Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 20 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Speedlink SL-8231 Gravity Review

zaidoT 18 juli 2007, laatste update op 17 april 2008, 2.573 views

Speedlink SL-8231 Gravity

Pluspunten

• houten luidsprekers en weinig plastic
  • veel vermogen
  • zeer gevoelige bediening
  • uitgebreide bediening
  • goede prijs/kwaliteit ten opzichte van dure geluids-systemen

Minpunten

• korte kabels
  • locatie aan&uit-knop

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Omdat het nog wel een tijdje kan gaan duren voordat er eindelijk DirectX10-laptops te koop zullen zijn, ging ik eens op zoek naar een upgrade voor mijn oude pc. Ik twijfelde tussen 3 verschillende upgrades: geheugen, video of geluid. Na wat te hebben rond gekeken op de pricewatch en de productsurveys op tweakers.net en in enkele pc-bladen op mijn bureau ging ik voor het geluid. Speakers maar wel met een bas-module, omdat ik daar nog plezier van heb als ik een nieuwe laptop koop.

Na de hardware test van PCM februari'07 te hebben door gelezen, verwachte ik de Creative T3100 te gaan kopen omdat deze tot beste koop was uitgeroepen. Alleen in het echt viel het tegen, de foto's op de website waren beter. toen eens naar logitech gekeken, zelfde als Creative. Vlakbij stond de Gravity die ik nog niet in overweging had genomen, in twee uitvoeringen: Gravity 2.1 Speaker System en Gravity 2.1 XXL Speaker System. Dus terug om informatie te zoeken en een dag later hem gaan halen, de kleinere want volgens de technische gegevens mist de duurdere variant een bereik van 10Hz.

Wat meteen opvalt bij het aansluiten van het subwoofer op geluidskaart is het net te korte snoertje tussen de subwoofer en de afstandsbediening, hij kan net niet boven op het bureau liggen dus moet hij boven op de subwoofer zelf. Tussen de subwoofer en de satellites zit ook een kort snoer ik heb zoals het nu staat 50 cm snoer over, terwijl ik van plan was deze links en rechts van mij te positioneren en niet zoals nu naast mijn monitor.

De bediening is zeer goed, het volume kan met een zachte maar gerichte aanraking worden veranderd net als de bas en de treble. Het enige nadeel aan de bediening is dat de aan&uit-knop aan de achterzijde zit en niet bij de andere knoppen, hierdoor moet ik iedere keer achter het bureau kruipen om met luidsprekers uit te zetten.

Het apparaat komt zeer degelijk over door het gebruik van hout en metaal en het bijna volledig afwezig zijn van plastic. Alleen de afwerking van de satellites had beter gekund, de speakers bestaan uit twee delen de voorkant (het metalen raster en een stukje hout aan de weerszijde) en de rest, hierbij is voorkant ongeveer 2 graden gedraaid ten opzichte van de rest.

De kwaliteit van het geluid bij de muziek is zeer goed, vooral bij de hogere bitrates is er duidelijk verschil te horen tussen deze set en mijn koptelefoon (en ook ten opzichte van de luidsprekers van mijn ouders en mijn buren, kan deze alleen niet tegelijker tijd met mijn luidsprekers vergelijken). Ook de kwaliteit van het geluid bij games is fantastisch vooral door de subwoofer hoor (en voel) ik nu veel meer in games wanneer er een tank voorbij rijdt of wanneer een racewagen snel optrekt. Daarnaast is het volume zeer goed, ik heb het geluid op de pc op 50% staan en op de luidsprekers op nog geen 20% en het is nu al op zolder (3 vloeren hoger) te horen.

De prijs is zeer goed vooral als je de prijs/kwaliteit verhouding vergelijkt met dure geluids-systemen.

Na een paar maanden intensief gebruik gemaakt te hebben is mijn oordeel nog steeds zeer positief over deze set. Ook op de buurt BBQ was het een zeer goed systeem omdat het ten minste meer dan genoeg volume kon produceren, windowsvolume op 50% en luidsprekers ook op 50% en het geluid was perfect.

• Compaq Presario SR1449 (geluidskaart geintegreerd: Realtek High Definition

Heb jij ook een Speedlink SL-8231 Gravity?

hey

nette review, heb deze set ook een tijdje, en ben er ook zeer tevreden over

alleen je zegt dat het snoer van tussen de afstandsbediening en het systeem zelf nog al kort is, hier heb ik geen last van, de bass staat onder aan men bureau, en de afstandsbediening zelf heb ik weggewerkt achter bureau en ligt nu op men bureau zelf, en het systeem gaat bij mij uit door gewoon de stekkerdoos uit te zetten:P

maar voor de rest ziet je review er goed uit, en ik beleef net zoals jij veel plezier aan deze set.

grtz.