Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K53SV-SX174V Review

MarluXiaXl 10 augustus 2011, laatste update op 11 augustus 2011, 2.990 views

Asus K53SV-SX174V

Pluspunten

• 1. Prijs/prestatie verhouding is erg goed.
  • 2. Chiclet Toetsenbord
  • 3. Bouwkwaliteit
  • 4. i7 2630qm + Gt540m aka geweldige prestaties
  • 5. Accutijd is goed genoeg.
  • 6. Rubberen pootjes zorgen ervoor dat de laptop stevig staat en een stuk van het oppervlak verwijderd is.
  • 7. Blijft koud
  • 8. Goed werkend touchpad
  • 9. Goede koeling

Minpunten

• 1. Geluid is niet al te best
  • 2. Optimus techniek niet altijd even handig.

Changelog:
Update 10-8-11 om 13:34: Koelprestaties toegevoegd bij prestaties.
Update 11-8-11 om 23:14: Info over bouwkwaliteit toegevoegd.

Introductie

Als aankomend HBO elektrotechniek student had ik een nieuwe laptop nodig. Deze moest aan een aantal eisen voldoen:
  • Snel genoeg zijn om simulatie te kunnen draaien. Intel Core i5/i7 zou ideaal zijn.
  • Een redelijke dedicated videokaart zodat spelletjes nog een optie blijven, en ook om extra rekenkracht te hebben voor bepaalde GPU geaccelereerde programma's.
  • 4GB ram of meer.
  • 15.6 inch beeldscherm, het liefst 1440x900 of hoger.
  • 250GB ruimte of meer
  • Niet te zwaar zijn en mobiel genoeg.
Mijn Budget stond op ¤800,- na wat zoeken op tweakers pricewatch kwam deze door mijn filter heen. En het leek me een goeie keuze. Alleen het beeldscherm is wat minder dan ik wou maar dat bleek in combinatie met mijn andere eisen geen optie.
  • Specificaties
  • Processor: Intel® Core™ i7 2630QM Processor
  • Besturingssysteem: Windows® 7 Home Premium
  • Chipset: Intel® HM65 Express Chipset
  • Geheugen: 2x Hyundai Electronics 1333mhz cl9 geheugen
  • Beeldscherm: 15.6 inch 1366x768 Led Edge-lit.
  • Grafische kaart: Nvidia® GeForce® GT 540M met 2GB DDR3 geheugen
  • Opslag: Western Digital 500GB 5400rpm 8MB cache
  • Optische Drive: MATSHITA Multi-DVD
  • Kaartlezer: 4 in 1 kaartlezer ( SD/ MS/ MS Pro/ MMC )
  • Webcam: 0.3MP
    • 3x USB 2.0 poorten
    • 1x RJ45 Lan poort
  • Speakers: Altec Lansing® Speakers
  • Accu: 6Cells : 5200 mAh 56 Whrs
  • Grootte: 37.8 x 25.3 x 2.83 ~3.49 cm (LxBxH)
  • Gewicht: 2.6kg met de accu erin
Ontdozen & Eerste indruk
Ik heb de laptop gewoon gehaald bij een electronicazaak waar ik vaak heen ga. Dit was de doos die ik mee kreeg.
Het is een aparte doos. Volgens Asus is het een Eco-Box die voor 100% uit gerecycled materiaal bestaat. De doos is ook vrij kaal, ik ben meestal anders van hun gewend maar dit is ook prettig om naar te kijken.

Inhoud van de doos
In de doos zit:
  • De Laptop :D
  • Één accu
  • Één adapter
  • 3 handleidingen waarvan er 2 bijna identiek zijn qua inhoud.
  • Één garantiekaartje
  • En nog een kaartje met Asus reclame, dat mocht natuurlijk niet ontbreken.
De laptop zat mooi verpakt in een plastic hoes en werdt op zijn plek gehouden door eierdozen, en de accesoires zaten in een apart doosje. Het waren niet veel accesoires, alleen dat wat je nodig hebt meer niet.

