HTC Desire Bruin Review

Ma_rK 8 augustus 2011, laatste update op 8 augustus 2011, 1.848 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• Gewoon een geweldig toestel
  • Zeer actieve Custom ROM community
  • Kan tegen een stootje
  • Is en blijft snel

Minpunten

• Roze scherm
  • Randje tussen scherm en behuizing

Yet another Desire review (YADR) ;)

Ter intro
127 beoordelingen en legio geweldige reviews. En toch sla ik aan het typen. Ten eerste omdat ik het na ruim een jaar gebruik nog steeds een geweldige telefoon vind. Ten tweede, omdat ik nu goed kan beoordelen wat ik van de telefoon vind en hoe de betrouwbaarheid is. Ten derde omdat de reden dat ik het een geweldige telefoon vind niet terug komt in de andere reviews.

Mijn achtergrond
Mobiele telefoongebruiker sinds 1999. Data gebruiker sinds iMode (2005/2006). Smartphone gebruiker sinds 2006/2007. Android gebruiker sinds verkoop G1 (2008/2009). HTC Desire rond mei 2010 gekocht op T-mobile netwerk. Tijdens studie partime bij Primafoon gewerkt.

Type gebruiker: veel communicatie (bellen, sms, email, whatsapp, twitter, VoIP gesprekken), veel werk gerelateerd (Google Docs, Google navigatie), nagenoeg geen games.

Eerst even de belangrijkste minpunten
Ik heb de reviews van anderen erbij gepakt en de meest genoemde (en geconstateerde) minpunten even opgeschreven.

Harde kant
  • Scherm is roze
  • Naden naast het scherm
  • Bereik is goed maar niet super
Zachte kant
  • FM radio buggy
  • Weinig MB's voor applicaties
  • Batterijduur
  • Kleine bugjes
  • Meegeleverde apps niet verwijderbaar
  • UI niet prettig
  • Schelle speaker (handenvrij)
Aan de hardware kunnen we niet veel veranderen. Het scherm is inderdaad iets roze, de speaker is inderdaad schel, het bereik kan beter en tussen het scherm en body zit een rand waarin vuil komt. Dat verklaart dan ook mijn 4 sterren voor de bouwkwaliteit.

Aan de software kunnen we echter wel iets doen.

Custom ROMS
De drie belangrijkste genoemde problemen met de Desire zijn:
1- Het gebrek aan MB's voor applicaties
2- De batterij duur
3- Niet verwijderbare bijgeleverde apps

En deze zijn net als de FM radio, UI en kleine bugjes op te lossen door Cursom ROMS te gebruiken.

Wat zijn Custom ROMS?
De ROM is het geheugen van je telefoon. Met Custom ROMS bedoeld men alternatieve operation systeem images. Zie het als nieuwe versies van Windows/ Linux of OSx die je niet op je PC maar in dit geval op je telefoon kunt installeren.

Wat is er zo leuk aan die ROMS?
Recentelijk heeft HTC de Desire van de 2.3 update voorzien. Hierbij bepaald HTC wat er wel en niet op je telefoon staat aan basis systemen en hoe "up to date" de telefoon is. Android 2.3 is sinds december 2010 beschikbaar en ROMS met Android 2.3 als basis waren binnen weken na het vrijkomen van de broncode beschikbaar.

Met Custom ROMS bepaal je niet alleen zelf wat er op je telefoon staat, je telefoon is ook veel eerder "up to date". Om Custom ROMS te kunnen gebruiken moet je ROOT toegang hebben. Dit betekend dat je zelf "de baas" bent van de telefoon.

Bovenstaande lost ook het probleem van "niet verwijderbare apps op". Je bepaald zelf wat er op je (Custom) ROM staat. (You are ROOT ;) )

S-off, HBOOT images/Custom partitions en RADIO ROMS
Ik heb het net al even kort gehad over Custom ROMS. Dit zijn de besturingssytemen van je telefoon. Er is echter meer.

Radio ROM
Een Radio ROM is het deel van de telefoon wat de aansturing verzorgt van je draadloze signalen (gprs, 3G, GSM, Bluetooth, GPS etc). Zie het als middleware tussen de hardware en de OS ROM.

S-off
S-off staat voor security off. Als dit aan (s-on) staat zijn bepaalde delen van de ROM van je telefoon beveiligd.

HBOOT images/Custom partitions
Je telefoon gebruikt verschillende partities voor systeem, cache en data. In systeem staat het OS rom gedeelte van je telefoon. In data staan je applicaties en cache wordt gebruikt voor... cache.

Waarom is bovenstaande belangrijk. Als je security uit staat kun je zelf bepalen hoe groot de partities kunnen zijn. Een veel gehoorde klacht is het gebrek aan opslagruimte voor de apps van de Desire. De standaard rom van HTC is vrij groot en er blijft daardoor maar weinig ruimte over voor apps (147Mb). Er zijn echter Custom ROMS zoals de Oxygen ROM die veel kleiner zijn. Hiermee heb je 332 Mb voor apps, ruim twee keer zo veel.

Zeg maar dag tegen het probleem van de gebrek aan MB's.

Langere accuduur?
Nieuwe RADIO ROMS en nieuwe versies van Android zorgen zijn over het algemeen beter en efficienter.

Quote:"Android 2.3 managers power a lot better thanks to daemon application which runs in the background and closes or pauses unnecessary applications.".

