Logitech Harmony 700 Review

Ma_rK 5 augustus 2011, laatste update op 7 augustus 2011, 1.604 views

Logitech Harmony 700

Pluspunten

• Het is een echte Harmony dus alle AB's kunnen het huis uit
  • Oplaadbaar
  • Activiteit knoppen voor veel gebruikte activiteiten

Minpunten

• 7 supported devices
  • Config kost gewoon veel tijd
  • Verschil met 525 beperkt

Configuratie Score: 3
Ter introductie
Ik ben helemaal weg van de Logitech Harmony serie. Inmiddels zijn er ook Playstation convertors en lichtcomputers bij gekomen waarmee ik alles op de remote kan bedienen.

Het idee
1 universele afstandsbedieningen die "activiteiten" kent en daardoor bijvoorbeeld je TV, digitale ontvanger en versterker aan kan zetten met 1 druk op de knop. Vervolgens kun je "zappen" via de digitale ontvanger en volume regelen via de versterker zonder tussen "devices" te schakelen. I-de-aal.

Reden aanschaf
Ik had reeds een 525, maar de kinderen gingen ook "aan de slag" met het apparaat dus er was niet veel AB meer over. Vooral het display miste wat lijnen ;)

Configuratie
Logitech heeft PC software geschreven voor de configuratie. Deze is voor de 525 gelijk aan de software voor de 700. Er zit een "vervang je afstandsbediening" knop in deze software. Klik je op de knop dat zijn er twee opties:
1- vervangen
2- nieuw account aanmaken (en alle instellingen van de oude worden daarbij niet overgenomen).

Een derde optie (nieuw device met oude instellingen) zou zeer welkom zijn. De 525 werkt namelijk nog wel en gaat op de bovenetage dienst doen. Het is dan ook gek dat deze optie er niet is. Zeker als je na gaat hoe veel tijd het kost om je apparaat goed te configureren (zeker als je timing problemen hebt). Logitech gooit bij "first time configuration" geen hoge gebruikersvriendelijkheids ogen ook al dient wel gezegd te worden dat ik de complexiteit aan "Logitech zijde" begrijp.

Terug naar de config. Ik besloot de oude AB te "vervangen". De 700 werd herkent, de meest logische instellingen werden overgenomen en de losse voorkeursknoppen (die de AB heeft Muziek, TV en Film) werden automatisch gekoppeld aan de meest logische activiteiten. Daarna was het klikken as usual. Natuurlijk ga je nog wat aan het tweaken, maar na 10 minuten was alles ook kwa namen helemaal naar wens. Vervangen = eenvoudig dus kudo's voor Logitech.

Bereik
Ik las na aanschaf wat reviews op het grote internet en daar zag ik bereik problemen met de 700. Er werd gesproken over maximaal 3 meter en ik zit verder van mijn opstelling dus ik was er niet helemaal zeker op. Thuis bleek mijn 4 a 5 meter echter geen enkel probleem. Ik ben voor de vorm wat verder weg gaan staan en tussen 6 en 7 meter werd het minder, bij apparaten met mindere IR ontvangers (de AVR in mijn geval). De 525 heb ik er gelijk maar even naast getest en ik heb geen verschil in bereik geconstateerd.

Oplaadbaar :)
De 525 tackelt iedere 4 tot 6 maand 4 AAA batterijen. De 700 mag het doen met 2 oplaadbare AA batterijen. Hoe lang deze het doen "per charge" gaan we nog testen.

6 of 7 devices
Wikipedia zei 7 devices, Logitech zei 6 devices. Tromroffel... Wikipedia heeft gelijk. De 7 devices van de 525 kan ik bedienen met mijn 700. Verder heb ik mazzel. Ik heb inmiddels een aantal devices van hetzelfde merk, wat de config van bijvoorbeeld TV kijken en film kijken boven en beneden gelijk maakt. Ik kan nu ook twee devices "weg" gooien uit de AB en er is dus ruimte voor nieuw spul ;)