Eerste indruk
De bovenkant van de laptop is gemaakt van hard geribbeld plastic, met Asus in aluminium letters. https://by2.storage.live.com/items/9AA3E9C5D5D4B512!568:Scaled1024/WP_000479.jpg?psid=1&ck=0&ex=720
Zoals je kan zien is het wel gevoelig voor vingervlekken, maar deze zie je alleen als je er fel licht op laat schijnen.
Toen ik daarna de laptop openklapte merkte ik al gelijk hoe sterk en stevig de scharnieren zijn. Het gaat lekker soepel als je hem snel open en dicht klapt en het scherm blijft prima op zijn plek. Je kan het scherm bijna niet wiebelen als het gewoon rechtovereind staat. Er zit wel een redelijk dikke brezel rond het scherm, en de laptop is ook ietsjes groter dan de gemiddelde 15.6 inch laptop.
Daarna toen ik naar het toetsenbord keek was ik ontzettend blij. Een lekker groot chiclet-toetsenbord met een numpad gedeelte, dit gebruik ik ontzettend vaak en ook op de laptop is het lekker om te gebruiken. Het toetsenbord zit ook een beetje in de behuizing gezonken, je palmen liggen dus iets hoger op de behuizing dan het toetsenbord zelf. Rond het zwarte toetsenbord zit een Kastanje gekleurde geborstelde aluminium behuizing. Toen ik foto's zag leek de kleur me nou niet het mooiste maar zelf vind ik het er erg mooi bij passen. Boven het toetsenbord zit een raster met daar onder de 2 speakers en rechtsboven het aan/uit knopje. Deze heeft een mooi wit ledje en valt goed op.
Onder het toetsenbord zit ook de touchpad, hier later meer over. Onder het touchpad zitten ook 6 indicators.
  • Één voor Voedingsstatus. Deze staat aan als de laptop aan staat. Gaat langzaam aan en weer uit als de laptop in slaapmodus zit. En is uit als de laptop uit is.
  • Één voor Batterijstatus.
    • Deze is Groen en staat aan als de laptop aangesloten zit op netstroom en boven 95% is.
    • Deze is Oranje en aan als de laptop aangesloten zit op netstroom en onder 95% is.
    • Deze is Oranje en knippert als de laptop niet is aangesloten op netstroom en onder 10% is.
  • Één voor schijfactiviteit. Deze staat aan als de hardeschijf bezig is.
  • Één voor Draadloos netwerk. Deze staat aan als WiFi ingeschakeld is.
  • Één voor Numlock.
  • Één voor Capslock.
Verder zit er onder het toetsenbord ook nog de nodige stickers hier ga ik natuurlijk geen aandacht aan besteden daar zit niemand op te wachten :P

Ook vond ik het opmerkelijk dat de ingang voor de oplader aan de zijkant zat, maar wel fijner dan dat het erachter zit. Alle ingangen zitten aan de zijkant.
linkerkant --------------------------------------------------- achterkant --------------------------------------------------- rechterkant
Ook is er maar 1 uitgangspunt voor de warmte, maar dit is geen enkel probleem. Er komt bij idle en beetje browsen/mailen en muziekje geen warme lucht uit. Als je eenmaal de GT540m aanzet komt er wel warme lucht uit, maar stoort niet.

Eenmaal mijn laptop opgestart kom je in het installatiescherm van Windows, maar dan wel de Asus versie. Hier kon je nog kiezen welk type toetsenbord je wou en je kon je gebruikersnaam invullen. Daarna was het bureaublad voorbereiden en de laptop kon gebruikt worden. Gelijk zag ik al dat er weer een hoop ASUS programma's op staan, geen punt gewoon verwijderen en je bent er van af. De enige die ik nog gebruik van Asus is het Power4Gear programma, hier later meer over. En de Fn-toetsen driver en de touchpad-driver.
Na deze programma's te hebben verwijderd ging ik Opera browser installeren en wou even gaan browsen. De installatie van Opera ging lekker snel net als het browsen. Het enige minpuntje is dat als je na een lange tijd opeens op Computer klikt en de HDD weer moet gaan draaien, dan laat de laptop zich af en toe op zich wachten.

