Specificaties 30" @ 2560x1600 (WQXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 305T+ Zilver Review

Jaaap 5 mei 2007, laatste update op 16 oktober 2009, 3.833 views

Samsung Syncmaster 305T+ Zilver

Pluspunten

• De grootte
  • De resolutie
  • De kleurenreproductie
  • De scaler die veel verschillende resoluties slikt

Minpunten

• Maar 1 DVI ingang, geen andere ingangen

De beste feature van deze monitor (en de meeste andere 30" monitoren) is de resolutie van 2560x1600. Dankzij deze resolutie en de grootte van het scherm heb je alle vrijheid om je windows zo lang of breed te maken als je wilt. Zo is het fijn om je browserwindow 1000 breed te maken en maximaal hoog, zodat je in een overzicht hele webpaginas kan zien zonder te scrollen.

Ik heb specifiek voor de Samsung 30" gekozen in tegenstelling tot de Dell omdat de Samsung een PVA paneel gebruikt wat een betere kleurenreproductie zou moeten hebben dan de Dell's IPS paneel.

Ik heb helaas de Dell hier niet staan om te vergelijken maar in vergelijking met m'n oude goedkope HP 19" TFT is de Samsung 305T veel beter in kleurweergave. De donkere kleuren en zwart hebben veel minder last van "lichtlekkage".

Het uiterlijk van de monitor is simpel en sober maar best mooi. Een zwarte rand van ongeveer 2 centimeter omsluit de hele monitor met maar 3 knopjes: 1 power knop met een blauw ledje en 2 brightness knopjes (up & down). Omdat het paneel met DVI is aangesloten hoef je het beeld niet in te stellen dus meer functies heb je niet nodig (de/mijn Samsung 305T heeft geen D-sub VGA aansluituing).

De monitor slikt allerlij resluties zoals bv. 1440x900 die hij standaard van m'n laptop kreeg. Ook 1280 x 800 ziet er mooi uit omdat hij dan precies 4 pixels per pixel kan gebruiken.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 305T+ Zilver?

ik overweeg ook een 30" dell of samsung en heb nu een dell 24 ".
mijn vraag is waarom je geen 10 geeft voor pixeldefecten want ik zie niet dat je er ook maar 1 gevonden hebt.

hoe gamed de monitor en welke graf kaart heb je in gebruik ?
Ik twijfel tussen de 30" van Samsung en Dell en ook die van HP (de laatste twee zijn S-IPS)
Er zijn tests geweest die de Samsung beter beoordelen dan de HP. Dat is duidelijk.

Tussen de Dell en de Samsung is op dit moment weinig te vinden op internet. Alleen dat de Dell veel duurder is. Eigenlijk te duur om het maar te overwegen.

Ik weet dat deze Samsung veel beter is dan de vorige 30" Dell, die eindig op een 7 (3007). Dat was een S-PVA net als de Samsung. Dell nam de panelen bij Samsung af, alleen de Samsung produceert S-PVA panelen en waarschijnlijk hielden ze de beste plakken (batches) voor zich zelf.
Is de situatie veranderd met de 3008 nu er een S-IPS in zit ???

Ik begrijp dat de nw. Dell heel veel aansluitingen heeft. Maar dat vind ik eigenlijk onbelangrijk.
Ik heb zoals de meeste mensen één DVI aansluiting nodig.

Ik zou graag wat reacties willen over de vergelijking tussen deze panelen. Ik wil niet extra betalen voor een paar meer aansluitingen.

Wie kan iets zeggen over de beeld kwaliteitsverschillen?
Zijn die er ? Welke aspecten? Ten gunste van welke?
Ik las ook ergens dat een video kaart Dual link moest zijn om zo'n scherm aan te sturen. nu heb ik net de 'Asus GeForce 7300 GT 256MB DDR2 (PCI-e, DVI)' gekocht. Die lijkt deze 'feature' niet te hebben.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand me kan vertellen wat de gevolgen zijn als ik zo'n scherm er wel op aan sluit. Voor ik 1200 euro uitgeef........

De resolutie die de kaart geeft 2560x1600, is wel dezelfde als dit beeldscherm.
sterkte met een 7300 op een dergelijk groot scherm.
ik lees ook vaak dat dual aansluit verhaal maar kan me niet voor stellen dat samsung dan deze fout maakt. ik kan nergens goeie testen vinden over dit en de dell scherm.

ik zelf heb nog geen 30" gekocht en overweeg nu een tweede 24" zodat ik een horizontaal en een verticaal scherm heb. qua kaart ga ik voor de 9800gtx maar dan de 1gb versie die na de 512mb versie uitkomt.
Hoi,
Mooi scherm inderdaad, maar je schrijft :
> De monitor slikt allerlij resluties zoals bv. 1440x900
en helaas werkt ie bij mij enkel in 1280x800.
De meegeleverde kabel schijnt SINGLE LINK te zijn
en de monitor bevat dus GEEN SCALER !

En dat was de reden om een nieuw scherm te kopen :-(

Morgen dus een ECHTE DUAL LINK DVI kabel zoeken en die proberen.