Dune HD Smart D1 Review

xs4me 12 augustus 2011, laatste update op 3 maart 2012, 16.350 views

Dune HD Smart D1

Pluspunten

• Speelt alles vlekkeloos af
  • Goede Beeldkwaliteit
  • Goede geluidskwaliteit
  • Torrent / NAS functionaliteiten (al gebruik ik 't niet)
  • Meer optionele instellingen voor verbeteren beeld dan de doorsnee mediaspeler.

Minpunten

• Geen bijzondere extra's
  • Geen bijzondere interface
  • Netwerk setup/herkenning/opties wat karig (Geen DLNA bijvoorbeeld)
  • Geen full 3D ondersteuning (Alleen 3D SBS conversies e.d.)
  • Aan de prijs

Geluidskwaliteit Score: 5
Hiervoor heb ik een Xbox met XBMC gebruikt. Dit was ideaal en m'n nr 1, nog steeds. Echter helaas zonder HD opties, dus eigenlijk geen optie meer.
Vervolgens een Lacie HD Cinema gehad. Dit was werkelijk een drama.
Daarna gekozen voor de LG DP1W. Dit was al duidelijk een stuk beter, maar toch met wat kleine codec kuurtjes, met de laatste firmware weer instellingen die niet onthouden werden en wat gebrekkig qua instellingen en opties. Dus nu maar weer geupgrade, naar een Dune Smart D1.

De Oppo heb ik ook nog aan gedacht. Echter gezien mijn doeleinden (media van netwerk streamen) leek de Dune me wat veiliger. De Oppo is bijzonder goed, maar een stuk duurder, en zijn pas net een beetje bezig met netwerk features. Dus ik was bang dat ik weer allerlei codec issues zou krijgen.

Inmiddels redelijk wat ervaring met mediaspelers, dus wellicht helpt het de lezer bij een beter beeld tov andere merken.

De mediaspeler streamt media vanaf m'n Synology DS411J NAS.

Featureset
Het apparaat heeft all gebruikelijk features die je mag verwachten. Het belangrijkste blijft toch het probleemloos afspelen van al je media files. Dit wordt aangevuld met een internet browser, ingebouwde torrent functionaliteit, Internet radio en NAS functionaliteiten. Gek genoeg ontbreken dus apps als Youtube en/of Picasa welke de LG wel had. Al kun je deze benaderen met de Internet Browser uiteraard. Echter werkt die niet lekker op je remote. Dus je hebt hiervoor een toetsenbord/muis combinatie voor nodig.

Interface
De GUI is niet zo spannend. Het ziet er allemaal vrij standaard uit, wel met een logische indeling. Dus navigeren gaat zonder al teveel irritaties. Verwacht echter geen Apple achtige gelikte toestanden.

Het popup menu is wel fijn, waardoor je direct allerlei opties krijgt bij een file, map of view. Dit ontbrak bij de LG waardoor file of view opties vaak niet mogelijk waren, of ik geen idee had hoe 't wel kon.

Afspelen van media
Ik heb direct de bestanden maar gepakt waar de LG problemen bij gaf, en deze werden prima afgespeeld op m'n Dune. Dus op dat vlak is de ondersteuning tot op heden perfect, nog geen tekortkomingen tegen gekomen.

Beeldkwaliteit
Beter dan m'n vorige mediaspelers. Tov van de Lacie wel beduidend beter, welke een tikkeltje overdreven kleurenpalet weergaf. De LG deed 't een stuk beter als de Lacie, maar niet zo mooi als de Dune. De Dune ziet er scherp, mooi en neutraal uit.

Wat ook een aanzienlijk voordeel is tov de LG is het aantal opties om het beeld mooier en beter te maken, zoals o.a. interlacing opties. Maar ook veel meer HD(MI) instellingen.

Geluidskwaliteit
Ook dit is beduidend beter. Komt op mij voller en gedetailleerder over als de LG welke wat vlak klonk. Met name bij muziek afspelen is het verschil goed merkbaar.
Of het echt in de buurt komt van spelers als de Oppo, geen idee. Wellicht dat dit m'n volgende upgrade wordt ;)

Gebruiksgemak
Dit is wel wat magertjes. De looks zijn niet spannend, de indeling niet bijzonder innovatief, maar wel duidelijk. Wat me voornamelijk een beetje tegenviel is dat je NAS mappen niet direct herkend worden in je netwerk. DLNA ontbreekt. Met SMB wordt je NAS wel herkent, maar niet de mappen. Met NFS wordt je NAS ook herkent, maar alleen de standaard mappen, niet welke je zelf aangemaakt hebt. Dus ik moest m'n mappen 1 voor 1 moet toevoegen via NFS na instellen NAS mappen zodanig en per map de juiste instellingen. Een beetje omslachtig. Of ik mis nog wat opties die ik kan gebruiken in m'n NAS. Zal er nog wel even mee spelen en updaten als ik iets makkelijkers heb gevonden. Eenmaal ingesteld werkt het ook wel natuurlijk.