Asus Power4Gear
Dit is een energie-management programma van Asus. Het kan niks meer dan dat Windows zelf al kan via de energiebeheer tab bij Configuratiescherm, maar dit is wel veel gebruiksvriendelijker en je kan sneller tussen verschillende modes switchen. Dit kan omdat je het als een gadget op je bureablad kan zetten en als je erop klikt kom je gelijk in het management scherm.

Het touchpad
Het touchpad heb ik ook gelijk geprobeerd. Ik had eerder slechtere ervaringen gehad met het touchpad, zeer stroef niet altijd reagerend op wat een klik hoort te zijn. Maar dit touchpad is juist alles wat ik niet had verwacht. Het werkt zeer fijn en reageert goed. Ik kan mijn vingers soepel over het touchpad heen bewegen. Ook kan het touchpad door middel van de Elan touchpad drivers verschillende 'gestures' herkennen. Het welbekende pinch to zoom, snel achter elkaar tikken is een dubbelklik, met 2 vingers tegelijk ergens heen vegen is scrollen, met 2 vingers tegelijk tikken is een scrollwielklik, en met 3 vingers tegelijk klikken is een rechtermuisknopklik. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, en je kan ze ook instellen d.m.v. de software. De knoppen voelen stevig aan en maken een fijn klik geluid, als je helemaal op het randje klikt zijn ze geluidloos. Of ze daar over hebben nagedacht weet ik niet maar het is wel fijn :P

Bouwkwaliteit

De laptop voelt zeer stevig aan, het toetsenbord is nergens in te drukken op 1 plekje na en dat is als je hard op de cijfer 4 van de numpad drukt, maar zo hard typt niemand. Ook kan je nergens het aluminium indrukken en de brezels zitten stevig vast. Alleen als je de laptop dicht hebt geklapt en je drukt op de bovenkant bij de Asus logo kan je het wat indrukken. Er is geen manier om het scherm vast te klikken, de scharnieren houden de scherm dichtgeklapt.
Zoals ik ook al eerder zei zijn de scharnieren ook van uitstekend kwaliteit, snel en soepel maar zeer stevig als het scherm eenmaal op zijn plek staat.
De onderkant van de laptop is van hetzelfde materiaal als de bovenkant, hard geribbeld plastic. Ook hier kun je nergens wat indrukken. De laptop staat op rubberen pootjes van 1 cm hoogte, de onderkant van de laptop is uiteindelijk 0,4cm van het oppervlakte af. Dit vind ik zelf een fijn idee, zo is de onderkant beter beschermd tegen vervelende krassen.
Het kastanje-gekleurde aluminium is als een soort van plaat over het plastic heen gegoten. Deze stopt een klein stukje voor de scharnieren van het scherm, daar is het weer hard zwart plastic. Het touchpad zit ook een heel klein beetje in deze plaat verzonken en heeft dezelfde kleur alleen is het niet geborsteld aluminium.

Ergonomie

Tegenwoordig zetten veel laptop fabrikanten chiclet-toetsenborden in hun laptops. Dit is een soort toetsenbord waarbij de toetsen afzonderlijk van elkaar zijn geplaatst. Dit soort toetsenborden vind ik zelf erg fijn werken en de toetsenbord van de laptop is niks anders.
Genoeg ruimte tussen de toetsen en de toetsen zijn groot genoeg. Ook zijn de linker assist-keys de gebruikelijke grootte en de enterknop ook. Alleen de rechter shift en en ctrl toetsen zijn anders. De shift toets is kleiner en de ctrl knop is groter, maar dit is niet storend.
Het numpad eilandje zit redelijk dicht op het normale toetsenbord, en de toetsen ervan zijn ook kleiner dan normaal. Hier heb ik me al een paar keer in vergist door bijvoorbeeld een 3 i.p.v. een 2 te raken, volgens mij gewoon een kwestie van wennen.
Al met al, zeer fijn typen dus :)

