Specificaties 6" scherm met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Amazon Kindle Kindle Wi-Fi Grijs Review

BounceCloud 11 augustus 2011, laatste update op 11 augustus 2011, 2.920 views

Amazon Kindle Kindle Wi-Fi Grijs

Pluspunten

• Leesbaarheid
  • Batterijduur
  • Ontwerp
  • Firmware

Minpunten

• Beperkte ondersteuning bestandsformaten
  • Beperkte internationale oriŽntatie

Veelzijdigheid Score: 4
Introductie
Vorig jaar werd ik door een artikel op Nu.nl gewezen op de nieuwe Kindle 3. Het artikel ging over de nieuwe reclame van Amazon waarin zij met hun Kindle de draak steken met Apple's iPad. GeÔnteresseerd door het idee dat je in vol zonlicht boeken zou kunnen lezen, ben ik verder gaan kijken op Amazons's Kindle pagina. GeÔnteresseerd en nieuwsgierig als ik was in een 'wat geeft het' bui de Kindle 3 besteld. Tot op de dag van vandaag geen moment spijt van gehad.

Kindle 3 algemeen
Hoewel de Amazon hem gewoon 'Kindle' noemt, wordt de huidige Kindle op internet de 'Kindle 3' genoemd, daar het de derde generatie Kindle is. Er bestaan twee soorten van: de 'WiFi' en 'WiFi+3G', waarbij de beschrijving al eigenlijk voor zichzelf spreekt. Amazon heeft in meer dan 40 landen een contract afgesloten met providers waardoor je met een 3G Kindle in deze 40 landen altijd in Amazon's boekenwinkel kan winkelen en boeken direct kan aanschaffen. Ik heb alleen de Kindle WiFi, waardoor ik geen ervaringen kan delen over de 3G versie van de Kindle.

De Kindle 3 is '#1 bestseller on Amazon', oftewel het best verkochte artikel op Amazon.com. Overigens is het niet alleen het best verkochte artikel op Amazon, de Kindle-serie (1 t/m 3) ligt op dit moment bij 59% van de eReader bezittende mensen thuis. De dominerende serie in de eReader markt, waar komt dit door?

De Kindle 3 WiFi kost $139 en is vergelijking met andere eReaders zoals de Sony PRS-650 goedkoop te noemen. Er zijn nog enkele andere eReaders die in hetzelfde prijssegment zitten zoals de Nook van Barnes & Noble (die helaas niet internationaal verkocht wordt) en de Kobo Touch . Overigens wordt hier meteen een kenmerkende eigenschap van de drie bovengenoemde eReaders belicht: ze zijn allen van een (online) boekenketen. Er wordt ook wel gezegd dat deze eReaders verkocht worden volgens het 'Gilette model': Lage instapkosten, maar altijd afhankelijk van het instapmodel. Desalnietemin is de prijs, zeker vergeleken met eReaders van bijvoorbeeld Sony, zeer interessant te noemen.
Overigens kan en wil ik niets zeggen over de prijs/kwaliteit verhouding tussen de 'keten Amazon' en bijvoorbeeld een 'non-keten Sony'. Ik heb geen ervaring met een Sony en kan hier dus geen representatief beeld van geven.

Feautures
Het is moeilijk om een 'feautureset' zoals dat bij gadgets geld (wat kun je er allemaal mee?) 1:1 te vertalen naar die van een eReader. Een eReader is uiteindelijk ontworpen voor ťťn ding: boeken lezen.

Bestandformaten
De Kindle 3 ondersteunt de volgende bestandsformaten: (DOC, DOCX), PDF, HTML, TXT, RTF, JPEG, GIF, PNG, BMP, PRC and MOBI (Bron). Een groot nadeel hiervan vind ik de ondersteuning voor maar ťťn eBook formaat; Amazon's MOBI. Een formaat als ePub, wereldwijd toch wel hťt formaat voor eBooks, wordt bijvoorbeeld niet ondersteunt. Commercieel gezien valt hier natuurlijk wel wat voor te zeggen; op deze manier ben je min of meer 'verplicht' om uit Amazon's winkel boeken te kopen. Gelukkig kan een programma als calibre gratis en betrekkelijk eenvoudig formaten omzetten naar MOBI.

