LG 50PZ550 Review

Bazz0847 13 augustus 2011, laatste update op 13 augustus 2011, 2.614 views

LG 50PZ550

Pluspunten

• Contrast en kleurweergave
  • Instelmogelijkheden
  • Beeldformaat
  • 3D

Minpunten

• Reflectie
  • Lichtopbrengst

Algemeen
De TV komt in een gigantische doos, welke naar mijn mening wel efficient is ingepakt. Er is voldoende beschermingsmateriaal en de ongebruikte ruimtes zijn opgevuld met de accessoires. Er wordt géén 3D bril bij deze TV geleverd, dus het 3D aspect laat ik voorlopig buiten beschouwing. De brillen zijn echter in aantocht en zodra ik deze ontvangen heb zal ik mijn review uitbreiden.

De TV ziet er netjes uit. Redelijk smalle rand die tijdens het kijken nauwelijks opvalt. De voet is stevig en draaibaar en heeft dezelfde pianolak finish als de TV zelf. Al met al ziet het er allemaal strak uit.

Belangrijk te weten bij deze TV is dat het een plasmascherm betreft. Nu zijn er talloze artikelen te vinden over de verschillen tussen LCD en plasma, maar ik wil in mijn review hier nog even nadruk op leggen.

Beeld
Ik heb ervaring met diverse Philips LCD's, waaronder een recente 42 inch LED-backlight LCD uit de 8000-serie. Ik zal beginnen met de dingen die negatief uitvallen voor de plasma. Het eerste wat opvalt als je beide TV's vergelijkt is dat de plasma aanzienlijk meer last heeft van reflecties. 's Avonds is dit absoluut geen probleem, maar als overdag de zon je kamer in schijnt wordt het beeld vertekend. Een LCD heeft een mat (plexiglas) paneel, terwijl een plasma een glazen paneel heeft, vergelijkbaar met de oude CRT's. De reflectie van het paneel is danook met de oude CRT's te vergelijken (zie de afbeelding). Een ander verschil wat overdag direct opvalt is de lichtopbrengst: de nieuwe LED-LCD's zijn een heel stuk feller, waardoor TV kijken overdag ook een stuk aangenamer wordt. Al met al is de keuze voor TV kijken overdag dus eenvoudig: neem een mooie LCD met LED-backlight.

Maar dan: verduister de kamer, schakel de THX beeldmodus op de TV in en start een film in HD. Het beeld is adembenemend. Ter verduidelijking: de THX modus is een af-fabriek gecalibreerde modus, welke ervoor zorgt dat iedere kleur "exact" zo wordt weergegeven als bedoeld. Zoals het een goede plasma betaamt is zwart écht zwart en met dank aan deze THX modus zijn de kleuren fantastisch. Ook de kijkhoek is ongeveer oneindig, je kunt onder alle hoeken het beeld met realistische kleuren bewonderen. Een geweldige ervaring. Dit is niet te vergelijken met een LCD, dit is een totaal ander kaliber. Het eerste waar ik aan dacht was het vergelijk LCD vs. beamer. Een beamer is ook 3x niks als je hem overdag gebruikt, maar fantastisch in het donker. Misschien is er nog een analogie, maar dat zou betekenen dat het beeld tussen de lakens nóg beter zou zijn - dat valt echter buiten mijn beoordelingscapaciteiten omdat ik in mijn woonkamer geen lakens heb.

Bediening
De afstandsbediening is duidelijk en ligt goed in de hand. De menu's zijn uitgebreid, maar goed doordacht en geordend: navigeren is een eitje. Er zijn een aantal knoppen waarmee je direct diverse modi kunt activeren (o.a. beeldformaat, THX mode, 3D mode, energy saving). Erg handig dat je niet door de menu's heen hoeft, maar een dedicated knop beschikbaar is.

De beeld-afstelmogelijkheden zijn talloos. Een korte greep uit het aanbod:
- Scherpte
- Contrast
- Helderheid
- Tint
- Temperatuur
- Gamma
- Kleurrange (0-255 of 16-235)
- Geavanceerd kleurbeheer (je kunt iedere kleur apart calibreren op diverse punten)

Geluid
De ingebouwde speakers klinken redelijk, maar het is echt een doodzone om zo'n prachtige TV te kopen en dan de ingebouwde speakers te gebruiken. Zoals je hierboven reeds kon lezen kies je eigenlijk alleen voor een plasma als je er in verduisterde kamer films op wil kijken, en dan is goed geluid minstens zo belangrijk als goed beeld. Voor eenvoudig TV kijken voldoen de ingebouwde speakers overigens prima.

