Logitech Harmony 900 Review

xs4me 3 maart 2012, laatste update op 3 maart 2012, 5.443 views

Logitech Harmony 900

Pluspunten

• Al m'n apparaten worden herkent, dus 't werkt perfect
  • Knoppen indeling zeer goed
  • Docking station
  • Mooi Touchscreen

Minpunten

• Duurzaamheid
  • Software en opties beperkt of lastig te vinden als een apparaat niet direct herkent wordt. Verplichte wizards die je moet doorlopen ipv een advanced mode zodat je direct kunt doen wat je zoekt.
  • RF blaster niet altijd goed in te richten. Positionering is gevoelig. Communiceert niet met m'n Marantz.
  • Het design mag wel wat strakker. Het is al jaar en dag hetzelfde model bij elke Harmony zonder innovatie.
  • Geen optie om iconen te customizen, behalve het standaard geleverde aanbod, welke gedateerd en gebrekkig is. Behalve dan iconen TV zenders. Maar dus niet voor activiteiten o.a.

Configuratie Score: 3
Nou, na een tijdje wikken en wegen toch uiteindelijk maar op aanschaf over gegaan.
De keuze was redelijk beperkt gezien 't matige aanbod. Alleen Philips en Logitech waren serieuze kandidaten. Ik vond 't design van de Philips beduidend beter, maar de support en ondersteuning is wat de doorslag gaf en waar Logitech gewoon veel hoger in scoort als ik de ervaringen zo her en der lees.

Uiteindelijk gekozen voor de Harmony 900 ipv de Harmony One om 2 redenen:
- De 900 komt met RF receivers waardoor bediening een stuk flexibeler wordt qua ontvangen, zowel in kastjes, maar ook qua het niet per se hoeven richten op je apparatuur.
- De 900 heeft de 4 kleuren knoppen (Rood/Groen/Geel/Blauw) wat op 2 van m'n remotes voorkomt (UPC/Mediaspeler).

Welke apparaten zijn aangesloten:
- Panasonic TH-42PV60E TV
- UPC Kabel Box
- HDI Dune Smart D1 Mediaspeler
- Marantz SR8500 Receiver

Update: Inmiddels nog meer apparaten aangesloten (zonder problemen en met correcte herkenning):
- Emotiva XDA-1 (Stereo Receiver/DAC)
- Emotiva UMC-1 (HT Receiver)
- Logitech Squeezebox Touch (Muziek streamer)
- Panasonic TX-50VT30E (TV)
- Panasonic BDT-310 (BR speler)

Laat ik de review onderdelen maar afgaan en toelichten:

Ergonomie
Het apparaat is wat lang waardoor je niet alle knoppen kunt bereiken vanuit 1 hand positie. Je zult wat moeten schuiven om van boven naar onder te komen. Echter zie ik ook geen oplossing hiervoor gezien de vele aantal mogelijke opties en dus aanwezige knoppen. De knoppen indeling is prima. Nog geen dingen tegengekomen die ergernis opleveren. Alles is duidelijk.
Aan de onderkant zitten er gebogen vormen om je hand in te leggen, waardoor je je grip op de posities kunt bevestigen. Dit werkt wel goed, maar wederom, door de lengte dus geen 1 vaste hand positie.

Functionaliteit
Laten we deze opdelen in de remote zelf en de software.

Remote
Weinig over te klagen. Toelichting bij eerste gebruik in 't touchscreen display, en een duidelijke help knop die vaak je problemen verhelpt, en in ieder geval wat opties geeft, alvorens direct te zeggen "jammer joh".
Alle knoppen zijn logisch en dus ben je niet dagen bezig om uit te dokteren welke knop van je oude remote toegewezen is op de Harmony.

Het touchscreen werkt goed. Al had ik wel een paar keer wat ongevoeligheid op het touchscreen met het navigeren naar een volgende / vorige pagina waarbij je op de rand van het touchscreen moet drukken. Wellicht omdat ik wat warme/vette vingers had.

Software
Ik moet zeggen, na de negatieve verhalen hierover, dat de software me alleszins meevalt. De eerste setup gaat op basis van apparaat invoeren dmv Merk + modelnummer (dit moet je even opzoeken dus). En zolang de apparaten in de Database staan zul je hier geen enkel probleem in ondervinden en ben je vrij snel klaar. Enige is wel dat je het modelnummer handmatig in moet voeren, dus een tikfoutje is snel gemaakt en daar ging ik dus ook even de mist mee in. Ik voerde m'n TV met TH-PV60E in, en dit ging dus mis. Dit moest TH-42PV60E zijn. Het was handig geweest om hier ook een "herken as you type" feature in te bouwen in het input veld. Of wellicht een pulldown met beschikbare modelnumers/types.