Design
Het design is niet bijzonder. Het een plastic zwarte box. Het display maakt dan wel weer e.e.a. goed. Deze geeft ook weer wat je afspeelt (map/file naam) en de status van 't apparaat, speeltijd, alsook de tijd.

Bouwkwaliteit en afwerking
Niet bijzonder, maar ziet er solide en degelijk genoeg uit. Nu hopen dat 't ook duurzaam is en blijft.

Stevige prijs voor wat je krijgt. Het belangrijkste is de codec ondersteuning. Zolang hij alles feilloos afspeelt ben ik een blij man. Dan zie ik de meerprijs tov andere opties wel in, want laten we eerlijk zijn, zoveel goede mediaspelers zijn er niet op de markt. Maar zonder BR speler, harddisk of noemenswaardige extra's lijkt het toch iets overpriced.

Wel biedt de Smart serie een aantal extra modules die je aan deze kunt koppelen, zoals een bijpassende BR speler of Harddisk behuizing. Dus het biedt wel flexibiliteit voor nu en in de toekomst mocht je willen uitbreiden.

Algemeen
Het is zonde dat de LG wat codec en andere kleine issues heeft. De firmware update zijn er wel, maar lossen te weinig op. Want de LG is verder een prima mediaspeler die 2.5x goedkoper is. De Dune heeft een meer stevige prijs, maar daarvoor krijg je betere codec compatibiliteit en betere geluids- en beeld eigenschappen voor terug. Vind je dit belangrijk dan is de prijs zeker gerechtvaardigd.
Niets is zo irritant als je lekker een film hebt klaarstaan. Je hebt je popcorn al gebakken en je bakkie al gezet en je komt er dan achter dat die niet goed afspeelt.

Heb jij ook een Dune HD Smart D1?

Volgens mij moet je eens kijken in het topic van de Dune Smart D1. Heb hem zelf ook en de interface ziet er erg gelikt uit. Helemaal als je applicaties als YaDIS gebruikt voor je movie library.

[Mediaplayer] HDi Dune (Base/Prime/Max/Duo/Smart) - deel 2

Met de laatste firmware update wordt skinning toegevoegd en kan je nog meer aanpassen aan de interface.

Voorbeeld screens van hoe de interface eruit kan zien:

En de Chipsets van de LG en de HDI zijn wel anders, wat aardig wat functies met zich meebrengt:

LG = Sigma Designs SMP8653AD (wordt ook gebruikt in de WDTV Live Hub)
HDI = Sigma Designs SMP8642

De 8642 chip is sneller en ondersteund meer. Waaronder BluRay menu's.
The Sigma 864x contains a 667mhz CPU, a 333mhz IPU (image processing unit), 2* HD video decoding, and three 333mhz Audio DSPs. The 8643 and 8642 are identical except that the 8642 is a Macrovision version allowing for the ability to play copy protected DVD / Blu-Ray.

The Sigma 865x uses a 500mhz CPU, a 333mhz IPU, 1.25x HD video decoding, and one 333mhz Audio DSP. All the 865x variations are similar, with the 8655 being marginally the most powerful. The 8655 uses 64bit RAM whereas the 8653 uses 32bit and the 8655 has six video DACs whereas the 8653 has four. The only benchmarks we could find give identical scores so real world performance is likely near identical. The 8654 and 8652 are copy protection (Macrovision) enabled versions of each allowing for the ability to play copy protected DVD / Blu-Ray.
Heb hiervoor een korte tijd de WDTV Live Hub gehad, welke dus dezelfde chip als de LG gebruikt en het beeld was duidelijk minder goed, met name bij de high bitrate rips. De Dune doet niet moeilijk over 1080p rips die over de 50Mbps gaan (buiten BluRay spec dus...) met DTS-HD MA audio en al.
Dat ontbreekt in bijna alle andere mediaplayers op de markt. Proper support voor DTS-HD MA en Dolby Digital TrueHD. (vaak een licentiekwestie)
Verder gaat de output van 1080p24 materiaal goed, wat je met een PC bijna nooit 100% goed werkend gaat krijgen.

Geen problemen met Full BD ISO/Folders hiero. Nog geen hapering gezien op mijn Dune :) .