Aansluitmogelijkheden
Het eerste wat mij opviel was dat de TV enkel beschikt over optische digitale audio aansluitingen. Geen coaxiale S/PDIF dus! Wel gewoon analoog via cinch pluggen uiteraard. Daarnaast heeft de TV aan de zijkant normale composiet video in, HDMI, USB en is een PCMCIA Common Interface slot beschikbaar. Achterop zitten 2x SCART, 1x RGB, 1x VGA, 1x RS232 (voor aansturing via bijv. PC) en 2x HDMI. Er zijn dus niet bijzonder veel HDMI aansluitingen, maar voor mij precies genoeg (digitale ontvanger en PC).

Al met al ben ik enorm tevreden over deze TV. Ik gebruik een televisie voornamelijk voor films en dan is plasma werkelijk een verademing. Je kunt genieten van natuurlijk, contrastrijk beeld in 3D, wat wil je nog meer? Ik heb een beamer (Hitachi PJ-TX100), maar die gebruik ik niet meer. Dit beeld is weliswaar een stuk kleiner, maar de kwaliteit is wel aanzienlijk beter.

Heb jij ook een LG 50PZ550?

Ja hoor, Lack houdt het prima! Zo enorm zwaar is die TV niet hoor. Iets van 30 kg. Ik heb hem in mijn eentje uitgepakt, gemonteerd en geplaatst. Dat gaat makkelijk!

Ik heb overigens een open tafeltje zodat het zo min mogelijk als klankkast gaat fungeren :) Die "echte" TV-meubels zijn allemaal veel te gesloten. En dat noemen ze dan "TV/audio-meubel" |:(

[Reactie gewijzigd door Bazz0847 op 13 augustus 2011 13:46]

Wellicht is de kartonnen binnenkant van de Lack-tafel wel een klankkast...
Ik denk het niet als ik die constructie zo zie :) De resonantiefrequentie ligt heel erg hoog omdat het die honingraatstructuur heeft (kleine kamertjes) en de dempingsfactor is ook hoog (want karton), dus veel last zal ik er niet van hebben ;)
Ik heb hetzelfde scherm. Ik ervaar op licht beelden gecombineerd met verticaal scrollen een streperig vlekkerig beeld. Net alsof er iets zit tussen het scherm en de glaslaag. Dit wordt ook wel het dirty screen effect genoemd.

Zou jij de optie: " optie > ISM > White wash" eens willen aanzetten en dan naar het scherm kijken. Is het beeld 100% wit of zie je misschien ook wat licht vlekken.
Misschien kan je er een foto van maken.

Als jij er geen last van hebt, moet ik waarschijnlijk even een monteur van LG laten langskomen.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 5 september 2011 21:03]

Ik heb het getest, maar mijn beeld is volkomen egaal. Nouja volkomen, dat kan natuurlijk niet, maar laten we het zo zeggen: mijn Samsung LCD heeft meer vlekken bij vol wit beeld :) Is dat bij jou niet het gevolg van inbranden?
Nope het is geen image rentention of inbranden. Ik heb tijdens de eerste maand dagelijks screenwash (gekleurde blokken) gebruikt om inbranden te voorkomen bij het nieuwe fosfor. Het zijn donkere vlekken bij egale achtergronden:

ter voorbeeld; http://www.avforums.com/f...-3-vertical_banding_2.jpg

Bovenstaande foto is van een LCD en niet van de plasma die wij hebben. Maar het ziet er vergelijkbaar uit.

Maar waarom zou het beeld niet volledig egaal wit kunnen zijn?

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 8 september 2011 13:41]

Maar waarom zou het beeld niet volledig egaal wit kunnen zijn?
Omdat perfectie niet bestaat ;-)

Maar bij mij is het met (mijn) blote oog niet waarneembaar. Als het zo is als de afbeelding die jij laat zien is er iets mis denk ik, want dat zie ik bij mij zeer zeker niet.
houd zo'n ikea laak tafeltje het gewicht van een 50' inch plasma het wel?