Amazon.com
De Kindle boek winkel zit naadloos geÔntegreerd in de Kindle. Aankopen van boeken gaat eenvoudig via het menu en winkelen in de Amazon winkel (WiFi verbinding vereist) gaat eenvoudig.
Meestal bekijk ik online op Amazon.com via mijn laptop interessante titels waarna ik het via de laptop aankoop. Binnen een minuut staat de titel dan op mijn Kindle. Werkt feilloos.
Een noemenswaardige feauture van Amazon.com vind ik het Kindle e-mail adres. Elke Kindle heeft zijn eigen e-mail adres waarnaar je documenten kan verzenden. Vervolgens komen deze documenten (mits verbonden met WiFi) binnen een paar minuten op je Kindle. Makkelijke en gratis dienst, die bovendien helemaal leuk is in combinatie met www.klip.me

Kranten & Tijdschriften
Amazon verkoopt dertigtal kranten (VS, Internationaal, Frans, Duits, Italiaans, UK). Nederlandse kranten zijn helaas niet verkrijgbaar. Zelf heb ik een abonnement op de 'International Herhald Tribune', de internationale versie van The New York Times. De lay-out van de krant is ontworpen voor de Kindle. Er is een soort van frame ontwikkeld voor de kranten met aparte menu's en aparte navigatie. Navigatie door de menu's en artikelen gaat zeer makkelijk en is overzichtelijk. Je hebt altijd menu waarin de artikelen per categorie zijn weergegeven, wat intuÔtief en overzichtelijk werkt. De krant staat elke ochtend om 0500LT op de Kindle en kost $19,95 per maand. Wat mij betreft meer dan waard :)

Experimental
Amazon heeft onder het kopje 'experimental' een aantal functies gegroepeerd. Zo bevat de Kindle een browser, een muziekspeler en een koppeling met een aantal sociale netwerken.
De browser is simpel en is dan ook bedoeld om snel even wat op te zoeken. Wikipedia zit er standaard in gebookmarked. Verwacht geen spetterende pagina's; om even snel wat op te zoeken voldoet de browser, maar hier blijft het ook wel bij. Het ondersteunt geen flash / java, iets wat ook overbodig is op een eInk scherm met een refresh rate die erg laag is.
De muziekspeler is zeer basaal. Je kunt hem bedienen met sneltoetsen. Een GUI heeft het niet. Ook ontbreekt de mogelijkheid tot shuffelen waardoor je je muziek in dezelfde volgorde hoort, elke keer weer.
Verder kun je de Kindle koppelen met je sociale netwerken (Facebook & Twitter). Bij het lezen van een boek kun je dan bepaalde zinsdelen selecteren en posten. Maar ook wanneer je je boek uit hebt, vraagt de Kindle of hij dit moet melden op je Facebook of Twitter. Geinig, maar meer dan dat is het ook niet.

Leesmogelijkheden
De Kindle kent een aantal opties voor de leesbaarheid. Zo kun je het scherm in alle 4 de richtingen laten tonen. Er zijn 6 verschillende letter groten, die op elk moment opnieuw instelbaar zijn. Verder zijn er drie soorten lettertypen beschikbaar. Hoe groter de letters; hoe vaker je de pagina zult moeten opslaan. De Kindle past dan opnieuw het aantal pagina's aan.