Voor mij niks anders meer dan de Dune :) .

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 10 augustus 2011 22:24]

Interessant, zal 't eens bekijken. Ik had wel van de software (ben naam even kwijt) gehoord die covers + info van je files ophaalt van 't internet. Das wel fraai.

Klopt inderdaad. Al zou je 't niet zeggen, maar de 864* serie is de beste tot op heden. Beter als de 865*. Had 't nog even opgezocht.

Net ook nog even een audio check gedaan met wat muziek. Valt me nu pas op dat de Dune veel mooier klinkt dan de LG.

Ik heb alleen 't idee dat m'n NAS grote files niet helemaal aankan (streamen). Er zit in ieder geval ergens een bottleneck. Vanaf USB gaat 't namelijk wel goed.

Heb een TP-Link TL-WR1043ND Router. Lijkt me sterk dat die de Bottleneck is.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 10 augustus 2011 23:58]

Hoe kun je die skins toevoegen?

Ziet er best gaaf uit zo!
Ik heb ook XBMC via mijn PC op mijn TV maar ik heb met HD toch last dat hij niet de goede framerate kiest, waardoor de film niet vloeiend loopt, wat vooral zichtbaar is bij panning. Of kan ik dat ergens mee opheffen, anders dan de frameratehandmatig instellen.

Dat de Dune de BR niet goed afspeelt ligt niet aan de Dune, want de AC Ryan mini speelt die zelfs prima af. Dus het ligt aan de aanvoer van je data, als je het rechtstreeks aan de USB aansluit en hij speelt het nog niet goed af dan ligt het aan de content, en anders is je Dune een maandagmorgen produkt. De Dune is een goed produkt maar veel te duur ten op zichte van bijv. de medi8er en Ryan Mini2 en Netgear 550 en en en

Ik weet dat het mijn mening is, maar wel een die ik proefondervindelijk heb vastgesteld, of zeg je dat je duidelijk beter beeld heb dan de LG.
Nee, niet duidelijk beter beeld. Wel ietsje beter vind ik zelf, maar kan ook psychologisch zijn, heb het niet feitelijk getest.

Waar die wel beter in scoort is gewoon afspelen media. Dat ging op de Lacie en LG gewoon minder vaak goed en gaf nogal eens een probleem. Dan het geluid wat niet werkte, terwijl het dezelfde codec was als van een file die wel werkte. Dan was het weer een DVD menu wat niet (goed) werkte. Het was elke keer wel wat.

En de andere die je noemt, de Ryan heeft een vriend van me, en dat is aanzienlijk minder beeld / geluid als de Dune. De Netgear geen ervaringen mee. De Mede8er heeft eigenlijk min of meer dezelfde specs (Realtek Chipset) als de Ryan. Dus ik vermoed dat die niet veel beter is als de Ryan qua beeld / geluid (wel qua UI). De Dune maakt gebruik van de Sigma Designs Chipset, welke gewoon een veel beter resultaat geeft.

Dus er is zeker wel een rede waarom de Dune duurder is. De vraag is alleen voor iedereen aan zich zelf om te beoordelen of ze 't ervoor over hebben.

Daarnaast kun je alle reviews met feitelijke testen erop naslaan dat op mediaspeler gebied de Dune boven de door jouw genoemde merken uitkomt. Met name m.b.t. het beeld, codecs en het encoderen / renderen / upscalen / verbeteren van 't beeld.

Bottom line: dit is sowieso de enige speler die alles feilloos afspeelt, en ook nog eens altijd met mooi beeld en geluid, welke ik gezien/getest heb. En er zijn maar weinig mediaspelers die dat doen.

Je noemt een paar merken, en vervolgens vraag je of ik beter beeld heb als de LG, welke sowieso al beter beeld heeft dan de door jouw genoemde merken (op Netgear na, dat is de enige die ik niet gezien/getest heb). Dus dan vervalt jouw "En en en".

Overigens, een andere populaire, de Xtreamer haalt ook de kwaliteit niet van de Dune of LG. Wel speelt die veel/alles af.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 10 augustus 2011 20:58]

@john_i7

Het schokkerige beeld heeft te maken dat de realtek chip uit de mede8er/AC Ryan en nog vele andere mediaplayers geen 23.976 fps uit kunnen sturen naar je tv. Een geripte Blu ray film die je van internet download is 99 van de 100 niet 24fps maar 23.976. Wat er gebeurd is dat vele mediaplayers deze bestanden behandelen als 24 fps content, wat resulteert in om de zoveel seconden een hapering!
Toch is dit een groot probleem wat door veel mensen niet eens gezien word. Ikzelf ben hier fijngevoelig voor en ben dan ook uren bezig geweest om via mijn pc films vloeiend te laten draaien, maar het blijkt dat zowel mijn NVIDIA 8800GT en GTX 560 TI videokaarten beide geen framerates van 23.976 uit kunnen sturen naar mijn tv. Zelfs niet met custom framerates.

