Pentax K10D Review

erwinb 21 maart 2008, 905 views

Pentax K10D

Pluspunten

• ligt goed in de hand en is lekker snel

Minpunten

• De JPG plaatjes zijn wat minder van kwaliteit. Ook in de hoogste resolutie.

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 5
Dit is mijn eerste DSLR, hiervoor had ik alleen ervaring met "gewone" digitale camera's.
Ik was op zoek naar een DSLR en had 3 modelen op het oog:
Nikon D80 kit,
Sony A100 kit en de
Pentax K10D.

In de winkel is de keuze op de K10D gevallen omdat deze lekker in de hand lag en zo op het oog mooie foto's maakte van onderwerpen die zich in de straat bevonden.
Ik heb voor de kit van dit toestel gekozen omdat daar twee lenzen bij zaten.
Nu ik het toestel twee maanden in mijn bezit heb denk ik na over de volgende aanschaf bij dit toestel. Dit wordt of een lens 18 - 50 (Ongeveer) die meer licht gevoelig is als de kit lens, of een flitser om binnen betere foto's te kunnen maken.

Ik heb eind Jan 2008 een Sigma lens aangeschaft bij deze camera, toeval of niet, toen ik thuis kwam met de camera wilde deze niet meer scherpstellen met welke lens dan ook.
Nu is de camera al voor 6 weken onderweg voor reparatie.

Heb jij ook een Pentax K10D?

Je kan kiezen voor bright of voor natural als instelling voor JPEG's. Natural is standaard en is bedoeld om een soort filmeffect te geven en de foto is nog goed nabewerkbaar in bv photoshop. Bright zorgt voor scherpere foto's die al in de camera bewerkt worden en JPEG's zijn vergelijkbaar met de D80 en de Canon DSLR's.
Waarschijnlijk een domme vraag, maar waar stel ik bright of natural in?
Uhm bladzijde 120 van het handboek (Engelse versie). Het heet Image tone.
In de camera druk je op menu en kijk je bij beeldtint. En als je dan nog niet tevreden bent schiet je toch gewoon in RAW.....Succes met deze prachtige camera..