Prestaties
Prestaties van een eReader zijn moeilijk te onderscheiden. Presteren hoeft het ding eigenlijk niet. Toch zijn er wel een aantal punten. Ik combineer het even met het beeldscherm.
  • De turn-time, de tijd die het kost om een bladzijde om te slaan, is laag. Het scherm refresht zich binnen een halve seconde tot de volgende pagina, waardoor het bijna onmerkbaar is. Je ziet het scherm even een 'split-second' zwart worden, waarna de nieuwe pagina verschijnt. Wachten hoef je zeker niet.
  • De leesbaarheid. De Kindle 3 heeft een eInk scherm wat het lezen in vol licht geen probleem zou moeten maken. Met mijn Kindle heb ik al heel wat zonuurtjes doorgebracht en ik heb nog nooit ťťn minuut niet kunnen lezen. Het scherm schittert of reflecteert totaal niet. Het scherm is bij mij onder alle omstandigheden altijd leesbaar geweest. Alleen in het donker niet ;)
Accu
De batterijduur van de Kindle is fenomenaal. Ik ben een smartphone gewend waarbij je na een dag goed gebruik rennend naar het stopcontact moet. Gelukkig is dit bij de Kindle nergens voor nodig.
Mijn Kindle houdt het gemiddeld zo'n vier weken uit op een batterijlading. In deze vier weken heb ik dan zo'n 3 boeken uitgelezen wat gelijkstaat met zo'n 2000 pagina's. Wat mij betreft fenomenaal.

Hardware
De Kindle heeft aan beide zijden van het scherm knoppen zitten om de pagina om te slaan. Op deze manier kun je de Kindle in welke oriŽntatie dan ook altijd goed bedienen. De knoppen om naar de volgende pagina te gaan zijn groter dan de pagina-terug knoppen, wat het bedienen van de knoppen makkelijk maakt. Ze zitten niet als de Kindle 1 over de volledige lengte van het scherm, zodat je nog genoeg ruimte over hebt om de Kindle comfortabel vast te houden.
Het toetsenbord en de navigatiepad werken zoals ze moeten. Niets bijzonders, ik gebruik ze weinig.

[b]Conclusie[/b]
Persoonlijk vind ik de Kindle zijn geld meer dan waard. Hij is eenvoudig, goed ontworpen en doet alles wat ik van een eReader verlang. De leesbaarheid en batterijduur zijn fenomenaal, iets wat bij een eReader toch zeer belangrijk is. Verwacht van de experimentele functies zoals de Browser weinig bijzonders, het blijft een eReader. Wanneer ik voor goede browserervaringen wil gaan, ga ik opzoek naar een tablet.
Minpunt blijft wat mij betreft de beperkte ondersteuning van formaten en de oriŽntatie op Engelstalige gebieden, iets waar ook wel wat voor valt te zeggen. Nederland is geen interessante partij voor een grote partij als Amazon.

Heb jij ook een Amazon Kindle Kindle Wi-Fi Grijs?

Ook ik ben een overtuigde Kindle fan. Afgelopen zomer heb ik liggend aan het zwembad via de WiFi van het hotel een nieuw boek gekocht (volgende deel in een serie die ik aan het lezen was). 20 seconden later kon ik verder lezen. Geweldig.

Misschien is de web tool Instapaper ook een leuke tip. Hiermee kun je interessante pagina's die je nu niet wilt lezen eenvoudig opslaan voor later. Er is ook een mogelijkheid om periodiek deze opgeslagen pagina's naar je Kindle te sturen (via het door jou genoemde kindle email adres). Ik gebruik dit zelf in combinatie met Longform, wat een site is die interessante, oude en nieuwe, maar altijd langere artikelen uitzoekt en herformatteerd.

[Reactie gewijzigd door jeroen94704 op 28 september 2011 10:42]

Allereerst wil ik even zeggen dat het een hele goede review is, en lekker leest.

Je hebt het er even kort over maar ik heb nu een e-reader die niet helemaal goed bevalt. Deze boeken zijn (natuurlijk) allemaal in epub formaat. Kan je deze dus gewoon omzet naar mobi formaat, en blijven ze dan gewoon hetzelfde qua opmaak? En kan je deze ook gewoon met de windows verkenner op de ereader zetten?
Je kan het beste het gratis programma Calibre gebruiken. Hiermee kun je (net als bv een iPod) de collectie boeken op je ereader en op je computer in sync houden. Als je ePub boeken toevoegt aan je collectie worden deze de volgende keer dat je synct automatisch omgezet naar MOBI, en op je Kindle gezet. De opmaak blijft in principe gelijk, hoewel er wel wat verschillen kunnen zijn. Het is ook niet uitgesloten dat er dingen niet helemaal goed gaan bij de conversie, maar zelf heb ik hier nog nooit last van gehad.
Zoals ook bij de Kindle 4 vermeld heb je de optie om Duokan te installeren als dual boot naast je Amazon Firmware. Dan heb je wel epub ondersteuning. Dit werkt vele malen makkelijker (als je de stap durft te nemen):

