Panasonic HM-TA1 Wit Review
De Aankoop Deze camera heb ik aangeschaft in aanloop naar Pinkpop 2011 om opnames te maken. Ik had eigenlijk niet zo veel criteria behalve dat de camera goedkoop moest zijn en in mijn zak moest passen. Beeldkwaliteit Over de beeldkwaliteit ben ik zeer te spreken, overdag zijn de kleuren heel erg goed en kan je er eigenlijk niets op aanmerken. Er is eigenlijk geen sprake van input-lag, er zit bijna geen vertraging tussen de lens en het schermpje. Als het wat meer donker word heb je echter veel last van ghosting (om eerlijk te zijn de kwaliteit is gewoon slecht). Gelukkig heb je in dat geval een klein lampje op de camera zitten (wat tevens ook erg goed werkt als zaklampje). Dit lampje is effectief tot ongeveer een afstand van 1...
Pluspunten
Goedkoop Kwaliteit Usb-schuifje Compact Lampje
Minpunten
Goedkope "feel" Nachtopnames Geen HDMI Geen beeldstabilisatie
Eindoordeel
Deze camera heb ik aangeschaft in aanloop naar Pinkpop 2011 om opnames te maken. Ik had eigenlijk niet zo veel criteria behalve dat de camera goedkoop moest zijn en in mijn zak moest passen.
Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit ben ik zeer te spreken, overdag zijn de kleuren heel erg goed en kan je er eigenlijk niets op aanmerken. Er is eigenlijk geen sprake van input-lag, er zit bijna geen vertraging tussen de lens en het schermpje. Als het wat meer donker word heb je echter veel last van ghosting (om eerlijk te zijn de kwaliteit is gewoon slecht). Gelukkig heb je in dat geval een klein lampje op de camera zitten (wat tevens ook erg goed werkt als zaklampje). Dit lampje is effectief tot ongeveer een afstand van 1 1/2 a 2 meter. Niet veel dus, maar het is zeker beter dan niets! Helaas zijn door het ontbreken van beeldstabilisatie de beelden wel erg schokkerig.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=itD3gJ6Bgns]
http://www.youtube.com/watch?v=itD3gJ6Bgns
Geluidskwaliteit
Dit is altijd een flinke issue bij dit soort cameratjes, bij deze camera viel het me echter op dat de kwaliteit van het geluid toch aardig goed is. Ook kan je in een lawaaierige omgeving goed verstaan wat er word gezegd door de mensen die je wil horen. Wat dit betreft was ik zeker niet ontevreden
Fotokwaliteit
Minder belangrijk (maar een leuk extraatje) is de fotofunctie op een camera. De resolutie van de foto's is hetzelfde als die van de camera (1080p) en die worden eigenlijk kunstmatig tot 8 megapixels geupscaled. De kwaliteit is prima meer niet, voor foto's zou je dus eigenlijk beter gewoon de camera van je mobiel kunnen gebruiken.


Accuduur
De accuduur is prima, ongeveer 1-2 uur opnametijd (genoeg om 4gb vol te schieten dus). Meer heb je eigenlijk niet nodig in een accu als je het mij vraagt.

Design
Op het eerste gezicht is het design heel mooi, mooie kleur, niet te veel belettering. Als je dichterbij gaat kijken valt het eigenlijk een beetje tegen. Op de zijkanten van de camera zitten namelijk in totaal drie klepjes die met rubbertjes aan de body zijn verbonden. Beetje houtje touwtje voelt het aan. De knopjes op de achterkant zijn duidelijk en spreken voor zich.
De Flip-achtige USB uitgang is dus wel een aardige toevoeging maar is niet mooi verwerkt in het algehele ontwerp van de camera.
Schermpje
Tevreden?
Zeer tevreden met deze camera, dat het Pinkpop in mijn handen heeft overleefd spreekt van kwaliteit. Hij is ondertussen al bijna overal naartoe meegeweest omdat hij zo lekker in je zak past. Daarnaast is de prijs gewoon een grap en is het een ideaal medium om je filmpjes mee te schieten!
Reacties (3)
Ik zie aan het filmpje dat de beeldkwaliteit eigenlijk niet echt flitsend is, al is het goed genoeg voor een eenvoudige home-video. Je hebt nog altijd een apparaat van honderd euro, dat is niet niks (al is het goedkoop voor wat je krijgt). Ik vind de kwaliteit niet heel veel beter dan de video's die mijn BlackBerry Bold 9700 maakt, al heb je met deze Panasonic de full-hd resolutie natuurlijk mee. Maar dan nog: het aantal pixels per vierkante centimeter sensoroppervlak zal niet veel groter zijn, zo te zien is de lens van deze camera inieminie. Mijn BlackBerry is overdag ongeveer hetzelfde qua scherpte, de Panasonic wint met kleuren. 's Nachts blijft er weinig kwaliteit over. Kun je ook een filmpje maken 's avonds, bijvoorbeeld van een verlichte straat? Dat scheelt weer 1000 woorden typen.
Ik zou zeggen: als je een compacte videocamera zoekt voor gewone home-video's, dan heb je een goede koop aan deze
Veel plezier met je videocamera!
[Reactie gewijzigd door roland83 op 25 juli 2024 20:08]
Ja klopt, mijn mobiel maakt ook goede filmpjes, maar ik vind het gewoon fijn om camera en telefoon apart te houden (vooral omdat HD filmen met telefoons nog altijd een drama blijft).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
