Specificaties Keypad voor de PC - Bekijk alle specificaties

Logitech G13 Advanced Gameboard Review

Obbut 12 augustus 2011, laatste update op 12 augustus 2011, 2.890 views

Logitech G13 Advanced Gameboard

Pluspunten

• Ligt heerlijk in de hand
  • Veel instelmogelijkheden op Windows
  • Gamepanel LCD is erg handig
  • Profielen opslaan op de G13
  • Kleur van verlichting is aanpasbaar

Minpunten

• Drivers Mac OS X schieten tekort
  • Bedoeling Joystick onduidelijk

Waarom?
Ik heb mijn G13 voornamelijk gekocht voor de ergonomie, en niet zo zeer voor het Gamepanel LCD -- die zit immers al op mijn G510, en op mijn G15 die ik hiervoor had. Voor mensen die geen toetsenbord hebben met gamepanel LCD kan dit uiteraard wel een reden zijn; mij bevalt dit kleine schermpje uitermate goed en ik zou niet meer zonder willen.
Hiervoor heb ik gespeeld met een Belkin n52te, maar hierover was ik niet tevreden. Vaak kwam ik toetsen tekort, de software was niet gebruiksvriendelijk en ook de toetsaanslag vond ik niet prettig. Ik hoopte met de G13 een prettigere gamepad in huis te halen, en na anderhalf jaar gebruik kan ik zeggen dat die verwachting meer dan uitgekomen is.

Software
De software van Logitech voldoet prima -- althans, de Windows versie. De Mac OS X versie heeft al tijden geen updates meer gehad en schiet dan ook tekort. Ook qua afwerking is de Mac OS X driver niet erg goed te noemen. Echter zie ik dit niet als een echt nadeel: Er zijn niet veel games voor OS X te vinden. Zelf gebruik ik dan ook Windows om te gamen en Mac OS X voor de rest (hackintosh). Aangezien ik toch niet game op Mac OS X heb ik er dus geen last van.
Hier moet ik wel bijzeggen dat de software die op de CD geleverd wordt niet up-to-date is -- ik heb de G13 laatst bij een vriend gezien, die 'm pas gekocht heeft, en daar zaten nog steeds de oude drivers bij. Ik raad dan ook iedereen aan om niet de drivers van de CD te gebruiken, maar deze van internet te downloaden! Deze zijn niet moeilijk te vinden op de Logitech website. Ook is het verstandig om hier eens in de zoveel tijd voor updates te kijken, omdat de software goed bijgehouden wordt.

Via de software kunnen dingen aangepast worden zoals de toetsbinding, de verschillende profielen of de items op het display, maar ook bijvoorbeeld de kleur van de verlichting. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het de G110 van Logitech, kunnen praktisch alle kleuren worden ingesteld.

Handig voor mensen die niet alleen op hun eigen computer spelen is het feit dat je ook een (beperkt aantal) profielen op de G13 zelf kunt opslaan. Deze kunnen dan op een andere computer weer geselecteerd worden en dan kun je ze gebruiken als elk ander profiel -- zonder dat je ze handmatig over hoeft te zetten of iets dergelijks.

Profielen
De software kan automatisch scannen op geïnstalleerde games en stelt hiervoor automatisch profielen in met standaardbindingen. Deze zijn vervolgens natuurlijk naar wens aan te passen. Ook kun je handmatig profielen maken, die automatisch worden ingeschakeld als een game gestart wordt. Enig nadeel bij het handmatig maken van profielen is de tijd die het kost, maar dit is niet de fout van Logitech en is dus ook geen nadeel van het product te noemen.

Macro's
Net zoals bij toetsenborden in de Logitech G-series, kun je in-game macro's opnemen. Macro's zijn reeksen toetsaanslagen die in de ingevoerde snelheid of in instelbare snelheid uitgevoerd kunnen worden. De macro's zijn op te nemen door eerst de "MR"-toets te drukken, vervolgens één keer de toets waar de macro aan gekoppeld moet worden in te drukken, de toetsen in te geven en vervolgens af te sluiten door nog een keer de "MR"-toets in te drukken. Erg handig is dat instructies worden weergegeven op het display van de G13 tijdens het maken van de macro.

Knoppen en ergonomie
De G13 ligt heerlijk in de hand. Waar lang gamen op LAN-party's e.d. met een toetsenbord nogal eens krampachtig kunnen aanvoelen na een hele tijd -- althans, bij mij -- heb ik dat gevoel bij de G13 totaal niet. Het ding ligt heerlijk in de hand. De middelste vier toetsen (in de vorm van de pijltoetsen / WASD) zitten kleine kuiltjes waar je vingers makkelijk invallen. Dit zijn de toetsen G4, G10, G11 en G12, en die worden normaliter gekoppeld aan de WASD toetsen om te bewegen in games. Door de kuiltjes kun je zonder te kijken makkelijk deze toetsen terugvinden; het werkt eigenlijk hetzelfde als de voelbare 'streepjes' op de F en de J op een normaal toetsenbord.
De toetsaanslag is heerlijk. De toetsen reageren prettig. Ze zijn wat minder zwaar om in te drukken dan de toetsen op een 'normaal' toetsenbord. Het zijn toetsen van volledige hoogte, dus niet zoals op laptops en sommige toetsenborden van tegenwoordig.
Één ding waar ik de bedoeling niet helemaal van snap, is de joystick. Je kunt instellen dat deze de muis emuleert, maar dit werkt niet prettig om bijvoorbeeld mee rond te kijken in shooters. Ik gebruik de joystick zelf (vrijwel) niet, maar dit is natuurlijk persoonlijk en ik kan me voorstellen dat anderen de joystick juist wél fijn zullen vinden.

