Specificaties Socket 775 met Intel P965 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P965 NEO-F

Pluspunten

• Onboard geluid
  • Nieuwe chipset

Minpunten

• Geen RAID
  • Overklok functies zijn beperkt

Layout Score: 2
Waarom de MSI P965 Neo-F?
Ik heb dit moederbord gekozen vanwege zijn lage prijs, betrouwbaareid en het bekende merk. Daarnaast voldeed het moederbord aan m'n eisen.

Ook heeft het moederbord een P965 chipset, dus in iedergeval zekerheid dat mijn E6600 erop zou werken en het moederbord heeft een PCI-e 16X slot voor mijn X1950XT 256MB.

Aansluitingen
Op het moederbord zelf zitten 5 SATA II aansluitingen, wat ik zelf meer dan voldoende vind. Daarnaast bied het moederbord nog 1 PATA 133 aansluiting voor een DVD drive of/en een 'ouderwetse' hardeschijf.

Aan de buiten kant zitten de volgende aansluitingen
- 2 PS/2 aansluitingen voor een toetsenbord en muis
- Een serial en parallel port aansluiting?
- 4 USB aansluitingen
- 1 Internet aansluitng
- 7.1 Realtek HD audio (erg goed t.o.v. vorige moederborden die ik heb gehad)

Minpunten
Al verwacht je het niet voor zo'n moederbord, toch vind ik het jammer dat er geen RAID op zit. Enkele maanden geleden hoefde dat niet voor mij, maar het lijkt me nu toch wel handig, en om nu een dure RAID controller aan te schaffen... Daarnaast vind ik het ook wel jammer dat de overklok functies beperkt zijn, je kan geen PCI sloten locken (schijnt standaard al zijn te locked). Je kunt wel het FSB verhogen tot maximaal 333MHz en je geheugen snelheid bepalen en latencies wijzigen.

Een prima moederbord voor de gene die niet te veel eisen stellen aan een moederbord, maar voor de gene die graag RAID willen hebben en willen overklokken kan je beter kijken naar een ander moederbord.

Zelf ben ik zeer tevreden over dit moederbord, nooit problemen mee gehad en vind het persoonlijk jammer dat dit moederbord zo vaak als slecht wordt beschouwd. Het is gewoon een basic moederbord, en sommige mensen nemen daar gewoon genoegen mee.

Heb jij ook een MSI P965 NEO-F?

Kort maar krachtige review!
Wat bedoel je met beperkte overklokfuncties?
Ik heb in het bios menu alleen de Dynamic overclocking mogelijkheid gezien om te overclocken. met de instellingen van Sergeant t/m General maar wat er wordt gewijzigd is mij een raadsel.

Ik heb geprobeerd het via de handmatige weg te doen maar ik kon de PCI Express frequentie en de PCI Clock niet vinden en dus ok niet vast zetten.

Weet er iemand raad?
dat is het MSI D.O.T als ik het goed heb;
dit is een dynamisch programma dat afhankelijk van je cpu load (wordt niet direct als load gelezen, ze gebruiken temperatuur en hogere temp = hogere load) uit zichzelf de cpu gaat overklokken.
Wel toen ik hem kocht he
'FSB verhogen tot maximaal 333MHz' , betekent dat het helemaal niet kan overclocken met dit bord?
FSB draait standaard op 266, dus wel overclocken op 333. Met een factor 9 kom je toch op zo'n 25% overclock.
Zelf zeg je dat je er nooit problemen mee hebt gehad in de review, maar op betrouwbaarheid buis je het bord wel?
Layout buis je ook zonder verdere uitleg?
Sorry, ik vind het om die redenen maar een vreemde review...

[Reactie gewijzigd door Docho op 11 december 2007 16:10]

Buizen<- Vlaams<->Nederlands probleem?

Buizen: vb. een 8 op 20 op een examen: dan ben je gebuisd
Niet Buizen: vb. een 14 op 20 op een examen: dan ben je niet gebuisd
Zwaar buizen: vb. een 4 op 20 op een examen: dan ben je dik gebuisd (en genaaid :+ )

De reviewer buist dus het moederbord op bepaalde punten (=het geven van een onvoldoende) zonder deze de onderbouwt te hebben, of nog erger het tegenovergestelde zeggen van welke score hij eraan geeft.

(behoorlijk off-topic)
Ik heb dit mobo ook, voor mij was het lang een raadsel waarom ik niet over de 333mhz heen kwam. ik dacht aan het geheugen maar toen vond ik jou review