Het Scherm
Het scherm van de laptop is goed te noemen. Met een resolutie van 1366x768 is het zeker niet het hoogste resolutie scherm maar het is goed te doen. Ik dacht dat het niet fijn zou worden omdat ik altijd op een 22 inch 1920x1080 monitor werk, maar het valt ontzettend mee en is goed te doen. Het scherm wordt niet beschermd door glas maar er zit wel een beschermend laagje overheen, maar wel uitkijken dus! Voordeel hier van is wel dat het scherm niet alles weerkaatst, een lichtbron wel, zoals een raam maar storend is het niet. Het is een Led edge-lit scherm.
De kijkhoeken van het scherm zijn ook goed te noemen. Wel nog het probleem hoe verder je het naar achter kantelt hoe donkerder het scherm en naar voren kantelen zorg ervoor dat het scherm een te hoog contrast krijgt. Het scherm heeft wel een prima horizontale kijkhoek, na 60-70 graden begint de helderheid af te nemen maar kleurweergave blijft uitstekend. na 80 graden wordt ook de kleurweergave minder en alles nog donkerder. Nu een hele rits foto's over de kijkhoeken:
Verticale kijkhoek naar achteren gekanteldhttps://byfiles.storage.live.com/y1pg9gRplajOdiv_l9qBj6QnwWRFUgjzXTRwzRR0VGIXDHKlN6-qjJIs6Pt-TH-TL6Pfd5sOZY4tLQ/WP_000506.jpg?psid=1
Verticale kijkhoek naar voren gekanteldhttps://byfiles.storage.live.com/y1pDBZqu5Zc1UkSyS8PKqllp-CGIDvcM4ffTd5a1z2YEkKHyP3otQUjkwubJCarsMNHpqtYaVuZjX8/WP_000505.jpg?psid=1
Horizontale kijkhoek recht van voren
Horizontale kijkhoek 45-50 graden
Horizontale kijkhoek 75-80 graden
Waar op sommige plekken er opeens een hele hoge helderheid is, klopt dit niet. Dit ligt aan de camera, behalve bij de verticale kijkhoek naar voren gekanteld die klopt wel.

Prestaties
Met redelijk goeie hardware zou deze laptop wel wat kunnen hebben. Daarom heb ik Gedraaid:
  • 3Dmark Vantage
  • Crysis
  • Plants vs Zombies Nvidia
  • Plants vs Zombies Intel
3Dmark Vantage
Een score van 4577 is voor een laptop van deze prijsklasse ontzettend goed te noemen. PhysX is wel uitgeschakeld.

PCmark7

Cinebench 11.5
Een geweldige score voor een mobiele CPU. Het staat bijna gelijk aan een i7 860 en 0.5 punten verwijderd van een i7 960! De GPU doet het ook erg goed in de OpenGL benchmark.

HDtune
Voor een 5400rpm schijf zijn dit redelijke resultaten. Hoewel de hardeschijf wel een van de factoren is die de laptop vertraagd en dat merk je af en toe wel in Windows. Ik ga dan ook als SSD's te betalen zijn gewoon een 128 of 250GB SSD erin gooien :)

Games
Alle games zijn op de resolutie van de laptop zelf 1366x768 en alles is gemeten met de log tool van fraps. De eenheden van de grafieken zijn in FPS ( Frames per second ) Al deze benchmarks zijn gedaan met de laatste intel graphics drivers en de laatste Nvidia drivers (280.17)

