Steelseries Kinzu Review

kalikatief 7 augustus 2011, laatste update op 7 augustus 2011, 1.291 views

Steelseries Kinzu

Pluspunten

• ergonimisch; houdt lekker vast
  • geen overbodige knopjes en 'features'
  • zeer degelijke driver en software

Minpunten

• toch een beetje kleiner dan gehoopt

Mijn oude muis was een Logitech MX518. Een goed beestje voor al het point & click werk, maar na een draadbreuk probleem wist ik meteen dat ik deze geen tweede keer wilde aanschaffen vanwege een stapel redenen zoals de smerige reactie van de antislip laag met mijn zweet (die heb ik er dus na een maand al vanaf had gepield). Daarnaast zijn de Setpoint drivers dermate brak dat ik die van mijn computer verbannen had, en alle extra knopjes (forward, back, increase and decrease sensitivity, and the application button) zijn erg makkelijk per ongeluk in te drukken. Oh, en het 'klikken' van het wieltje liep niet synchroon met het echte scrollen. TL;DR? Ik had dagelijkse frustraties met dat ding, en nu is het duidelijk wat ik iig niet hoopte te vinden in mijn vervangende knaagdier.

Maar deze review gaat over de Steelseries Kinzu. Ik was sceptisch van te voren; hij is in het echt toch aardig klein, ook al wist ik dat het een kleiner beestje was toen ik hem aanschafde. Ook heeft hij geen PS/2 ondersteuning zoals ik dacht, maar dat was altijd een klein punt en uberhaupt mijn eigen fout met het lezen van de specificaties. Het vouw-papiertje met instructies in verschillende talen is behoorlijk minimaal en verwijst deels naar de driver software die je apart moet downloaden. Er is echter niet veel te vertellen, dus het is makkelijk goed genoeg.

Fysiek ligt de Kinzu heerlijk in de hand, en mijn hand is nou ook weer niet de kleinste dus dat valt goed mee. Het muiswieltje heeft een goed gevoel alzij het aardig stroever dan wat ik momenteel gewend ben, en deze loopt goed synchroon met het echte scrollen. The linker muisknop is naar mijn gevoel wat luider, en de rechter in mindere mate - maar niet in een irritante 'argh dit is veels te luid!' manier; ik vermoed dat het meer is omdat het een nieuw beestje is dat nog ingewerkt moet worden. Onder het muiswieltje zit een knopje die dient om van dpi/profielen te wisselen, en alhoewel ik bang was eenzelfde 'per ongeluk ingedrukt' ervaring te ondergaan als met de MX518 gaat dat tot nu toe niet op. Het 'kinzu knopje' heeft in ieder geval een hogere weerstand en is wat platter, wat de betere ervaring verklaart.

De muis werkt zonder speciale drivers te installeren. Het werd echter aangeraden om dat wel te doen, en alhoewel ik bang was van een nieuwe SetPoint-achtige catastrophe heb ik dit advies opgevolgd. En halleluja! In 15+ jaar Windows zijn dit de beste muis-drivers die ik ooit heb meegemaakt. Waarom?
  • Ik kon direct aan de gang; ik werd niet geforceerd, gepusht of zelfs maar gevraagd om de computer te herstarten.
  • Geen extra proces dat de hele tijd in de achtergrond draait. Er is een configuratie applicatie, maar als je dat venster sluit draait er geen apart proces meer. Het kan dus toch!
  • Een simpele interface zonder onnodige poespas die je direct doorhebt.
De configuratie software (zie screenshot) maakt het mogelijk om drie profielen in te stellen. Elk profiel heeft twee verschillende standen voor DPI welke door middel van een enkele druk op het kinzu knopje snel tussen geschakeld kan worden. Ook maken de update-frequentie en verscheidene Windows Muis instellingen deel uit van deze profielen.

Tussen profielen kun je ook schakelen, en hiervoor moet je pakweg twee seconden het kinzu knopje inschakelen. Als je kijkt naar het rode lichtje onder de muis, dan zie je deze knipperen al naar gelang het profiel waar je naartoe bent overgeschakeld. Profiel 1? Een keer knipperen. Profiel 2? Twee keer. Hetzelfde geldt voor het derde profiel. De software geeft ook aan welk profiel/instelling actief is op een gegeven moment, zodat je ter plekke kunt testen hoe iets aanvoelt.

