Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB Review

Cassissss 4 augustus 2011, 957 views

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar

Minpunten

• IRST niet makkelijk toe te voegen aan bestaan systeem

Dit is mn eerste review hier en ik wilde graag iets schrijven wat nog niet aanwezig was dus ik dacht, lets do it.

ISRT
Ik heb laatst een nieuw systeem gekocht met een Asus P8Z68-V en een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB met in mn achterhoofd dat ik later een SSD zou kopen en gebruik maken van de Intel Smart Respons Technology (ISRT) van het moederbord.
Bij ISRT gebruik je de SSD als een soort cache waardoor je harde schijf stukken sneller wordt.
Als ik het goed heb begrepen wordt de data die je vaak gebruikt naar je SSD geschreven zodat die dan snel beschikbaar is voor je systeem.

Installatie
Toen ik mn computer als eerst gebruikte merkte ik dat de snelheid van mn harde schijf mn systeem nogal bottleneckte dus ik ben maar snel een Crucial m4 64GB gaan halen (goeie reviews en betrouwbaar(der) volgens velen) (handig dat ophalen bij MyCom).
Ik had natuurlijk windows enzo al ge´nstalleerd bleek dat ik mn SATA mode van AHCI naar RAID moest zetten om van ISRT gebruik te maken. Gedaan, startte Windows niet meer op... Dus ik mn SATA mode naar RAID en Windows opnieuw ge´nstalleerd en nu werkte alles prima! Dus mocht je gebruik willen maken van ISRT, eerst SATA mode naar RAID!

Benchmarks
Natuurlijk wat benchmarks voor jullie gedraaid: CrystalDiskMark en opstarttijd met BootRacer
ISRT heeft 2 modes: de enhanched en de performance dus heb voor allebei gedraait, kon helaas niet vinden hoe ik mn SSD alleen kon testen aangezien mn systeem hem niet ziet als schijf.. Maar die benchmarks kun je ook van andere reviews hier bekijken.

BootRacer

Average time to desktop: 20s

ISRT performance mode:
Average time to logon: 9s
Average time to desktop: 23s

Dat scheelt dus mooi de helft van de tijd en dat merk je zeker!

CrystalDiskMark
Zie toegevoegde afbeeldingen
Respectievelijk: HDD, enhanched en performance mode

Heb jij ook een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB?

Mbt je opmering van het zetten van sata van ahci naar raid:

waarschijnlijk was het genoeg geweest om in je registry de volgende key op waarde 0 te zetten:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV

Als je bij de 1e install AHCI enabled had, dan staat deze registerkey HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
als het goed is al op 0
(p.s. rechtsklikken op 'start' in de naam kolom.

Voor de volledigheid:
* start windows met je normale setup (dus ahci ingesteld in de bios in jouw geval)
* in windows open regedit, navigeer naar de key HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV
* Recht klik op de naam 'Start'
* wijzig de waarde (waarschijnlijk '3') en zet deze op '0'
* reboot
* enter bios
* in bios mode op raid zetten
* exit & save changes
* windows gaat laden en laadt vanzelf de benodigde drivers

2 minuten werk ipv 3-4 uur voor een complete re-install ;)
Ik heb exact hetzelfde systeem als jou (met uit zondering van de ssd schijf). Waarom heb je gekozen om de 1TB in ISRT te draaien en niet je SSD als boot disk?

Ik wil namelijk zelf ook dezelfde SSD kopen, maar deze dan gebruiken als Bootdisk.

[Reactie gewijzigd door markvdijk op 3 augustus 2011 21:55]

Omdat ik geen zin had in gekut met games installeren enzo.
64GB is niet gek veel.. OS, wat onzin en een game en hij staat vol.
Daarnaast is dit een major improvement vergeleken met alleen een harde schijf.
Alleen SSD levert nog een kleine verbetering.
In de toekomst (als de SSD's goedkoper zijn) zal ik wel een bootdisk (240gb ofzo) aanschaffen maar vond dit een mooie tussenweg nu de grotere SSD's nog zo extreem duur zijn.
Maar waar gebruik je het dan voor?
Intel Smart Respons Technology (ISRT)
Je gebruikt je SSD als een soort cache waardoor je harde schijf stukken sneller wordt.
Als ik het goed heb begrepen wordt de data die je vaak gebruikt wordt naar je SSD geschreven zodat die dan snel beschikbaar is voor je systeem.
Het werkt niet zo snel als de data op je SSD zetten maar komt wel in de buurt.
Haha tnx, wel iets te laat helaas.
Vond het ook niet heel erg om er een beetje mee te kloten maar dit was wel makkelijk geweest...
Maarja dit moet je natuurlijk alsnog van te voren weten anders kom je windows niet meer in, terugschakelen naar AHCI werkte bij mij ook niet meer.