Pentax *ist DL2 Kit (6.1MP, P-DA 18-55mm f/3.5-5.6) Review

No13 25 april 2007, laatste update op 2 juli 2008, 1.014 views

Pentax *ist DL2 Kit (6.1MP, P-DA 18-55mm f/3.5-5.6)

Pluspunten

• Gebruik van AA batterijen (makkelijk verkrijgbaar en goedkoop)
  • Gebruik van SD-cards (niet vermeld boven maar deze zijn lekker goedkoop en makkelijk verkrijgbaar)
  • Goede prijs/prestatie
  • Goede auto-focus en sowieso een goede kit lens
  • Personal Settings om je toestel te "finetunen"

Minpunten

• Opstarttijd
  • Geen of weinig buffer voor "burst"-mode

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 4
Nadat mijn vorige camera (een Sony W5) vervelende problemen kreeg ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Gezien ik het handmatig instellen van veel opties erg kon waarderen wilde ik dit zeker terug in een nieuw toestel.
In de winkel werd mij geadviseerd om de dSLR toestellen eens te bekijken omdat die wellicht beter bij mijn wensten paste als een normale compact-cam. Ik heb toen de Nikon D40 en de Pentax *istDL2 in handen gehad.
Met mijn budget van 400-500 euro viel dit toestel hier net binnen en ik ben achteraf zeer tevreden over deze keus.

De Pentax *istDL2 haalt zijn prik uit 4x AA Penlights. Volgens de beschrijving moet deze tot zo'n 400 foto's uit 4x 2500 mAh NiHM batterijen kunnen halen, dit is makkelijk te halen mits de batterijen van fatsoenlijke kwaliteit zijn (4x 2500 van de lidl gan 90-160 foto's mee, bij 4x 1900 van de Hema zit ik inmiddels op de 250+ foto's en mijn batterij indicatie is nog 100%)

Het gebruik van AA batterijen zorgt vaak voor een groter toestel, toch heeft Pentax het gepresteerd om dit model kleiner te maken als zijn soortgenoten (op dit moment is dit geloof ik de meest compacte dSLR). Het toestel ligt goed in de hand (soms krijg ik de indruk dat het nog net wat te groot is voor mijn handen, maargoed ik heb dan ook niet de grootste handen)

Het schijnt zo te zijn dat deze body met veel oude lenzen is te combineren, echter lees ik her en der ook tegenstrijdige verhalen hierover. De exacte details moet ik nog uitzoeken. De 18-55 kitlens die bij dit model wordt geleverd is naar mijn mening uitstekend!

De snelheid van het toestel heb ik met een voldoende beoordeeld omdat er ook wat kleine minpuntjes zijn. Zo is het opstarten van de camera niet echt snel en lijkt het toestel geen of weinig buffer te hebben wanneer je in "burst"-mode wilt schieten.
Daarentegen is de snelheid van de auto-focus wel zeer netjes, ook de reactietijd van de menu's, de sluiter en de knoppen is prima.

Het 2,5 inch TFT scherm op de achterkant is prima om je gemaakte foto's te reviewen (je kan de foto's tot 12x vergroten om scherpte en ruis te controleren) en ook het extra LCD op de bovenkant is erg handig.

Op foto's t/m iso800 is nauwelijks ruis terug te zien, op iso1600 wordt dit al duidelijker maar in mijn ogen vaak nog wel bruikbaar. Wanneer je op iso3200 gaat schieten wordt de ruis TE erg en dat is in mijn ogen dan ook af te raden.

In het menu zit verder een tabblad Personal Settings waarmee je het toestel heel ver kunt customizen, zo kan je bijvoorbeeld waarschuwingen bij hoge ISO's geven, of je auto-iso bereik instellen. Dit extra menu is echt een van de belangrijkere opties in mijn ogen omdat je de camera naar jouw wens kunt aanpassen.

Voor mij is dit mijn eerste dSLR dus wellicht dat ik mijn mening na een poosje bij moet stellen, maar ik heb deze camera nu 2 weken in mijn bezit en ben erg blij met mijn keus.

Heb jij ook een Pentax *ist DL2 Kit (6.1MP, P-DA 18-55mm f/3.5-5.6)?