Door m'n modelnummer type foutje, ontdekte ik ook meteen in wat voor malaise je beland als het model dus niet in de Database staat. Dan moet je manueel gaan configureren. De wizards zijn dan leuk, maar veelal omslachtig en vervelend als je gewoon dingen direct wilt instellen. De meeste opties zullen geen probleem geven, alleen wat extra tijd. Echter had ik een vrij aparte A/V kanaal keuze methode op m'n TV die niet als optie in de wizard gegeven werd. Ook het manueel invoeren was vrijwel onmogelijk omdat de invoermethodes gebrekkig waren en niet meegingen in de opties die ik zocht (toggle opties, waar de Harmony alleen uitging van "harde knop" met 1 functie bijvoorbeeld). Gelukkig kwam ik erachter dat ik 't modelnummer verkeerd had ingevoerd, waardoor de problemen vervolgens vrij snel verholpen waren.

Gelukkig zijn er tal van fora's waar je terecht kunt, en ook de Logitech support is netjes. Dus al met al kom je er wel uit, al moet je rekening houden dat er wat tijd overheen gaat waar je dus wat geduld voor moet opbrengen. Aan de andere kant, er zijn weinig concurrenten die 't beter doen (geen?).

Ook wordt er veel geklaagd over de traagheid van de software. Maar dit vond ik ook lang niet zo slecht als ervaringen hier en elders me deden vermoeden. Al kan 't wel sneller. Al zal dat ook afhangen van je hardware specs en internet verbinding. Heel erg irritant vond ik het in ieder geval niet.

Configuratie
Zoals gezegd, zolang je apparaten herkent worden ben je echt zo klaar. In 9 vd 10 gevallen is manueel configureren ook geen probleem, zij 't wat omslachtig in sommige gevallen. Alleen bij wat vreemde / specifieke toetsen of sequences zul je wel in de problemen kunnen komen. Soms is het gewoon wat zoeken om bij de instellingen te komen die je zoekt. Op dat vlak kan 't zeker allemaal wat duidelijker. Ook zou er een optie moeten zijn om een "advanced" view te krijgen zodat je niet verplicht bent aan al die wizards.

Ook bij herkenning van de remote ben je voor 90% klaar, maar zul je 't toch nog een (paar) keer moeten aansluiten om e.e.a. aan te passen en helemaal naar je smaak te krijgen. Maar als 't dan eenmaal klopt, is het wel heerlijk om die stapel remotes weg te kunnen doen.

Vormgeving
Het apparaat is wat log en lomp. Weinig finesse zoals bijvoorbeeld de Philips. De shiny lak is wel fraai. De onderkant met inkepingen voor je hand ook prettig voor de grip. De button indeling is perfect wat mij betreft. Zeker als je gaat nadenken over een alternatieve indeling zie ik niet zoveel alternatieven. De buttons voelen goed en prima aan. Ook het docking station is prima. Gewoon erop leggen ipv in een aansluiting moeten proppen wat het gebruik prettiger maakt.

Bouwkwaliteit
Iets wat de tijd zal moeten leren, maar het voelt solide en degelijk aan. Vooralsnog geen kritiek.

Update: Na precies 2 jaar (garantie verlopen) stuk gegaan. Dus dat valt erg tegen. Hij viel 1 keer op een dik tapijt en einde verhaal. IR signaal blijft non-stop uitsturen waardoor gebruik niet werkbaar meer is.

Drivers en ondersteuning
Uitgebreide database, al m'n apparaten werden herkent. De software kan beter zoals eerder al genoemd, maar is ook geen drama. De ondersteuning van Logitech is doorgaans heel goed, dus daar gaan we nu ook maar vanuit, nog niet nodig gehad.

RF blaster (receiver)
Dit onderdeel wil ik er nog even uitlichten. Ik heb hier wat problemen mee. Ik gebruik de apparaten niet in een kastje, dus ook niet direct nodig, maar met het oog op de toekomst toch hiervoor gekozen met de 900 ipv de One. Anders kun je bij een andere indeling in de toekomst weer een upgrade doen. Ik dacht, ik doe 't meteen goed.

