Sweex Serial ATA Controller Review

GrandMasteR-EUz 19 april 2007, 602 views

Sweex Serial ATA Controller

Pluspunten

• Betrouwbaar. Installeert uit de doos zonder probleem onder WindowsXp SP2 (niet met SP1)

Minpunten

• Geen. Lowcost SATA controllers hebben een wat tragere doorvoer dan duurdere SATA kaarten die de volle snelheid van SATA schijven kunnen benutten.
  • Dit heeft iets te maken met het direct omzelen van het systeem bij duurdere SATA controllers.
  • Het is een soort Passief vs. Actief-verhaal onder dit soort kaartjes. Maar wat mij betreft geen slecht woord over deze Very Cost-effetive sweex-kaart.

Drivers en support Score: 4
Ik heb er een in mijn PC hangen.
Daaraan gekoppeld 2 Maxtor schijven. Ik heb geen andere ervaringen met betere (lees ook veel duurdere) SATA controllers.
Wellicht dat de doorvoer tussen SATA-II schijven sneller zouden gaan via duurdere kaarten, dat weet ik niet.
Maar de doorvoer met deze kaart vind ik zelf redelijk tot goed.
Kleine bestanden tot 50 MEG zet je er met 2-3 sec. vanaf een ata100 schijf dat op mijn IDE0 zit in notime op een SATA schijf.

Het enig rare aan deze kaartje is dat het perse mijn Slot-1 PCI wilde gebruiken.
Eerder wilde het niet installeren. (Met dank aan user Nielsson voor de tip)
Onder SP1 installeert hij niet en de meegeleverde drivers kun je zowiezo rechtstreeks in de vuilnisbak gooien. Ze installeren gewoonweg niet onder WinXP. En aangezien kleine gladde oppervlakken het nieteens goed doen als onderzetter.

Onder SP-2 van Windows XP installeerde hij wel met gemak zonder drivers van de fabrikant en sindsdien loopt hij als een trein.
Erg stabiel, nooit problemen mee gehad.
Very Nice Low-cost en Effectief kaartje.

Maw. Lof.

Heb jij ook een Sweex Serial ATA Controller?

Dat de meegeleverede dirvers niets doen is toch wel een nadeel. Ook dat hij niet onder sp1 wil draaien.
toch geeft je 4 streepjes voor dirvers & support? :?
Ach iedereen heeft toch internet, en anders kan je SP2 altijd nog laten bezorgen door microsoft, dus 1 minputnje eraf voor drivers op CD is wel oke.