De G13 is zeker niet goedkoop, maar is z'n geld wel meer dan waard. Hoewel je niet hoeft te verwachten dat je door je G13 een stuk beter gaat spelen, voegt het zeker iets toe qua ergonomie en gebruiksvriendelijkheid. De toevoeging van het LCD is erg handig. Niet alleen kun je met de ingebouwde programma's in-game je CPU- en RAM-gebruik in de gaten houden, een timer aanzetten, of in-game een klok bekijken: er zijn ook nog een hoop door gebruikers gemaakte programma's beschikbaar met ondersteuning voor het display. Handig is bijvoorbeeld Fraps -- een bekend programma voor menig gamer -- wat de framerate van de game (met tijdsgrafiek) kan weergeven op het display. Ook zijn voor een aantal games (door gebruikers gemaakte) plugins beschikbaar die bepaalde informatie van de game kan weergeven op het display, zoals bijvoorbeeld voor Unreal Tournament 2004 (de G15 patch), en ook zijn er games met ingebouwde ondersteuning, zoals bijvoorbeeld Crisis. Al met al kan ik deze gamepad aan iedereen die met enige regelmaat games aanraden!

Ik hoop dat jullie iets aan deze review hebben. Voor degene die het willen weten, ik ben 16 jaar oud :).

Heb jij ook een Logitech G13 Advanced Gameboard?

Ik heb de G13 zelf ook en ik vind het ding geweldig. Afkomende van een console (XBOX360) wou ik een joystick hebben voor mijn movement. Het probleem is alleen dat de joystick net iets te klein is voor zeer precieze movement. Je kan er wel perfect mee lopen maar voertuigen zoals quads in BFBC2 rijden alleen niet echt lekker.

Dit kan je misschien nog toevoegen bij de joystick.

Verder een zeer goede review. Ik ben het helemaal eens met de opgenoemde goede punten.
4 sterren van mij en het kan wel 5 worden met een paar leuke plaatjes en misschien waarom je een joystick erop hebt zitten. (het ding is gewoon net iets te klein en dat is het enige minpunt) ;)
Ik zal binnenkort eens kijken om wat foto's te maken :) Verder, de Joystick heb ik erg verschillende meningen over de joystick gehoord: de één vindt het ideaal om mee te lopen, de ander (zoals ik) zet ze liever op de 'wasd' (dus G4 en G10 t/m 12) toetsen...
Mooie review. Ik ben om precies dezelfde reden overgestapt van de N52TE van Belkin naar de Logitech G13.

Ander vraagje trouwens, jij gebruikt ook de G510 zie ik. Heb jij ook problemen met de spatiebalk? Dubbele spaties bij 1 toetsaanslag?
Heb van Logitech een nieuwe teruggekregen met hetzelfde probleem. Gisteren de 2e terug gekregen.

Heb er 3 liggen momenteel, allemaal hetzelfde probleem.
Raar van je G510. Ik heb nooit problemen gehad met die spatiebalk... Heb je de nieuwste drivers etc. geïnstalleerd?

Alhoewel, ik herinner me nu dat ik wel een keer een probleem gehad heb met dat ik alle aanhalingstekens dubbel kwamen, en dit lag niet aan de taalinstellingen. Bij mij was het toen malware, een scan van Malwarebytes haalde het weg (Avast vond niets...). Bij jou zal 't wel een compleet ander probleem zijn, maar misschien is het toch even het proberen waard :)
Ikzelf vind het ook een geweldig ding, het alleen jammer dat 1 knopje die ik veel voor Jump in FPS games gebruik er mee opgehouden is. Helaas heb ik geen bon meer, kwijt na verhuizing\reorganisatie. Dus kan ik geen garantie meer claimen ook al is dit nog wel aanwezig....

Voor de rest een grandioos dingetje!!
Logitech geeft vaak garantie op serienummer. Ook krijg je vaak sowieso een vervanging opgestuurd en mag je het oude apparaat houden/weggooien.
Ik heb ook goede ervaring met hun support, ik zou het gewoon proberen!
Die knop is bij mij ook ooit kapot gegaan, erg jammer. Eerste keer garantie claimen heb ik een nieuwe van Logitech terug gekregen. Deze ging op hetzelfde punt kapot, helaas was dit later dan binnen 2 jaar na aanschaf van de eerste en dus geen recht op een nieuwe.

Ik kon wel een kortingsbon krijgen, echter zou de G13 inclusief deze korting alsnog duurder zijn via Logitech dan in welke webwinkel dan ook.

Toch jammer dat ze een zwakke plek hebben in de vorm van net die knop die ik gebruik om mee te jumpen.