Van 525 naar 700
De 700 voelt sneller dan de 525 (zeker bij de PS3). De knoppen zijn fijner en voelen minder goedkoop aan dan de knoppen van de 525*. De indeling is volledig anders en ik mis de "pijltjescircel" van de 525 een beetje. Ook de "Glow" knop is verdwenen. De motion sensor van de 700 is minder radicaal. De 525 maakte mijn kamer 's nachts blauw als ik het bed uit stapte en binnen 3 meter van de AB kwam. De 700 moet je echt oppakken voordat het display tot leven komt. De 700 ligt door zijn zandloper vorm iets beter in de hand. Het batterij klepje van de 700 klappert bij de "sluiting" als je ertegenaan tikt. Het display van de 700 is kleiner, maar in kleur en daardoor beter te lezen. De kleurstellingen van het display is niet heel sexy en kent veel bordaux rood wat terug komt in de knoppen van de activiteiten. (knoppenkleur komt niet heel goed over op "nachtfoto's", maar maakt meer duidelijk)

* Het was overigens 1 van de eerste series 525. Latere "versies" hadden voor mijn gevoel betere knoppen.

Wat kan er beter
Ten eerste: zorg er nou voor dat de "community" apparaten kan submitten. Of eventueel zelfs hele configuraties. Ik ben niet de enige met een samsung TV en een playstation (om maar iets te noemen).

Ik ben van 15 supported apparaten naar 7 apparaten terug gegaan terwijl ik meer betaal voor de AB. Dat is een verkoop dingetje van Logitech. De 525 was eigenlijk te krachtig voor de prijs in aantal devices en met de nieuwe serie wordt daar het verschil gemaakt. Schandalig van Logitech, dus hier punten aftrek.

Het USB oplaad deel zit midden in de IR zender. Als je AB dus leeg is moet je met het deel wat in de oplader zit "mikken". Dat hadden ze beter aan de onderkant kunnen stoppen.

De volgorde waarin de apparaten of de activiteiten op het scherm van de AB komen is niet eenvoudig in te stellen.

Zou je hem weer kopen
Heel simpel. De 700 is niet +-30% (prijsverschil) beter dan de 525. Zeker de afname in het aantal simultaan supported devices is een dik minpunt. De 525 is echter niet meer te krijgen en ik verspil geen batterijen meer. Ook de "activiteit knoppen" en de snelheid zijn welkome toevoegingen. Als met al meer dan tevreden met de opvolger.

Tot slot
Waarom toch 5 "algemene" sterren? Het hele Harmony concept is geweldig en verdient 5 sterren.

• Logitech Harmony Adapter for Playstation 3

Heb jij ook een Logitech Harmony 700?

Keurige review, leest lekker weg.

Ik heb zelf de Harmony 300 en ik kan me helemaal vinden in het gebruiksongemak van de configuratie. Het werkt uiteindelijk en het is handig dat je ook na jaren nog nieuwe devices kunt toevoegen, maar je bent gewoon lang bezig met configureren.

Ik begrijp alleen niet wat het beeldscherm op dit apparaat voor nut heeft. Gebruik je de knoppen ernaast voor het kiezen van een apparaat, of kun je ze voor meer gebruiken? Het is zo'n klein scherm... Een foto zou 1000 woorden kunnen zeggen hierover. Ik heb het zelf nooit kunnen uitproberen, want de MediaMarkt heeft die dingen niet aan staan.
Dank voor de feedback. Ik zal even drie "mobiel telefoons het is wel avond foto's" toevoegen. Boven het scherm zitten 5 knoppen: help + 3 prefix activiteit knoppen en een "overige activiteiten knop". Het kleurenscherm heeft "rood tinten" bij activiteiten en blauwtinten bij apparaten. Ik vind het kleurenscherm persoonlijk ook weinig toevoegen.

update: van 2 naar 3 foto's gegaan en foto formaat gelijk gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 7 augustus 2011 14:20]

Duidelijker geworden :)

Ik kan me voorstellen dat het wel iets toevoegt als je echt 20 apparaten moet kunnen bedienen, maar dan kun je je ook afvragen waarom iemand 20 apparaten heeft staan.