Heel interessant vind ik dat deze profiel instellingen allemaal op de Kinzu zelf worden opgeslagen. Ik kan bijvoorbeeld dus gewoon mijn muis meenemen en ergens anders aansluiten, en dezelfde instellingen die ik dagelijks gebruik zijn meteen bruikbaar op een andere computer. Tot nu toe heb ik dit echter nog niet kunnen testen; maar mijn indruk van het hele systeem is erg solide en ik twijfel er eigenlijk niet aan dat dit goed werkt. Ze adverteren hier immers ook mee. :)

Heb jij ook een Steelseries Kinzu?

Goede review op zich. Wat ik mij afvroeg, is de bovenkant van de muis glad of juist ruw? Ik gebruik nu de Logitech G9, maar deze gaat ongetwijfeld een keer stuk. Hij wordt ook niet meer verkocht (alleen nog de duurdere 9x variant), maar ik ben wel fan geworden van een ruwe bovenlaag. Het voorkomt op een hele handige manier dat je begint te zweten. Dus: is het ruw of niet?
Ah oeps. Ik ben vergeten op het Reply dingetje te klikken. Bij deze een courtesy-post zodat je een notificatie krijgt. Het echte antwoord is hier: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=5123897
Ik heb geen ervaring met de Logitech G9, dus dat kan ik niet vergelijken. Zweethanden heb ik ook niet echt dat ik me kan heugen, laat staan bij het muizen. :) Met dat in het achterhoofd... De MX518 heeft een aardig gladde bovenkant (goed genoeg om een glijbaan van de maken naar mijn mening), en in vergelijking daarmee is de Kinzu zeker een stuk ruwer. Maar om het oppervlak keihard als 'ruw' te beschrijven gaat wat te ver - er zijn geen voelbare putjes of bobbeltjes, noch is er een nadrukkelijke nadrukkelijke stroefheid.

(Dit is het punt waar ik willekeurige dingen aan het vastgrijpen ben om een vergelijking te kunnen vinden... :)) Ik heb hier een tang liggen, degelijk kwaliteitsding, goed rood plastic handgrepen. De zijkanten ervan zijn gladder dan de Kinzu maar minder dan de MX518, en de ruwe elementen boven- en onderop zijn een stukje ruwer. Het verschil is echter dat je geen keiharde grip op je muis wilt hebben, dus ik zou zeggen dat je met de Kinzu een ruw/stroef genoeg oppervlak hebt voor comfortabel gebruik. Of het goed genoeg is om zwetende handen te voorkomen: geen flauw idee.

Succes!
Ik ben ook trotse eigenaar van de Kinzu. Ik dacht er eerst aan een eigen review te schrijven, maar Kalikatief heeft prima de eigenschappen van het apparaat vermeld. Mijn ervaringen met de Steelseries Kinzu komen overeen met de zijne. Het scrollen is inderdaad even wennen qua stroefheid. Het oppervlak vind ik heerlijk en is gemakkelijk schoon te houden.

Over de kabel van de muis heb ik nog geen opmerkingen gelezen. Dat verbaast mij niet, want de kabel levert geen problemen op. Ik heb graag een koord/touw soort kabel in plaats van rubber aanvoelend snoer.

Ik ben van plan om, mocht deze het ooit begeven, als opvolger voor de Kinzu haar grote broer, Xai, aan te schaffen. Laatstgenoemde is een lasermuis met twee extra knoppen aan de duimkant. Ik was echter niet van plan 80 euro aan een muis uit te geven, dus vandaar de keuze voor Kinzu.
Ik heb ook geen problemen gehad met de kabel; die is inderdaad prima. Ik was ook voor de Xai gegaan, maar net zoals jij het zegt: 80 euro is gewoon te veel voor een muis. Reviews zeiden dat het formaat van de Kinzu zelfs grote handen wel zou passen, en daar ben ik het mee eens - geen enkel probleem. Het is alleen een kwestie van wennen, en als ik weer een nieuwe muis mocht gaan zoeken, dan denk ik wel weer een grotere muis zou overwegen.