toch een paar redelijk geslaagde:

Ik denk dat je wel een goede indruk kan krijgen over de het formaat van de letters.

De eerste dag schrok ik wel een beetje en moest ik er wel aan wennen, maar nu gaat het uitstekend. Het kost mij geen extra moeite op grote stukken tekst te lezen. Kortom, ik ben heel tevreden met het scherm

De letters op mijn 23" Full HD scherm vind ik echt groot. 'k zou ze daar nu eigenlijk ook wel kleiner willen. :)
Ik gebruiik al menig jaartje Vaio-laptops, van 11 tot 13 inch. Afgezien van het toetsenbord, dat toch niet altijd goed geslaagd is en vrij snel slijtage vertoont, is Vaio mijn favoriete type. Die Z-serie lijkt me echt het neusje van de zalm.