Een vriend van mij heeft een ATI 5870 en die kan het wel, alleen krijgt hij wel last van lip sync issues. Allemaal erg frustrerend en daarom zit ik eraan te denken om ook een Dune aan te schaffen. Dit bespaart een hoop tijd en frustratie.

De Dune heeft namelijk net als de popcorn hour serie een SIGMA chip en die kunnen wel deze framerate uitsturen. Mits je tv ook 24p ( =23.976) ondersteund zouden films met de dune dus vloeiend moeten draaien.

De dune kan zelfs nog veel meer framerates aan:
check plaatje 8/27:

[Reactie gewijzigd door Mark81 op 4 november 2011 00:56]

Oke, had toch nog even tijd om voor je te kijken. Ik heb de instellingen als volgt:

* Instellingen -> Diversen -> Systeem
- Snelle schijf toegang: Uit
- Snelle SMB toegang: Uit

* Instellingen -> Audio
- Digitale audiomode: Origineel (Bitstream)
- Audio decodeermode: Stereo

Ps als je receiver zelf een decoder hebt dan zet je hem op stereo, als hij dat niet doet dan op 5.1 of 7.1.

Leuke vergelijking: (met de bovenstaande instellingen bij Diversen)
NAS --> Dune HD1
NFS (met Snelle Schijf Toegang op AAN) = 5MB/s en veel gestotter
NFS (met Snelle Schijf Toegang op UIT) = 11 MB/s (Maximale van Dune)
Dit kun je ook zelf testen m.b.v. het Pop up menu -> Info

Dat je NFS handmatig moet toevoegen klopt, maar dat is volgens mij met elke NFS share zo.

Succes!

[Reactie gewijzigd door Mick1990 op 10 augustus 2011 23:48]

Ik heb exact deze instellingen. Alleen Snelle schijftoegang heb ik aan staan, maakt dit echt wat uit? Anyway, zal 't sowieso wel even proberen.

Heb NFS setup inderdaad.
Op zich gaat streamen goed, maat 't lijkt sowieso niet stabiel te gaan, er zijn korte freezes af en toe (bij een .mkv van een bitrate van 4359Kbs zelfs al) en daarna loopt 't geluid out of sync, even rewind 1 sec en play en 't is weer goed. BluRay hoef ik niet eens te proberen.

Heb toch 't idee dat m'n NAS 't gewoon niet aan kan. Is ook niet zo'n zwaargewicht, al vrij snel last van overloads. Met download op m'n NAS met SabNZB haal ik ook maar de halve speed t.o.v. bijv. m'n PC.
Bij mij is het merkbaar beter met die optie op uit, ook al krijg je dan een melding van de Dune dat je het beter aan kan laten staan. Ik denk niet echt dat het aan je NAS zal liggen. De maximale snelheid die de dune aankan is 11MB/s, en een 411j kan dat zeker aan.

Wel krijg je problemen als je aan het downloaden bent op je NAS, en dan ook nog eens een HD film gaat kijken. Ook ik heb daar last van (terwijl ik een van de snelste NAS heb). Dat komt gewoon puur door de harde schijf die het dan even niet meer trekt.

Maar nogmaals, voer eens de snelheidstest uit op je Dune. Pop-up menu - Info - Testen als ik het nog kan herinneren. Post je resultaten anders eens hier.
[Mediaplayer] HDi Dune (Base/Prime/Max/Duo/Smart) - deel 2
Problemen hier even gepost om 't centraal te houden en op de goede plek.

EDIT: inmiddels opgelost. Was een NAS setting die conflicten gaf.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 11 augustus 2011 16:40]

Ah kijk aan! Goed dat het nu allemaal werkt!

