Nexus Edge Review

Derice 11 augustus 2011, laatste update op 11 augustus 2011, 660 views

Nexus Edge

Pluspunten

• Zeer ruime kast
  • Mooie voorkant
  • Stil
  • Power knop bovenop, niet achter een deur.
  • Installatie gemak

Minpunten

• Plastic afwerking die zeer fragiel is.

Algemene beoordeling
De looks van deze kast zijn echt :9~
Wat een fraai afgewerkte voorkant!
Dat is toch het gene waar je het meeste tegenaan kijkt, het oog wil ook wat en dat wordt in deze zeker verwend.
Toch heb ik wel wat op en aanmerkingen over specifieke aspecten van de kast, waardoor ik de kast geen 'zeer goed' heb gegeven.

De kast wordt geleverd in een mooie grote doos.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast ziet er groot uit en oogt ook robuust. Echter niets is minder waar.
Er zit naar mijn mening teveel plastic 'rommel' aan deze kast.
TNT heeft hem zelfs 2x beschadigd afgeleverd, met name de plastic onderdelen waren toen afgebroken.
Zo zit het 'kozijn' waar de deur aanvast is gemaakt is van plastic.
Til de kast dan ook niet met een hand onder de voorkant op, dan gaat ie geheid stuk (aanname).

Bij het openen van de deur kwam bij mij het kozijn mee naar voren, het ging allemaal niet zo soepel dus moest behoorlijk wat kracht zetten. 1 van de 2 plastic klemmen waarmee het kozijn aan het frame vast zit, brak hierbij helaas af. Nexus heeft mij gratis een nieuwe klem opgestuurd.
Dit had in mijn optiek van degelijkere kwaliteit mogen zijn.

Heb inmiddels het slot maar aangepast om te zorgen dat het kozijn op z'n plek blijft zitten.
Met dank aan: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=4831605
Het slot van de voordeur zit in het kozijn. De lip op de voordeur zit vastgeschroefd met twee kleine schroefjes. Als je het bovenste schroefje los haalt, en de onderste wat speling geeft, kan je de lip laten zakken. Nu werkt het slot alleen op het kozijn, en niet meer op de voordeur.

Ook de scharieren zijn bevestigd aan het plastic kozijn, een van de twee beschadigde leveringen van TNT waren de klemmen bij afgebroken aan de plasticbevestigingspunten tijdens het transport.

Eigenlijk is dat het meest slechte onderdeel van de gehele kast, het gebruikte plastic.
Het oogt mooi, maar is toch wel erg fragiel. Daarom voor dit onderdeel een slechte beoordeling.

Inbouw- mogelijkheden
Wat een ruimte heeft deze kast.
Plek voor 9 HDD's, helaas geen 2,5" plek voor een SSD (gelukkig worden de meeste SSD's geleverd met een 3.5" bracket) en ook ruimte voor 8 5,25" devices (waarvan 1 bay is gevuld met een conversie unit naar 3.5", voor bijv. een FDD of cardreader).
Je kunt helemaal los qua inbouwen!

Koelings- mogelijkheden
De kast wordt geleverd met 3x een 1000rpm 14cm casefan.
1 intake (voorkant, onderin) handig voor de HDD's die erachter hangen.
2 outtake (bovenop, achterkant).
Verder zijn alle 5,25 bays 'gedicht' met een rooster + stoffilter zodat ook daar lucht doorheen kan stromen.

Heb zelf nog een 12cm fan ingebouwd terhoogte van de CPU, leek mij wel zo praktisch om de warme lucht daarvan direct de kast uit te zuigen.
Airflow vind ik goed, geen bijzonder hoge/lage temps, gewoon gemiddeld.

Tevens is er de mogelijkheid tot waterkoeling, er zitten 4 gaten voor slangen in deze kast.
Echter doe ik niet aan waterkoeling, dus daar kan ik niks zinnigs over roepen.

Vormgeving
Zoals al eerder gezegd, kast ziet er goed uit, plastic doet echter afbreuk aan het totale plaatje.
Powerknop moet je redelijk ver indrukken om je systeem aan te zetten.
Vind het ook jammer dat de bovenkant deels van plastic is. Had veel mooier afgewerkt kunnen worden.

De deuren zijn van binnen overigens bekleed met schuimrubber, daardoor zijn ze wel wat zwaarder, maar hoor je verder vrij weinig van je systeem. Lekker stil!

Installatie- gemak.
Wat een feest was het om mijn systeem in deze kast te mogen bouwen.
Alle schroefjes en rails die je nodig hebt, zitten erbij.
Als eerste het bord ingebouwd, dan denk je eerst bij jezelf na waar die afstandsbusjes moeten komen.
Nergens voor nodig in deze kast. Dat staat gewoon aangegeven op de backplate! Met cijfertjes kun je uit een lijstje aflezen waar welk busje moet komen. Nog makkelijker dan een lego bouwwerk. :)

De rails voor de HDD's & Opticals zijn eenvoudig te bevestigen aan je apparatuur en je schuift ze er zo in. Niks moeilijks aan. Ook daar vrij weinig moeite hoeven doen.

De plek van de voeding in deze kast is helemaal onderaan. Dat geeft problemen met kabel lengtes.
De kast staat in mijn geval onder mijn bureau en ik vind het prettig om mijn Blu-ray speler/brander boven in de kast te hebben. Met de SATA datakabel geen probleem, voeding is echter wel een issue.
Uiteindelijk heb ik een molex naar SATA convertor moeten gebruiken om de lengte te kunnen overbruggen.

De 24 pins ATX plug ging gelukkig wel goed qua lengte. De 12v echter helaas niet. Die was bij mij zo'n 15 cm te kort. Daar heb ik dus een verlengkabel voor moeten bestellen.

De klem waarmee je je insteekkaarten kunt vast zetten heb ik er gelijk uitgehaald, niet genoeg vertrouwen in dat het e.a. hierdoor op z'n plek blijft zitten. Met schroeven alles vast gezet.

Waar ik echter nog tegenaanliep is dat de aansluitingen van al je insteekkaarten iets verzonken liggen en dat de uitsparing wel erg strak tegen het frame van de kast zit.
Ik moest mijn mini HDMI plug deels afschaven om de plug uberhaupt nog in mijn videokaart te krijgen.
Dit kun je aan de kast verwijten, maar ik vind het in dit geval een samenloop van videokaart/kast.

Over het algeheel vind ik de prijs/kwaliteit verhouding onder de maat.
Dit leunt in mijn oordeel zwaar op de bouwkwaliteit. Dis is gewoon slecht met al dat plastic.
Prijs had in mijn optiek gerechtvaardigd geweest als er net ff wat minder plastic zooi in had gezeten.
Daar had ik zelfs nog wel een paar 10tjes meer voor willen dokken.

Heb jij ook een Nexus Edge?

Jups, bij mij ook een plastic clipje van de deur afgebroken. Erg annoying, maar gemaild en hoop dat ze hem ook vervangen. Miste ook al een onderdeel bij levering.