Optoma Pico PK102 Review

Silvos 7 augustus 2011, 1.366 views

Optoma Pico PK102

Pluspunten

• Prijs, Formaat, Beeldkwaliteit (onder bepaalde omstandigheden)

Minpunten

• Software, Lichtopbrengst

Contrast / helderheid Score: 3
Ik ben graag aan het schilderen. Naar aanleiding daarvan toch maar een pico-projector aangeschaft. Dit is handig omdat je op die manier te schilderen afbeeldingen kunt projecteren op het doek. Daarnaast is het een leuke gadget die toegevoegde waarde kan hebben bij het bijvoorbeeld tonen van vakantiefoto's aan een grotere groep.

Ik heb geprobeerd wat informatie op te zoeken of deze zogeheten pico-projectors maar ze zijn op het moment weinig populair en in de retailhandel lastig verkrijgbaar. Veelgehoord commentaar is de slechte lichtopbrengst waardoor het apparaat op grotere afstanden of in zeer verlichte ruimtes niet echt goed functioneert. Uiteindelijk dus voor deze relatief voordelige projector gegaan aangezien het hoofddoel niet echt uitgebreide specificaties vereist. Natuurlijk heb ik het apparaat wel even uitgebreid geprobeerd en de bevindingen daarvan lees je hieronder;

Unboxing; Het apparaat wordt met de prijs in acht genomen verbazend uitgebreid geleverd. Naast de projector zelf vind je een lederen hoes, een oplaadkabel (US/EU) een zeer beknopte quick star card maar wel een zeer uitgebreide set kabels waaronder;
USB naar USB kabel
USB naar speciale connector (speciale platte usb connector voor de projector)
VGA naar speciale connector
RGB naar speciale connector
RGBA naar 3.5 mm jack

Helaas worden geen kabels meegeleverd op het apparaat aan te sluiten om een mobiel apparaat. In eerste instantie kun je het apparaat dus alleen aansluiten op de computer of dvd-speler/ content afspelen op het ingebouwde geheugen van 4 GB.

Eerste indrukken; Het apparaat voelt robuust aan en is simpel vormgegeven, de menustructuur en de knoppen zijn simpel en spreken eigenlijk voor zichzelf. Vanuit het menu heb je 4 opties; Settings, Prestentaties, Fotos en Video. De settings optie stelt weinig voor, hier kunnen taal, helderheid en contrast worden ingesteld maar uitgebreide opties zijn er niet. Onder presentaties is het mogelijk een powerpoint presentatie weer te geven, dit heb ik nog niet geprobeerd.
Onder de foto en video optie is het vanzelfspreken mogelijk video of foto weer te geven. De eerste indrukken zijn goed maar het is duidelijk dat het apparaat beperkte mogelijkheden heeft.

Beeldkwaliteit; Het belangrijkste criterium. Mij valt de beeldkwaliteit allezins mee maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ook bij redelijk verlichte ruimtes (gewoon kamerlicht) is goed te zien wat gebeurd op het scherm, wel valt op dat de kleuren erg vaag zijn, voor een presentatie prima maar bij een video erg storend. Bij donkere kamers is de kwaliteit goed te noemen hoewel de kleuren nooit helemaal natuurgetrouw overkomen. Bij sterk verlichte kamers is het ding eigenlijk niet nuttig.
Wat verder opvalt is dat het apparaat tot een grootte van 80 cm redelijk goed beeld geeft, bij grotere afstanden vervagen de kleuren en wordt alles onscherp (dit komt natuurlijk mede door de beperkte resolutie). Het opschrift dat weergave mogelijk is tot 150 cm vindt ik dus redelijk misleidend.
Al met al vind ik de beelkwaliteit verbazend goed voor zo'n klein apparaat wat minder dan 100 euro kost, voor presentaties, vakantiefoto's doet het apparaat uitstekend maar een film zou ik er niet snel op kijken.

Software; De bijgeleverde software bestaat eigenlijk enkel uit een simpele maar snelle videoconverter. Ik vind dit persoonlijk het grootste minpunt van het apparaat, aangezien hij enkel video's kan converteren naar 240x320 pixels. Dit is minder dan het oplossend vermogen van de beamer. Hij kan namelijk voor zover ik het geprobeerd (ik ga hier nog mee verder dus update's volgen nog) geen video's afspelen die niet zijn geconverteerd door het bijgeleverde programma.
Foto's kun je wel rechtstreeks op het apparaat zetten ongeacht de resolutie.

Conclusie; Een leuke gadget die bij verschillende toepassingen goed gebruikt kan worden. Echter als volwaardige beamer schiet het apparaat gewoon tekort. De lage resolutie en de matige bijgeleverde software zijn minpunten maar de aantrekkelijke prijs compenseert dit zeker. Geen slecht apparaat zolang je weet wat de beperkingen zijn.

Heb jij ook een Optoma Pico PK102?

Bedankt voor deze review. Heb dit apparaat overwogen, maar de noodzaak om alles middels het meegeleverde programma te moeten converteren maakt het ding redelijke nutteloos.
Voeg eens wat foto's toe, waarbij je hem in de hand houdt oid zodat we een idee van het formaat krijgen en wellicht ook van een geprojecteerd beeld.
Heeft ie een batterij of netspanning nodig of is usb van de computer voldoende? Heb je nog andere projectors overwogen en zo ja, wat heeft je doen besluiten deze te nemen?
Als je je review aanvult met antwoorden op bovenstaande lijkt me dat erg informatief. Je krijgt nu 3 sterren, met een beetje moeite moet je daar 4 van kunnen maken:)