De laptop kan deze games prima aan op low settings. De min. van Red Faction is een foutje van Fraps.
Op medium settings zijn de games ook prima speelbaar, alleen voor het geweld van Crysis 2 moet de videokaart wijken.
Crysis 2 wordt nu toch een probleem voor de videokaart, de rest is nog prima te spelen.
Alleen starcraft 2 is nu nog te spelen maar ook niet meer zo fijn, Red faction is nog iets erger en met de gameplay van Red faction is dit niet fijn. En tsja Crysis 2 is dus teveel van het goeie O-)
Plants vs Zombies is nu even een vertegenwoordiger voor casual games. En ook dit kan de laptop gewoon prima aan, zowel op de 540m als op de Intel IGP. Dit heeft enorme voordelen omdat de 540M zich dan uit kan zetten en dat is alleen maar goed voor je accu. En hoe komt dat dat de nvidia GPU zichzelf uit en aan kan zetten? Door de Optimus techniek :D

Optimus

Optimus is een techniek die ervoor zorgt dat je realtime kan switchen tussen de 2 GPU's, die van intel en Nvidia. Dit zorgt ervoor dat je zelf kan bepalen voor welke aplicatie de zwaardere Nvidia GPU kan worden gebruikt en voor welke de zuinige Intel GPU. Je kan er ook voor kiezen om de Nvidia Drivers zelf te laten bepalen welke GPU gebruikt moet worden hoewel dit niet altijd optimaal werkt. Een voorbeeld: Voor browsen neemt ie automatisch de Intel IGP, als je dan een spelletje gaat doen via Flash ( tower defense :D ) dan trekt de IGP het na een tijdje niet meer. Gevolg het gaat laggen als een malle en je moet de browser afsluiten en handmatig selecteren dat je de Nvidia GPU wilt gebruiken.
De driver onthoud deze keuze wel, alleen gaat de accu minder lang mee als je browst met de 540M, dit is een klein minpunt.

Accu
De accutijd is goed te noemen, in de bovenstaande screenshot kun je zien hoelang je met 95% batterij kan doen als je met een paar tabs open browst, muziek luistert en foto's bekijkt. Bij erg intensief gebruik, dus gamen en benchmarking en zware programma's zoals photoshop houdt de accu het ongeveer anderhalf uur vol.
Ik zelf kan wel bijna een dag werken op de laptop op 1 lading omdat ik steeds de laptop dicht doe ( slaapstand ) als ik ergens klaar mee ben. Maar hier ben ik wel erg tevreden over.

Geluid
Ik weet dat laptop speakers nooit goed zijn en had ook stiekem gehoopt dat deze beter waren maar helaas, het zijn slechte speakers. Er komt geen bass bij laag volume en als er bass komt dan is het vaak krakend. Het geluid klinkt ook veels te gedempt en niet mooi.

Koeling]
Vandaag merkte ik op dat de laptop ontzettend stil was, een beetje te stil. Ik ging op onderzoek uit om te kijken wat het kon zijn. Blijkbaar had de Power4Gear programma mijn koelsysteem op passief gezet. Ik snel kijken of alles niet een te hoge temperatuur had, en tot mijn grote verbazing waren de temperaturen erg acceptabel.
Dit is bij gewoon browsen. Het is niet de meest veeleisende taak maar wel waar je een laptop veel voor gebruikt, en dan is het wel fijn als de laptop zo stil is als het maar kan.

Een mooie laptop met geweldige specs voor ¤750,- Dit is zeker een aanrader voor iemand die een mobiele laptop wil hebben die goed mee genomen kan worden, en toch ook krachtig genoeg is voor zware programma's, games, werk, en thuisgebruik. Het scherm is niet het beste van het beste maar voor een 15.6 inch met hoger resolutie zit je ook in een hele andere prijsklasse.
Een geweldige laptop dus! :D

Als er nog vragen zijn of opmerkingen wil ik het graag horen! :) En als je de plaatjes op volledige grootte wilt zien, rechtermuisknop erop en op afbeelding openen klikken ;)

Heb jij ook een Asus K53SV-SX174V?

"Het enige minpuntje is dat als je na een lange tijd opeens op Computer klikt en de HDD weer moet gaan draaien, dan laat de laptop zich af en toe op zich wachten."
Kan je dat niet gewoon in de bios instellen? Dat de HDD niet uitgaat? Mooie review trouwens!
Bedankt!