Dan zou je dus zeggen dat het batterij probleem is opgelost. Helaas is dat niet het geval. Beter is 10% tot 50% beter. Wat de Desire (en eigenlijk iedere smartphone) nodig heeft is 100% tot 1000% beter en daarvoor zullen we andere batterij technieken nodig hebben. Het is overigens opmerkelijk hoe veel batterij er wordt "opgegeten" door de dataverbinding. Zet vliegtuigmodes aan of beperk de interval waarmee applicatie internetverbinding mogen maken door programma's als SuperPower te gebruiken en je batterij duur gaat naar 2 tot 3 dagen ipv de standaard dag.

Overige software minputen
Kleine bugs was een ander veelgelezen probleem van de Desire. De Custom ROM community pakt dit veel sneller op dat bedrijven als HTC. Ik kan dan ook zeggen dat ik op dit moment geen "kleine bugs" meer ervaar.

Ook voor de GUI zijn legio oplossingen. Met Custom ROMS ben je niet gebonden aan HTC Sense. Je kunt iedere Custom Launcher/Home Replacement App (De standaard gebruikersomgeving) gebruiker die je maar wilt. ADW launcher, LauncherPro en Zeam launcher zijn veelgebruikte. Dit kun je echter ook als een standaard HTC rom gebruikt.

Klinkt allemaal vet tof en alles, is het moeilijk?
Voor een tweaker is het rooter van je telefoon, het vergroten van je partities, het verwijderen van S-off en het selecteren van een Custom ROM gewoon goed te doen. Reserveer en wel een druilige zondag middag voor want je loopt soms tegen lastige zaken aan.

Rooten: http://unrevoked.com/recovery/
S-off en partities: http://alpharev.nl/
Desire ROMS: http://forum.xda-developers.com/wiki/index.php?title[b]HTC_Desire#Unofficial_ROMS

Rom manager, ClockworkMOD Recovery en Titanium Backup zijn handige tools als je vaak van ROM image wilt wisselen.

Persoonlijk ben ik Oxygen ROM fan. Gebruik je met plezier HTC Sense zoek dan een ROM met HTC Sense.

Natuurlijk vind je op GOT ook alles over Custom ROMS.

Betrouwbaarheid
Met twee kinderen (tussen de 1 en 3) heeft mijn Desire afgelopen jaar alles meegemaakt. Het apparaat heeft gezwommen, heeft de grond afgelopen jaar vaker gevoelt dan ik in mijn hele leven, heeft valpartijen van > 5 meter doorstaan en hij doet het nog steeds. Daarom een dikke 5 sterren voor betrouwbaarheid.

Ik heb, mede door mijn werk ieder jaar 1 of meerdere nieuwe telefoons gehad. Mijn HTC Desire is de eerste telefoon die ik langer dan een jaar gebruikt heb en ik zie nog geen reden om over te stappen. Ik hou van de het formaat van de telefoon en het toestel was toentertijd een superphone en dat is hij dankzij de Custom ROMS nog steeds. Het is niet voor niets dat het toestel nog steeds wordt verkocht. Mocht je hem nu nog willen kopen dan zou ik wel kiezen voor de zilvere uitvoering, want mooi vind ik de telefoon, ook naar een jaar, nog steed niet ;)

Bij schrijven: Bravo Oxygen r2 HBOOT partities, S-off, Oxygen ROM 2.2.1 & Radio ROM 5.17.05.23

Update 8-8-2011: Blijkt de schelheid van de speaker dus ook gewoon ROM gerelateerd te zijn en een update naar Android 2.3.5 verbetert de kwaliteit van de speaker functie. Deze is van hardware naar zachte waren verplaatst.

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

Deftige en nuttige review, ga zo door.
4 sterren voor jou.
Tip, zet er een foto van je telefoon bij, (kijken hoe ver hij versleten is)
Dank voor de complimenten. Voor 4 sterren, ga ik fotograferen ;)

Foto 1: Krassen na een valpartij laten het metaal onder de bruine coating zien.
Foto 2: Van > 5 meter laten vallen kan wel, maar je ziet dat de body daar een flinke opdonder heeft gehad. De case is ook ligt ontwricht.
Foto 3: Er is een stuk plastic afgebroken bij de micro USB poort, toen mijn zoon keek of de oplader het ook nog deed als hij 90 graden gebogen zou zijn aan micro USB male zijde. Het antwoord is: dat werkt wel, maar is niet optimaal.
Foto 4: Het "Over deze telefoon" menu van Android. Rechtbovenin zie je de status van de batterij in % ten. 1 van de voordelen van een Custom ROM.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 7 augustus 2011 22:48]

Goede review, al mis ik de hardware-kant. Hoe bevat het touchscreen, de afmetingen, hoe ligt het in de hand, krasvastheid van het scherm, etc?
Dat is al zo uitgebreid beschreven in de andere reviews, dat ik dat achterwegen heb gelaten.

Krasvastheid is redelijk. Ik ben "let op in welke zak je sleutels zitten" bewust dus het aantal krassen op mijn scherm is beperkt. Daarnaast is de rand rond het scherm een heel heel heeeel klein beetje hoger dan het scherm zelf, wat volgens mij ook veel krassen op het scherm scheelt. De form factor vind ik ideaal. Ik heb 4" toestellen getest (oa de Samsung Galaxy S2, die ik prachtig vind en waarbij vooral het gewicht me verbaast), maar ze zijn mij gewoon te groot.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 8 augustus 2011 18:30]