Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M Review

Pyrrhus 19 april 2007, 2.193 views

Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M

Pluspunten

• Goede Preformance
  • Goedkoop
  • Stil
  • Aardig overclockbaar

Minpunten

• Pasive koeling steekt wat uit
  • Wellicht wat minder preformance dan zijn Ati rivalen.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Asus 7300 GT Silent

-Ik heb deze kaart destijds gekocht omdat ik een beetje goedkoop en stil kaartje wou hebben waar ik een jaartje mee zou kunnen voor ik een echt monster in me computer gooi. Mijn vorige pc had het opeens begeven en ik kan natuurlijk niet zonder pc, en op dat moment een snelle kaart kopen vond ik een beetje jammer want Dx10 stond al voor de deur.

-Deze kaart draait standaart op 400 Mhz Core en 400 Mhz (800 Mhz Effectief) Memory. Hij heeft 256 MB DDR2 aan boort. 8 Pixel Shaders en 4 Vertex shaders. Met Riva Tuner is het mogelijk nog 2 setjes van 4 pixel shaders te zien en ook nog eens 1 setje vertex shaders. Wellicht is het mogelijk deze te unlocken. Maar bij mij zijn ze of lasercut of gewoon kapot.

-Deze kaart komt in een grote doos, met natuurlijk de kaart, maar ook een Dvi-Vga converter en zo'n kabel om je Tv out mee om te zetten. Er zit natturlijk ook een Driver cd bij.

-Deze kaart presteert ongeveer gelijk aan een 6600GT, maar dat zonder lompe koelers. Helaas heeft deze kaart wat minder snel geheugen, maar wel meer dan een 6600 GT. Normaal zo'n 3400 punten in 3d mark 05. Dit is een zeer goede prestatie voor in deze prijs klasse. Hoewel de Radeon oplossing hier wellicht beter presteert. Deze kaart doet in de meeste moderne spellen, zolang het niet te zwaar wordt gewoon gezellig mee. Bijvoorbeeld
60 Fps in Guildwars met alles op het hoogst en 2x AA
90 Fps in Call of Duty (1) Met alles op het hoogst.
Nu C&C3 30 Fps met alles op medium ( op AA na), maar mischien komt dit door me Processor.
Battlefield 2 en 2142 draait die ook lekker. Helaas niet met alle eyecandy, maar dat hoef je ook niet te verwachten van een kaart van 70 eurie.

-Overclockbaar heid van deze kaart is goed want de core van deze kaart wil verder dan ik durf :). Haalt met gemak 500 Mhz Core en 450 Mhz Memory. Helaas kwam ik met de memory toch al snel op artifacts waar je waarschijnlijk al aan voltmodden toe moet. Iets waar ik met me onervaren handjes liever nog niet aan begin. Maar op 500/451 haalt deze kaart 4100 punten in 3D mark 05. Wat toch een flinke vooruitgang is op de 3400 op stock. En ik denk dat de core nog lang niet hoeft te stoppen bij 500 Mhz. Wellicht dat een meer ervaren Overclocker van deze kaart een snelheidsmonster kan maken.

-Beeldkwaliteit is goed, niks op aan te merken.

- Modbaarheid. Ik heb dit nog niet aangeduft. Maar ik geloof dat er voor deze serie kaarten best veel koelers/voltmods etc zijn.

- Ik draai Windows Xp. Cdtje er in Instaleren. Klaar werkt als een trein. Kep nog geen enkele probelemen gehad. Nog geen vastlopers of andere dingen. Deze kaart draait harstikke stabiel, en het lijkt dr op dat hij dat wel kan volhouden.

-Dit Silent kaartje wordt nooit warmer dan 60 graden under load. En 50 graden Idle en dat vind ik vrij netjes in mijn helemaal windstille kast. Ik heb er ook even een grote ventilator voor gehad om een idee te krijgen hoe cool hij zou hebben bij wat airflow. Ik zat al snel op 45 idle en 56 Load. Ook niet gek zou ik zeggen. Voor de rest, het ding is passief gekoelt en maakt dus niet zo'n herrie als ik bij me vorige pc had (club 3d 6600GT ). Zeker een pluspunt. De cooler is trouwens niet een allerdaags pasief ontwerp. Er steekt namelijk zo'n 3 cm aan de achterkant er uit om wat airflow van de processor op te vangen. (wat te vergeefs is in mijn kast). Het is niet goed te zien op het plaatje maar dit maakt de kaart wellicht wat minder geschikt voor de heel kleine kasten waar je de ruimte er niet voor hebt.

Al met al een geweldig kaartje voor zijn prijsklasse.

• Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
  • Asus P5N32-SLI SE Deluxe, nForce4 SLI Intel Ed. (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, Raid, 1394)
  • Hp 91 19" Crt
  • Western Digital Caviar 250 Gb
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M?

Goede review, inderdaad een erg leuke kaart. Wel vind ik een nadeel dat je bij deze Asus niet 2xDVI hebt maar VGA+DVI.
ik heb deze kaart. ook. maar wat is de temparatuur. bij mij In windows al 60Graden
Is vaker zo bij passieve kaarten, zou een keer naar de airflow van je kast kijken ;)
In mijn Antec 900 was hij idle 45 graden @ full load was hij 66 graden.
Ik kan hem momenteel trouwens niet meer aanraden, hij is te duur in vergelijking met de andere kaarten.
ik heb zelf de cooling aangepast. met kwalitatief goede fan's zodat ik niet zo veel lawaai heb. Alleen hij is nu 30 Graden cooler. Waardoor ik hem vlink heb kunnen overklokken

GPU 400--> 580
MEM 400 --> 450