Ja je kan bij energiebeheer en Power4Gear instellen wanneer de hardeschijf uit gaat. Bij high performance heb ik het pas na 1 uur staan. Maar bij quiet office staat dit op 10 minuten. Het scheelt een klein beetje batterij en de HDD zal een langere levensduur hebben, maar veel scheelt het niet. Het is maar wat je prefereert, maar mocht je dus willen dat de HDD zichzelf uitschakeld na een korte tijd is dit wel een minpunt ;)
Wouw :o , ik wil je bijna 5 sterren geven omdat ik niet zou weten wat je nog kan toevoegen.
Toch maar 4 zodat je nog wat hebt om naar toe te streven.
Keep up the good work :)
Haha bedankt :D

Ik weet zelf ook niet meer wat ik er bij toe moet voegen. Als ik later een SSD erin ga zetten dan update ik de review wel. Mocht ik ook nog andere dingen tegen komen die noemenswaardig zijn of die fout gaan zet ik dat er ook bij. Maar voor nu is dit ook wel genoeg :)
Mss dat een schijfje met Windows en drivers ontbreekt?...
Ik heb die van mij tweedehands, en de laptop heette "Schatje", dus naja, snel nieuwe install, dus ik heb dat schijfje erg gemist...

Voor de rest kan ik me perfect vinden in je review! ^^ En over het toetsenbord: die van mij flext pas als ik erop ga duwen, en het lijkt me sterk dat iemand harder toetsen aanslaat dan dat hij kasten door het huis schuift....
Ik heb nog nooit een schijfje met een schone windows gekregen bij een laptop. maar ik backup het ook altijd gelijk dus uiteindelijk heb ik er wel 1 maar dan wel met Asus troep.

En ik heb hetzelfde bij mijn toetsenbord :P zou Asus dit hebben stiekem hebben veranderd? Want redelijk oudere reviews klagen daar wel allemaal over. Maar ik heb daar ook niks op aan te merken.
Mooie review hoor ;)

Ik vind het best wel raar dat ik allemaal tegenstellende reacties hoor over het toetsenbord & speakers. De ene zegt dat hij helemaal geen flex heeft, de andere zegt van wel.. Ook vindt de ene de speakers heel fijn, de ander is er niet over te spreken.

Ik ben van plan de i5 versie aan te schaffen :-)
Dankje :)

Ik hoorde inderdaad ook van meerdere reviews dat het toetsenbord niet zo stevig was maar daar heb ik helemaal geen last van. Het geluid is wel teleurstellend, maar als dat ook weer verschillend is weet je het ook niet meer zeker natuurlijk.

De i5 versie is ook zeker leuk geprijsd, en het is gewoon dezelfde laptop alleen is het een i5 met 1GB 540m, in ieder geval een erg goeie laptop lijn van Asus.
Nog een vraagje:

Heb jij dan een 2GB versie van de GeForce GT540M dan?

Wij hebben thuis 2 exemplaren van de Del XPS 15 (Core i5, GT 525M) voor 700 euro. Ondanks dat dat een "premium laptop" en in verhouding meer aandacht besteed aan bouwkwaliteit, kan ik hier en bij dichtgeklapt scherm wel de buitenkant indrukken.

De Dell XPS 15 is niet zo zeer een "zo goed mogelijk hardware voor de prijs" zoals Asus zijn K53 modellen positioneert op de markt, maar meer een degelijk model. Dan ben ik benieuwd hoe de bouwkwaliteit is in vergelijking is met de Dell XPS. Kan je bij dichtgeplakt beeldscherm de buitenkant buigen of wat zwakke plekken ontdekken?
Ja ik heb de 2GB versie van de GT540M en dat snoept ie niet van het andere interne geheugen af ;)

Alleen als je de laptop dicht hebt geklapt en je drukt op de bovenkant bij de Asus logo kan je het wat indrukken. Wat ook wel noemenswaardig is ( zal gelijk in de review zetten ) dat het scherm niet vastgeklikt kan worden, alleen de scharnieren houden de scherm dan op hun plek.

