Popcorn Hour A-210 Review

ZesPak 10 augustus 2011, laatste update op 10 augustus 2011, 4.391 views

Popcorn Hour A-210

Pluspunten

• Simpel ontwerp
  • Doet wat het moet doen
  • Zeer compleet wat betreft ondersteunde formaten
  • Sterke community

Minpunten

• Instabiel en traag als NAS
  • Zijn voorganger

Geluidskwaliteit Score: 5
Even om mijn mening te onderbouwen:
Ik heb sinds een 3-tal jaar PCHs gekocht voor verschillende personen.
De modellen die ik gehad/geconfigureerd heb:
  • A-100
  • A-110
  • A-200
  • A-210
De modellen waar ik het meeste en langste mee gewerkt heb staan in het vet.

The Ugly
The Ugly is vast en zeker de A-200, als opvolger voor het succesmodel de A-110 was dit een tegenvaller. De menu's waren ververst en de specs wat verhoogt maar voor de rest was er voor de gemiddelde gebruiker niet veel positief te bespeuren.
Al bij al niet slecht, aangezien de A-110 nog steeds een zeer goede speler was, ware het niet dat ze één schakel in het concept hadden veranderd, namelijk de case.
Ipv de gekende metalen "sandwich" van de A-110 was er nu een zwarte plastieken behuizing, welke niet onvergelijkbaar was met een gesmolten brooddoos.
Het grootste nadeel hiervan was koeling. De A-200 had een actieve fan, terwijl de A-110 het doet met een passieve koeling. Hier komt de A-210 bij kijken, de extra power van de A-200 in combinatie met een mooie, goed koelende, metalen case.

The Bad
Mijn ervaring met al de (gelijkaardige) modellen was ongeveer hetzelfde, namelijk dat ze zéér goed werken als media speler maar als NAS verschillende zwakke punten hebben.
Ook in de A-210, welke hun laatste aanwinst is in het instapniveau, blijven deze zwakke punten zichtbaar.
Als de Popcornhours, voorzien van een WD Caviar Green (1TB/2TB), worden gebruikt als NAS en bittorrent client, dan zul je zéér regelmatig resets en cool downs moeten voorzien. Hetgeen in een NAS dezer dagen toch niet meer gewenst is. Ook de snelheden laten te wensen over. Over SAMBA heb ik zelden meer als enkele MB's/sec gezien, over FTP kan je dit misschien verdubbelen.
Probeer je echter meerder GB's aan data over de FTP te verplaatsen verhoogt je mogelijkheid tot crashen exponentieel. Zelfs in goed gekoelde en verluchtte ruimtes.

The Good
Genoeg daarover, hoe is de popcorn hour A200/A-210 als mediaspeler?
Wel, zéér compleet.
De setup is out-of-the-box zeer eenvoudig, plug and play als het ware.
De ondersteuning van formaten is nog steeds bij de besten uit het segment, zeker in deze prijsklasse en hoewel de concurrentie ferm aan het bijbenen is, zijn er nog steeds veel media spelers die niet aan de PCH kunnen tippen op dat vlak.
Door zijn metalen case is de A-210 nu ook passief gekoeld, wat hem geschikt maakt voor bvb op de slaapkamer.
De menu's zijn vlot en vrij intuïtief.

De afstandsbediening is kwalitatief ok, en zeker beter als het generische spul dat bij sommige spelers komt, maar de positionering van de knoppen is toch niet optimaal. Zo staan de play/pause en stop knoppen niet zo handig. Dit is een kleine opmerking, maar voor mensen die bvb een Logitech Harmony gewoon zijn laat het wat te wensen over.

Conclusie:
Met de A-210 heb ik het gevoel dat ze het grootste hekelpunt van de A-200 opgelost hebben, en als je een media speler wilt en zonder de NAS functionaliteit kunt (HD streamen over netwerk naar de PCH is geen enkel probleem gebleken bij mij), is de A-210 voor het geld één van de beste en complete spelers die er te vinden zijn.

Heb jij ook een Popcorn Hour A-210?

Persoonlijk heb ik enkel ervaring met een A-110. Die werd érg warm maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Op een bepaald moment heb ik er de harddisk uitgehaald omdat die teveel lawaai maakte. Sedertdien stream ik (wired) SD en HD content rechtstreeks van server en wordt de popcorn (veel) minder warm.

De popcorn gebruiken als nas is geen aanrader omdat de processor een bottleneck is. Als je op de popcorn via ftp 7MB/s haalt, mag je al in je handjes wrijven...

Geluid wordt optisch doorgesluisd naar de versterker en is dus identiek aan het originele medium. Heb geen ervaring met de downmix naar stereo door de popcorn.

Upscaling van dvd naar HD gebeurt even goed als mijn sony bravia 500EX

edit: 7KB was inderdaad wat weinig. Vergissing dus en gewijzigd naar 7 MB

[Reactie gewijzigd door Superbra op 11 augustus 2011 08:06]

7KB/s is misschien wat weinig, ik haal op mijn PCH A-110 toch wel één of twee MB.
Maar, zoals ik zei, enorm onstabiel.

De A-200 was dan nog iets sneller, maar een veelvoud instabieler.

Doch, 3MB/sec is niet meer van deze tijd.
I stand corrected... Het moet dus duidelijk 7MB zijn en niet 7KB... Ik heb overigens nooit last gehad van crashes bij lange ftp-sessies (24 uur en meer).
Interessant dat je de spelers met elkaar vergelijkt, dat kunnen niet veel mensen doen en het voegt wel wat toe.

Ik wist niet dat er apparaten bestaan die zich profileren als mediaspeler en NAS tegelijk, maar de NAS-functie zo slecht uitvoeren. Weer wat geleerd. Is er echt niets aan te configureren/aan te passen zodat het wel gewoon werkt? Kun je zien wat er te warm wordt, waardoor het hele handeltje uitgaat en afkoelt? De harddisk kan te warm worden, maar het moederbord ook.

En kun je wat betreft het mediaspelergedeelte iets zeggen over de beeld- en geluidskwaliteit? Er valt over het beeld niet veel te zeggen als je een hd-film afspeelt op een hd-scherm, maar een dvd upscalen is wel een taak van de mediaspeler. En het geluid is alleen interessant als je de analoge geluidsuitgangen gebruikt.
Het probleem zal zeker aan koeling liggen, maar ik heb de toestellen op verschillende plaatsten geprobeert, één ervan is bovenop het tv meubel op een frisse (18°?) slaapkamer.
Doch bij "hevig gebruik" van de processor/HDD ging hij keer op keer de mist in.

Zo zit er een torrent client op, wil je die ten volle benutten dan crasht hij toch om de andere dag. Een oplossing daarvoor was bvb max 3-5 torrents tegelijk laten lopen. Dat verminderde het probleem maar verhielp het niet. Deze ervaring had ik zowel op de A-110 als de A-200.

Echter, smeet je een FTP client open om bvb je laptop even "bij te vullen", dan had je een uurtje aan "zware" ftp-load alvorens er een crash aan zat te komen.

Geluid en beeld heb ik enkel getest over HDMI en ben daar tevreden over. Ik denk dat er daar ook andere componenten een zwakkere schakel zijn, zoals je zegt: de mediadrager, het gebruikte televisietoestel,...

Het verschil bij bvb een BR rip vs een BR-speler is voor mijn waarneming niet detecteerbaar, bij een DVD vs een niet-HDMI dvd speler is de PCH natuurlijk zichtbaar beter (logisch ook).
goede review ik heb hem sinds vandaag ook. alleen krijg ik mn wifi niet werkend hij blijft op connecting staan.