Specificaties Tower, 5 interne + 6 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 333 Review

Schumaster 5 augustus 2011, laatste update op 5 augustus 2011, 1.203 views

Cooler Master Elite 333

Pluspunten

• Inbouwmogelijkheden

Minpunten

• Toolless-kit is niet heel degelijk

Waarom deze kast?
Ik heb deze kast gekozen voor mijn nieuwe budget game-pc omdat ik een goedkope kast wilde, maar toch van een gerenommeerd merk als Cooler Master. Ik heb slechte ervaringen met behuizingen van o.a. Sweex en MSTech, dus heb ik voor de Elite 333 gekozen.
In zijn prijsklasse is het een van de weinige kasten van een merk wat bekend staat om zijn goede kwaliteit.

Specificaties

Moederborden: ATX / Micro-ATX
5.25” bays: 4
3,5” bays: 2 extern, 5 intern

I/O Panel: 0032xx USB2.0, 1x MIC, 1x Headset
Koeling: 2x 120mm(1 aanwezig)

Uitbreidings(pci)sloten: 7
Voeding: Standaard ATX

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de Elite 333 is redelijk. Voor een kast in deze prijsklasse kan je geen topkwaliteit verwachten, en dat is het dan ook niet. Bij het inbouwen van de hardeschijf brak bijvoorbeeld meteen 1 van de toolless-kit dingen af. Ook de zijpanelen en het bovenpaneel zijn niet heel sterk(je kan het met je hand gemakkelijk indrukken). Toch vind ik het voor deze prijscategorie zeker niet slecht.

Inbouwmogelijkheden
De inbouwmogelijkheden zijn redelijk. Zou kan je 7 hardeschijven en 4 dvd/cd spelers kwijt, en ook 2 120mm fans.
Verder gewoon de standaard uitbreidingssloten(7x pci en 1x ATX voeding). De mogelijkheid tot het werkwerken van kabels is minimaal. Je kan de kabels niet rechtsstreeks achter de mobo-tray krijgen. Ik heb dit zelf opgelost door de kabels zoveel mogelijk achter het hdd-rack en boven mijn dvd-brander weg te stoppen.

Koelingsmogelijkheden
Met 2x 120mm fans blijven de componenten redelijk koel. Ik heb er zelf een Athlon II x3 met boxed koeler, en een 6770 in. Deze blijven prima op tempratuur, en de meegeleverde 120MM fan is lekker stil.

Vormgeving
Hoewel vormgeving natuurlijk heel persoonlijk is, ben ik best tevreden over het uiterlijk van deze behuizing. Het geheel ziet er redelijk strak uit. Wel wennen is dat de power en resetbutten, evenals het I/O panel, aan de zijkant van het frontpanel zit. Met name bij USB-sticks kan dit lastig zijn, want er stoot sneller iets tegenaan. Zelf heb ik hier niet heel veel last van, aangezien de behuizing bij mij in een hoek staat en ik het I/O panel weinig gebruik, aangezien ik mijn headset rechtsstreeks op mijn speakers aan kan sluiten, en ik usb-sticks altijd met een verlengkabel aansluit.

Installatiegemak
Dit is zeer positief. De harddisks en dvd-speler zijn toolless aan te sluiten, en dit is zo gebeurd. Wel sloopte ik 1 van deze toolless-kits bij het inbouwen, alleen dit was ook een beetje mijn eigen schuld(niet voorzichtig genoeg). Alle benodigde schroeven worden meegeleverd, en over het bouwen van de pc, inclusief kabels wegwerken etc, heb ik niet langer als een halfuur gedaan.

Modbaarheid
Hoewel ik deze behuizing nog niet gemod heb, is de behuizing hier opzich wel geschikt voor. Een window erin zagen is snel gebeurd, en ook voor CCFL’s is redelijk plek. Ik ben ook niet van plan mijn behuizing te gaan modden, maar mocht jij dit wel van plan zijn en heb je hier vragen over, zie ik deze graag terug in de comments.

Voor de prijs van deze behuizing krijg je een heel complete kast, met redelijke bouwkwaliteit. Tuurlijk merk je het verschil tussen deze behuizing en bijvoorbeeld een CM690 of een Lian-Li, maar die zijn dan ook van een compleet andere prijscategorie. Ikzelf zou deze behuizing zeker verkiezen boven andere behuizingen in deze prijscategorie.

Een redelijk degelijke behuizing met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben heel tevreden met deze behuizing, zeker met de prijs in het achterhoofd.

Foto's volgen later.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 333?

Heb je misschien ook een foto met de ingebouwde hardware?
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het spul uitkomt (lengte videokaart / hoogte cpu koeler)

Voor de rest een goed simpel reviewtje :)
foto's komen vanavond, heb deze review in mijn pauze op het werk gemaakt ;)