Dat was het wel ;)
Oke, bedankt voor de info :)

Dat je hem niet vast kan klikken, hebben de meeste laptops vandaag toch? Dat je het dicht geklapte scherm kan indrukken, schijnt ook niet zeldzaam te zijn..

Nog een vraagje (Sorry dat ik irritant ben:P): Er zit een toetsenbord op met een numeriek eiland, is dat niet raar om met je handen naar links te typen (zit normaal achter de desktop)
Ik zou zelf niet weten of moderne laptops ook geen kliksysteem hebben, maar zolang de scharnieren goed zijn maakt het niks uit.

Daar vraag je me wat, helemaal niet op gelet. Maar als ik nu naar mijn handen kijk terwijl ik typ zitten ze inderdaad meer links dan bij de desktop. Maar hier heb ik nog nooit problemen mee gehad :). En het is niet irritant hoor, ik geef al te graag info ;)
dit is echt heel toevallig, ik ga dit jaar ook beginnen met de studie HBO elektrotechniek en zat zelf al een tijdje te denken om deze aan te schaffen. Nadat ik dit heb gelezen, denk ik dat ik deze idd ga aanschaffen :D
Dat is inderdaad toevallig! :o
offtopic:
waar ga je studeren als ik vragen mag? Ik ga naar de HAN Arnhem

Raad het je van harte aan! Je hebt alles wat je nodig hebt en meer voor een mooie prijs :)
ik heb vandaag een laptop besteld, maar sorry, niet deze, maar de N-versie hiervan (N53SV-SX003V).
exact hetzelfde, maar dan met USB 3.0 en 1GB videogeheugen ipv 2GB, maar processor en type videogeheugen is gewoon hetzelfde.
ik heb de N-versie uiteindelijk gekozen omdat deze in de aanbieding was en dus uiteindelijk goedkoper dan de K-versie. al met al een goede keuze vond ik zelf

Ps. bedankt voor je review, heeft wel veel geholpen
Mazzelaar! Die had ik ook op het oog maar was me net te duur :P veel plezier met je laptop en graag gedaan hoor :)
Mooie uitgebreide review! Kan me er helemaal in vinden, verkoop veel K53SV's op mn werk zowel de i3/i5/i7 varianten die we vaak van tevoren afinstalleren voor de klant. De A53 lijkt er ook veel op met dezelfde binnenzijde. Erg mooi afgewerkte laptops qua design en materiaal en tot nu toe eigenlijk geen enkele klacht ontvangen van de klanten. Doorzakkend toetsenbord heb ik nog niet gemerkt maar zal hier eens wat specifieker op letten. Het geluid vond ik ook vrij dof, volgens mij heb ik een keer gezien dat het in de geluids instellingen standaard op surround effect staat ingesteld maar dat het beter klinkt als je dit uitzet, weet het niet 100% zeker meer.
Bedankt!

Ik kan we ook wel voorstellen waarom deze zo goed verkopen, geweldige laptop en prestaties voor een goede prijs. Ik zal eens even kijken bij geluidsinstellingen, mocht ik het kunnen verbeteren dan zet ik dat in de review ;)
Ik heb een vraag.

Zelf ben ik in het bezit van de K53SV-SX174V. Mijn collega is in het bezit van een K53SV-SX380V.

Volgens de specs zijn er geen verschillen. Ik heb inmiddels mijn intern geheugen opgeschroeft naar 8gb.

We gebruiken dezelfde software en waar ik naar keek om te vergelijken is de Windows Prestatie index. Bij het kopje 'Grafisch' scoor ik een 4,8 en bij mijn collega is deze hoger.

Waar kan dit aan liggen? Zoals ik al zei zijn de specs hetzelfde. Mijn collega heeft 6gb en ik heb inmiddels 8gb intern geheugen. Dit is het enige verschil.

Ik hoop dat iemand mij kan informeren over hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen. Wellicht dat ik mijn nvidia kaart moet configureren of iets dergelijks?

Alvast bedankt.