Nog even 1 opmerking: soms kan het voorkomen dat de audio out of sync is. Dit komt alleen voor als je een optische kabel gebruikt en is een typische bug in de Sigma players. Echter kun je het voorkomen door het volgende in te stellen bij Instellingen - Video

- Videomode op 1080p 60Hz
- Videofrequentie op 24/50/60 Hz

Als het goed is kun je dan geen last meer krijgen van lipsync problemen. Als je dit toch wel krijgt dan ligt het aan de film die verkeerd in elkaar zit.
Thanks, had het zo al ingesteld n.a.v. de topic tip ;)
Maar thanks voor de reminder. Werkt inderdaad heel goed zo. Ben nu nog meer onder de indruk dan ervoor, dus wellicht m'n review eerdaags nog maar wat aanpassen.
Je kan toch ook een gewoon een klein ION pctje pakken en daar XBMC op zetten? Is bijna hetzelfde geld en speelt ook alles.
Ik heb XBMC op m'n PC getest, maar had toch niet de fijne werking als toen op de Xbox. Het ging wat traag en werkte gewoon niet zo lekker. Misschien door de uitkleding naar HD waardoor 't niet meer zo fijn werkte. Vooral het gedoe met codecs wat toegevoegd was, maakte het een beetje tricky om de juiste instellingen te krijgen (Bij Xbox was dit allemaal correct pre-defined). Het geeft flexibiliteit en tegelijkertijd koppijn als 't niet lukt zoals je wilt.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 10 augustus 2011 18:11]

Tja als je er toch voor zou kiezen om een ION eens te proberen, dan kan ik je openelec aanraden. Deze hoef je alleen maar te installeren en alles is al juist ingesteld voor jouw ION. Of probeer eens in plaats van XBMC voor Windows een XBMC Live variant die je direct vanaf CD/USB laat draaien op je PC, ook daar is alles al vrij goed ingesteld.
Thanks voor de tips ;) Zal 't in m'n volgende aankoop overwegen :)
Ik draai zelf xbmc op men gejailbreakte apple tv 2, voor mij toch nog de mooiste, kleinste en goedkoopste xbmc oplossing. Ik heb men apple tv gewoon geductaped achter mijn tv :)
hallo

Ik heb een dune hd smart d1 gekocht alleen de ondertiteling pakt die niet bij de meeste.
ik heb in de ondertitelinginstellingen al geprobeerd wat te veranderen maar niks helpt.
ik had dan hancock secreth myth mp4 file met de goede srt file erbij maar op 1 of andere manier pakt hij em niet en op mijn pc wel met vlc player. Doe het gewoon via een usb stick
Wie kan mij daar bij helpen.
Ik heb dit probleem nog niet gehad.
Wel heb ik 1x de subtitle in moeten stellen met de remote, omdat die standaard "uit" stond. Dus dat kun je proberen.

Ook de .srt dezelfde filename geven als de video file. Maar dat had je waarschijnlijk al gedaan?
Welke share gebruik je op je NAS om bestanden te delen? Als je Samba (Windows) gebruikt: direct mee stoppen, en NFS (Linux) gebruiken. Alles gaat veel soepeler en ook Blu-ray moet dan perfect afspelen.

Ik heb ook een Dune HD Smart D1, en daar speelt Blu-ray via samba toch slecht af. Via NFS gaat het vlekkeloos. Ik zal morgen even de settings voor je bekijken hoe ik ze heb staan, die post ik dan hier.

Oh niet goed gelezen, je gebruikt dus NFS. Top!

[Reactie gewijzigd door Mick1990 op 10 augustus 2011 23:49]

Wat houd het 1000mbit experimental uit bij ethernet speed?

Ik wil deze wel hebben mits ie 1 GBps aankan..
Kan iemand me uitleggen waarom recente high-end media spelers zoals deze Dune nog steeds gebaseerd zijn op een chipset van septemeber 2009 (8642) terwijl er volgens de roadmap op http://www.iboum.com/artkill/chipsets.php al lang nieuwe en betere chipsets voorhanden zouden moeten zijn zoals de 867x of 865x? Wazig..
Naar mijn weten is dat vooral omdat de 4X serie een behoorlijk af product is, gericht voor 't gebruik van mediaspelers. De 5X en 7X hebben ook andere doeleinden (niet allemaal gemaakt voor mediaspelers). De 5X serie is in het leven geroepen voor 3D functionaliteiten als ik 't goed heb (correct me if i'm wrong).

Dus nieuwer zegt in dit geval niet direct beter, maar meer anders (voor andere systemen en doeleinden).
3D blurays of andere 3D content in full hd (hdmi 1.4) is iets wat ik graag gesupport zou zien in een high end speler als de dune..en support voor gbit LAN zou je langzaam aan toch ook wel verwachten
Mee eens mbt 3D. Alleen gbit LAN klinkt leuk, maar heb je in de praktijk (ik althans niet) niet nodig. Met 100 Mbit heb je al een overhead. Dus waarom heb je Gb nodig? Wat ben je van plan te gaan doen? Films 2 kanten op streamen? Ik zie niet in waarom je dat nodig zou moeten hebben, behalve 't "gevoel" dat je 't hebt.