Als je ook Nederlandse boeken wilt kunnen lezen op je Kindle, dan kan je Duokan proberen. Dat een is alternatieve firmware met veel betere PDF reader ťn EPUB support. Ik draai nooit meer de Amazon software.

OfficiŽle Engelse site: http://en.duokan.com/
Engels forum: http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=150175

Voor Duokan verschijnen er elke vrijdag updates die makkelijk incremental via wifi zijn binnen te halen.
Goede review, prettig leesbaar en zeer informatief.

Nog twee taalfoutjes:
  • Er zijn 6 verschillende lettergrootten
  • Een formaat als ePub, wereldwijd toch wel hťt formaat voor eBooks, wordt bijvoorbeeld niet ondersteund.
Als je plaatjes toevoegt krijg je vier sterren van me. :)
Hoi,

kan je met de kindle browser makkelijk de hoofdinhoud van eender welke Nederlandse krant volgen?
Ik vind het ook een geweldig ding. Ik heb nog een tip voor iedere kindle bezitter en potentiŽle koper, koop ook de officiŽle cover met ingebouwd lampje erbij. Hij is wel prijzig ($60), maar licht gewicht, goede bescherming en best of all het lampje werkt op de batterij van de kindle. Ideaal voor in de tent of in de auto. Batterij gaat dan wel wat minder lang mee, maar dat is niet zo erg : dan moet ie na 2 weken in de lader ipv 4 weken.
Ik heb wel eens Nederlandse kranten gelezen die geconverteerd waren vanuit ePubs, maar was er niet enthousiast over.

Als je kranten koopt via de Kindle store is het lezen echt geweldig. Er is een volledige navigatie rond deze kranten gebouwd en het leest zeer makkelijk. Amazon verkoopt helaas geen Nederlandse kranten, dus dit is niet mogelijk voor Nederlandse kranten.

Het antwoord op je vraag: Nee, ik vind van niet. Nederlandse kranten worden niet uitgegeven voor Kindle's en zijn daarom niet makkelijk/lekker te lezen.
In het licht van de gouden steeksleutel toewijzing: is deze Kindle nog actueel of is de Kindle Fire wat je nu moet hebben (zodra deze vooor eu beschikbaar is) ?
De Kindle Fire is een tablet(computer), geen E-Reader.
Deze zijn dus niet met elkaar te vergelijken. De "opvolger" van de Kindle 3 (nu Kindle Keyboard gedoopt) is de Kindle 4 (Kindle).
Amazon gebruikt officeel geen typenummers voor hun Kindles, dus de actuele E-reader heet gewoon 'Kindle', maar omdat de Kindle 3 (waar deze review over gaat) wel nog wordt verkocht, heet deze nu officeel Kindle Keyboard, omdat het de enige versie is met een fysiek toetsenbord.

De nieuwste kindle, zonder touchscreen:
Kindle (in EU beschikbaar)

De nieuwste kindle, met touchscreen:
Kindle Touch (nog in EU beschikbaar)

Het verschil is verder minimaal, de 4e generatie is wat compacter en lichter.
Ik heb nu drie Kindle's in mijn account. En deze bevaltlen iedereen. Het vooral zo simpel om boeken toe te voegen. Zo koop ik regelmatig een boek bij Bol en zet deze dan om naar mobi-formaat. Even mailen naar mijn Kindle account en alle Kindle's zijn weer voorzien. En het staat netjes in mijn persoonlijke library (bevat alle boeken die ik zelf heb aangeleverd).
Supermakkelijk en simpel. Alleen al vanwege de infrastructuur en service van Amazon wil je een Kindle.