Panasonic Lumix DMC-FX10EG Review

Unneoetech 23 april 2007, laatste update op 24 april 2007, 1.162 views

Panasonic Lumix DMC-FX10EG

Pluspunten

• Compacte formaat 94.1 x 51.4 x 24.2 mm
  • Goede algemene fotokwaliteit
  • Mooie macrofuntie
  • Gunstige prijs
  • scene modes (32 ofzo)
  • sd kaartjes (goedkoop)

Minpunten

• MOV bestanden
  • LCD-schermpje

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb lange tijd gekeken naar een camera die voldeed aan mijn eisen. Deze zijn:
- Leuke compacte camera
- Goede binnen (lowlight) fotokwaliteit (oftewel redelijke hoge isowaarden zonder ruis)
- Goede buiten foto's; niet extreem veel purple fringing etc
- Niet te duur
- Accu met lange levensduur

Kortom een goede allround point en shoot camera voor niet te veel geld.
Na een lange zoektocht waarbij ik wel gecharmeerd raakte van de fuji f30 (maar nadelen: xD kaartjes, relatief slechte buitenfoto's, duur) viel mijn ogen uiteindelijk op de fx10 en fx12. Twee recent uitgebrachte (januari 2007 i.t.t. de f30 december 2005 o.i.d.) camera's van panasonic.
Toen ik de spec's lijst zag van deze camera viel ik eigenlijk achterover. Vooral deze eigenschappen waren naar wens;
- Hoge iso waarden beschikbaar (tot 3200)
- Accu met lange levensduur
- Heerlijk compact
- macrofunctie tot 5 cm
Naast deze eigenschappen zitten er ook nog tal van extra scene modes op (bijv. starry ski met sluitertijd tot 60 sec) en een videomodus etc etc.
Vanuit budget overwegingen ben ik uiteindelijk voor de 6 mp versie gegaang (fx10) zodat ik onder de 200 euro (!) ook een sd kaartje van 1 gyg erbij had.
Ik heb de camera bij digitalstreet.nl bestelt en keurig binnen twee dagen (zoals toen vermeld) kreeg ik mijn pakketje binnen.

Qua beeldkwaliteit ben ik over deze camera ook zeker te spreken. Mijn vorige camera was een sony cybershot p93 die in reviews toch ook altijd wel positief beoordeeld werd op zijn kwaliteit maar ik vind eigenlijk dat de fx10 stukken betere foto's geeft. Met name lowlight foto's verwerkt de fx10 beter. De kleuren komen natuurlijker over en er is minder snel flits nodig om tot een goede foto te komen. Hoewel iso waarden natuurlijk niet altijd bruikbaar zijn (ruis) is bij de fx10 de iso waarden tot 800 nog redelijk goed bruikbaar. Ook de macrofunctie die bij de p93 niet eens zo macro was is bij de fx10 super.

Toch zijn er wel een paar kleine nadelen die ik heb kunnen vinden tot nou toe. Zo worden filmpjes in mov-bestand opgeslagen en vind ik het lcd-schermpje niet van de beste kwaliteit (wel duidelijk en snel maar af en toe lijken er net paarse randen in je foto te zitten die er niet zijn) die ik heb gezien. Toch is heel goed met beide nadelen te leven.

Concluderend vind ik dit een geweldige camera met een uitstekende prijs/kwaliteitsratio. Voor dit geld en dit formaat twijfel ik er niet aan dit de beste camera's is.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FX10EG?

Bedoel je in je laatste zin niet dat je eraan twijfelt of er WEL betere camera's zijn voor dit geld en dit formaat?
Het is aangepast. Ik bedoelde dus dat er volgens mij geen betere camera's dan de fx10/fx12 zijn in dit formaat en deze prijsklasse.
Ik heb zelf dan wel een FX8 (ouder model), maar kan me prima vinden in deze review. Er is sinds de FX7 weinig veranderd aan de ultra-compacts (FX-serie) van Panasonic, de plus- en minpunten zijn dan ook bijna hetzelfde. Goede keus!