Echter, je moet de RF blaster "voor" je apparaten plaatsen, waar je al snel op een indeling "erop" of "ernaast" uitkomt. Zeker als je apparatuur precies past in je kastje, heb je geen ruimte "ervoor". Nu werkt het redelijk, ook als je 't erop of ernaast plaatst met een beetje mazzel. Alleen m'n Marantz receiver is wat gerichter schijnbaar. Deze krijg ik niet aan de praat icm de RF blaster. Zelfs door hem er een halve meter ervoor te houden, of sterker nog, gewoon met m'n hand ervoor plaats werkt 't nog niet. Wat suggereert dat de RF Blaster helemaal niet communiceert met m'n Marantz. Dus dat is wel een tegenvaller. Wordt vervolgt ...
EDIT: Las dat dit een bekend probleem is, omdat Marantz een andere IR signaal stuurt als dat de RF doet, waardoor dit niet werkt. Hopelijk vinden ze hier iets op. Toch wel een flinke tegenvaller als je een Marantz hebt dus!

Ook zal lang niet iedereen een positie in hun kastje kunnen vinden waardoor alle apparaten goed communiceren met de RF blaster(s). Er wordt een basis receiver geleverd, met 2 mini versies die je hieraan kunt koppelen zodat je 't bereik uit kunt breiden. Echter is dit vrij beperkt aangezien de snoeren +- 1 a 1.5m zijn. Dus echt bedoelt voor op verschillende plankjes te plaatsen en niet je halve kamer te bedekken.

Wel heb je alle vrijheid elk apparaat te laten communiceren met de RF blaster of via IR. Dus het is niet het 1 of 't ander. Elk apparaat is afzonderlijk in te stellen.

Ik vind het toch wel een stevige prijs. Al moet ik zeggen dat 't ook best een complex product is. Er gaan uiteraard snel dingen mis waardoor Logitech goede support moet kunnen geven. Ook is het vrij onderhoudsgevoelig qua database met de continue toename van nieuwe producten en variaties in remote navigatie. Ik denk dat met name daar de kosten in gaan zitten. Als je 't zo bekijkt is de prijs ook niet zo gek.

Maar voor een remote met docking en RF receiver op zich is het vrij prijzig. Daarbij komt nog dat je geen nieuwe functionaliteit krijgt, alleen een verzameling van dit alles naar 1 apparaat. En ik moet zeggen, dat op zich is heerlijk, maar dus wel voor een aardige prijs. Het is maar net wat je belangrijk vind en hoeveel geld je daarvoor over hebt. Ik ben er toch wel blij mee, maar zou 100 Euro meer dan zat vinden. Maargoed, die optie heb je ook met de Harmony One. Echter dan zonder de 4 kleur knoppen en zonder RF blaster.

Heb jij ook een Logitech Harmony 900?

Mooie review. Voor het probleem dat je aanhaalt met de IR-blasters die niet voor je devices passen, ik heb hetzelfde issue en heb nu deze besteld. Ben benieuwd of het werkt!
Handige tip. Thanks. Heb 't zelf nu niet nodig, maar handig om te weten :)
Ik heb zelf de Harmony One ik weet niet hoelang terug aangeschaft, en ik heb hem eigenlijk nooit gebruikt... ziet er grappig uit enja het is handig dat je de radio / tv met 1 afstandbediening kan besturen,, Nu ligt die ergens op een bijkamer voor een klein tv-tje omdat die de afstandbediening misten.. Leuk hebben dingetje maar toch niet zo handig als de standaard bijgeleverde afstandbediening van bijvoorbeeld je tv of radio of reciever..

Over de degelijkheid, nou hij is al van hot naar haar gevlogen en werkt nog altijd perfect, nooit problemen mee gehad..(hoewel die remote control apparaatjes ook wel ALLEMAAL goed in elkaar zitten en je niet bang hoeft te zijn voor de bouwkwaliteit) mits je hem niet onder de auto laat komen natuurlijk -.-
Ik heb nu 4 remotes terug gebracht naar 1. En het werkt prima. Het is misschien nog iets finetunen, maar alle toetsen zijn in te stellen en te wijzigen naar jouw smaak. En met de standaard setup was 99% al goed en vindbaar. Dus ik vind 't wel meer dan een leuk hebbedingetje. Het heeft wel degelijk een functie. Maargoed dat is wellicht voor iedereen anders.

Dat je zoiets simpels als het geluid harder en zachter kunt zetten zonder te hoeven zoeken naar je receiver remote is zo'n ding wat ik al heerlijk vind. Vervolgens op play zonder je mediaspeler remote nodig te hebben of kanaal verwisselen zonder TV remote. Ik vind het ideaal, en tevens ruimt 't ook lekker op.

Fijn dat het degelijk is, daar hoop ik ook op :)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 12 augustus 2011 12:41]