A-Solar AM110 Platinum Charger Review

sowen 12 augustus 2011, laatste update op 16 augustus 2011, 7.579 views

A-Solar AM110 Platinum Charger

Pluspunten

• strakke vormgeving
  • licht
  • relatief hoge capaciteit van de interne accu
  • laadt interne accu via USB en/of zonnepaneel
  • veel extra adapters voor 'niet-USB' mobieltjes

Minpunten

• Wat het nog handiger zou maken is een hoesje met aan de ene kant een gat voor de zonnepaneel en aan de andere kant klittenband o.i.d. voor vastmaken aan een rugzak of fiets. (Dit ga ik dus zelf maken.) Ook handig zou zijn zuignappen voor het vastplakken van de lader aan het raam van een vliegtuig.

Net gekocht via de ING-rentepuntenwinkel voor 27,45 incl verzendkosten.

Ziet er goed, strak en eenvoudig uit en is vrij licht.

USB-in voor opladen van de interne lithium batterij via telefoon-oplader of laptop, zonnepaneel voor opladen van interne batterij via (zon)licht. "Test"-knopje om te zien hoe ver die interne batterij is opgeladen. USB-uit voor het opladen van je mobieltje/GSM/enz. Als je apparaat via USB oplaadt, dan kan je z'n eigen kabel gebruiken, maar een extra USB kabel met 8 verschillende adapters (o.a. micro-usb, mini-usb, en diverse 'proprietary' gsm-adapters) wordt meegeleverd. Ook een hoesje wordt meegeleverd.

Die is erg handig voor op reis, een lange dag (met veel internetten :-)) op het strand, of voor het opladen van een fiets-GSM tijdens een lange fietstocht. De interne batterij heeft een relatief hoge capaciteit (1800mAh). Het zonnepaneel is vrij efficiënt (120mA). De USB-uit met 5v/500mA zorgt dat mijn mobieltje vrij snel oplaadt.

Oplaadtijd van de interne batterij is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop je die oplaadt (USB vs. zonlicht), en - in het geval van (zon)licht - de kracht van het licht. Oplaadtijd van je apparaat (mobiel, GSM enz.) is afhankelijk van de capaciteit van de batterij.

Opladen via USB gaat snel, en opladen via direct zonlicht gaat prima. Opladen via zonnepaneel achter (dubbel)glas gaat slecht (hooguit halfvol na twee dagen), vermoedelijk omdat te weinig UV-licht doorgelaten wordt door modern, geïsoleerd/gecoat glas.

Ik kan voorlopig geen testen in een vliegtuig uitvoeren, maar vermoedelijk zal dit prima gaan, aangezien a) het geen glas maar kunststof is en b) er meer UV-straling is.

• HTC Sensation
  • HTC Wildfire
  • Garmin Edge 705 GSM

Heb jij ook een A-Solar AM110 Platinum Charger?

Ben ook in het bezit van deze Solar-A heb hem via DigitalsOnline besteld voor € 44,90 :
SCA-AM110 A-Solar AM110 Platinum Solar Charger 1800mAh Accu met Zonnepaneel
Het is inderdaad een mooi strak design en erg licht , hij heeft mijn Samsung omnia2 in 3 uurtjes opgeladen terwijl ik een ultra high Li-polymer battery van 1900mAh in mijn telefoon heb.

Verder laad hij zelf via mijn USB poort van de TV/Laptop/Bluray en PC heel snel op ook 3 uurtjes dacht ik . Via de zon/buitenlicht duurde het bij mij een hele dag al was er verbazingwekkend ook niet veel zon op een zomerdag in Juli in ons lage landje 8)7

Wel een paar nadeeltjes kan ik vermelden (die niet veel afbreuk doet op mijn gebruikers ervaring)

Ik ga er goed mee om en hou hem in het hoesje maar kan de verschillende aansluitingen niet in het hoesje kwijt :) , die zitten dus in het kleine plastic zakje los in mijn tas en kunnen gaan niet lang in het zakje blijven.

verder ondanks dat ik er goed mee omga is het plastic display aan de aansluitings kant los gegaan die zit met een soort zwarte kit achtige substancie vast en ik kan hem gewoon weer aandrukken maar het gaat wel weer los.

Ook kan de micro usb connector niet goed in de connector van mijn omnia2 , alleen als de Omnia2 op het ruggetje ligt drukt hij de connector aan en laad hij op.
Helaas is de mededeling "nooit meer zonder stroom zitten" is niet waar.

Als ik de A-Solar geheel oplaadt via USB en het vervolgens achter dubbel glas leg, dan is het na 1 week helemaal leeg!
Ik heb NiMH batterijen die het nog langer volhouden.

Ik heb hierover contact gehad met A-Solar en volgens de medewerkster wordt de A-Solar niet bij/opgeladen achter glas. Op de website staat dat het wél kan, maar gaat het langzamer. Ook zie ik het oranje LED-je branden (ook als het bewolkt is).
Het gaat mij niet om het opladen achter glas (zou mooi zijn), maar als het opgeladen blijft dan zou ik al blij zijn.

Volgens de medewerkster moet ik het buiten leggen, maar ik denk niet dat dit verstandig is.
Het moet voor mij zo zijn dat ik het zo kan pakken wanneer ik het nodig heb en niet dat ik het dan nog eerst moet opladen!

Ik ben nu aan het testen hoelang het nu precies duurt. Gisteren heb ik het volledig opgeladen en vervolgens in het donkere hoesje gestopt.
Net één gekocht.

Wat ik tamelijk beroerd vind, is dat de website van A-Solar zegt dat de output van dit ding 1 A is, terwijl de bijsluiter als je hem al gekocht hebt ineens nog maar 500 mAh noemt.
Nog zoéén: volgens de website kost opladen in zonlicht 11 tot 14 uur, volgens de bijsluiter maar liefst 20 tot 25 uur, en dan nog alleen in optimale omstandigheden.
Als ik dat tevoren had geweten, had ik een andere gekocht.
Nu maar hopen dat het in de praktijk meevalt

De eerste keer opladen duurt ruim 6 uur. Daarna drie seconden aan mijn mobiel gehangen om te testen of die begint met opladen, daarna weer aan de computer om dat mini gebruik terug op te laden (morgen grote reis). Helaas, je zou verwachten dat dit dan ook enkele seconden kost, maar hij hangt er alweer een kwartier aan en is nog niet klaar... dat belooft wat. Want ik hoopte dat de praktijk mee zou vallen na het bizarre verschil tussen website en bijsluiter, maar het tegendeel is tot nu toe waar.
Ik ben benieuwd hoe hij zich straks bij het opladen van mobiel en via zonlicht houdt, en kom er nog op terug.

[Reactie gewijzigd door anarchro op 14 juni 2012 22:32]

je keek naar de verkeerde. je keek naar de am112 i.p.v. am110