Specificaties 7" (1024x600), BlackBerry Tablet OS, WiFi - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Playbook 16GB Zwart Review

MrE 12 augustus 2011, laatste update op 12 augustus 2011, 983 views

BlackBerry Playbook 16GB Zwart

Pluspunten

• De interface zit erg intu´tief in elkaar en werkt bij alle programma's op dezelfde manier en multitasking werkt daardoor erg simpel.
  • Mooie en stevige afwerking

Minpunten

• De knopjes zijn aan de kleine kant.
  • Heeft een Blackberry met data-abonnement nodig om echt compleet te zijn.

Introductie,

Vanaf de introductie van de Nokia N Gage is het mijn wens geweest een mobiele telefoon te hebben met een >5” beeldscherm waarop ik al mijn multimedia en connectiviteit kon onderbrengen.
Met de lancering van de Samsung Galaxy Tab (SGT) werd die wens voor mij vervuld. Kort daarna werd echter snel een minpunt duidelijk bij het bellen met de SGT, echt lekker werkt dat namelijk niet zonder een bluetooth headset.

De 'test de Playbook'-actie van Tweakers.net was dan ook een mooie kans om met de Playbook en een Blackberry (niet bij de test geleverd maar tijdelijk beschikbaar gesteld door een aardige medewerker van Vodafone) te kunnen experimenteren.
Zou een losse telefoon die samenwerkt met een tablet de oplossing zijn en een perfecte combinatie blijken?

Aangezien ik mijn SGT voornamelijk gebruik tijdens mijn reizen met het OV, om documenten te lezen, te mailen/internetten en als entertainment center
zal de Playbook ook voornamelijk op deze punten worden afgerekend.

Algemene beoordeling,

De presentatie is in ieder geval goed. De Playbook zit in een mooie overzichtelijke doos zonder veel toeters en bellen. Twee doosjes met toebehoren liggen onderin en de Playbook ligt er in een mooie beschermhoes bovenop
Een cd met software of handleiding is niet aanwezig.

En dan de Playbook zelf.
Dun, solide en zwaarder dan de SGT. Dat zijn de eerste gedachten die bij mij opkomen als ik de tablet uit de hoes haal.
En geen van de aangehaalde punten doet afbreuk aan de Playbook.

De Playbook straalt kwaliteit en verzorgdheid uit en voelt degelijk aan. Alhoewel ik tevreden ben met de kwaliteit van de SGT straalt de Playbook gewoonweg meer klasse uit.
Ook is de Playbook dunner en iets groter dan de SGT maar dit belet mij niet de Playbook makkelijk in de binnenzak van mijn jas of zelfs broekzak te stoppen (niet praktisch, maar het gaat wel).
De bedieningsknopjes, waarvan het aan/uit knopje wel erg klein is, drie aansluitpunten en de 3,5 mm connector zitten netjes in de rand weggewerkt.

Het eerste gebruik,

Het koppelen van de Playbook aan mijn pc (Windows7 64x) gaat zo gemakkelijk als wat. Een installatie DVD of diepgaande uitleg is simpelweg niet nodig.
Simpelweg de instructies volgen en je kan er mee aan de slag.
Er is een serie korte instructies die je kan volgen om je bekend te maken met het werken met de Playbook.

De opstartsnelheid van de mail (via de Blackberry Bridge connectie) vond ik echter wat traag aandoen en had van mij wat 'snappier' gemogen.

Het installeren van Blackberry bridge vraagt wat meer gedoe maar wordt keurig stap voor stap uitgelegd en is daardoor ook vlot voor elkaar

Beeldkwaliteit,

Het beeld is fenomenaal. Om collega's de ogen uit te steken laat ik ze steevast de HD demofilm zien, want die spat van het scherm af.
Maar ook zonder HD demo ziet de interface er mooi scherp en kleurrijk uit en vond ik het een genot om naar te kijken.
Alhoewel kwaliteit van het beeld natuurlijk erg afhangt van het bronmateriaal zagen de films die ik er onderweg op heb gekeken er mooi van kleur en scherp uit.

Ook bij het werken met mails en documenten oogt het scherm prettig.

Bij deze review heb ik twee foto's neergezet om het verschil te laten zien tussen de SGT en de Playbook.
Ik vind persoonlijk dat de kleuren van de Playbook mooier overkomen dan de SGT.
Het ontbreken van een flits vind ik jammer.

Mobiliteit en accuduur,

Internetten met de Blackberry als modem werkt zonder fratsen, maar de paar keer dat ik het onderweg probeerde kwam het traag over. Helaas had ik maar een beperkte tijd de beschikking over de Blackberry dus van nieuwe pogingen om het internetten onderweg te testen is het niet gekomen.

Het werken met de Blackberry Bridge gaat soepel en mail beantwoorden tijdens een vergadering is een genot om te doen.
Onderweg 'even' je mail checken gaat toch sneller via de Blackberry dan op de Playbook.

Zoals eerder gezegd heb ik de Playbook voornamelijk getest in het OV van en naar mijn werk en heb de accuduur niet als slecht ervaren. Net als mijn SGT moest ik hem eens in de twee tot drie dagen opladen.
Na het kijken van filmpjes, muziek luisteren, e-mails typen en der

• BlackBerry Bold 9900 Zwart
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een BlackBerry Playbook 16GB Zwart?