Asus P5B Deluxe Review

rlKoekie 19 april 2007, 2.725 views

Asus P5B Deluxe

Pluspunten

• zeer compleet moederbord
  • ruim voldoende SATA aansluitingen (ook een eSATA)
  • prima RAID functies
  • klokt erg goed over

Minpunten

• het onboard geluid maakt het systeem instabiel
  • voor sommigen een nadeel: er is maar 1 IDE connector
  • Windows XP installatie heeft een floppy nodig voor de RAID drivers (duh...)

Layout Score: 4
uitpakken
Ik heb nu 2 van deze borden hier in huis, en ben er erg tevreden over (beiden in combinatie met een E6600 cpu die op 3,0 gighz draait)
het bord klokt prima over en loopt als een trein. ook is de doos heel erg compleet, alles wat je maar nodig kan hebben (en nog veel meer ook) zit er in. (zelfs de 2e keer verbaaste ik me hier over :)) hierbij moet gedacht worden aan een koelertje voor de chipset, als je geen luchtkoeling gebruikt voor de processor, verloopstukjes om pinnetjes op in te kunnen prikken (zodat je dit buiten de kast kan doen, en dan de complete connector in 1 keer op het moederbord kan drukken) en natuurlijk de benodigde SATA en ide kabels.
de soundchip/DTS hel
het enige nadeel wat dit moederbord heeft is de onboard sound chipset. ik heb mijn pc aan mn versterker verbonden via en optische kabel en dit bord kan vanaf de chipset LIVE encoded DTS geluid leveren. dit lijkt heel erg mooi te werken, en na het installeren van de drivers lijkt alles in orde. het geluid klinkt prima en ook 2 kanaals audio wordt mooi opgeschaald naar 5.1. in eerste instantie was ik prima tevreden, tot ik probeerde een game te starten (de eerste game waarmee ik tegen het probleem aan liep was Need for Speed Carbon). het resultaat was een PC die vast liep en alleen nog maar op het resetknopje wilde reageren. ik stond hier wat raar van de kijken (mn systeem draaide toen al 2 weken nonstop op volle toeren, onder andere MPEG2 renders draaiden keurig een volledige nacht door). na een paar uur puzzelen kwam ik bij het geluid uit, en schakelde ik de DTS encoding uit. het geluid was meteen erg kaal en maar 2 kanaals, maar de game wou draaien.
een weekje later probeerde ik een mp3 in winamp af te spelen en tegelijkertijd een film te kijken in WMP10, wat ook weer resulteerde in een crash.
Ook test drive unlimited wou met de DTS encoding aan niet stabiel draaien.
Na een 3tal maanden van ergernis en vele verschillende drivers uitgeprobeerd te hebben was ik nog steeds niet van het probleem af. na wat google werk kwam ik erachter dat ik niet de enige was met de DTS problemen, en een aantal berichten suggereerden zelfs dat er gewoon een stomme bug in de audiochipset zit (wat zou verklaren dat het probleem 8 driverbuilds later nog steeds aanwezig is).
de redding dmv Club3D Theatron
ik heb nu de Club3D Theatron DTS kaart aangeschaft, en de onboard chip disabled. het resultaat is DTS geluid dat nog veel meer ingesteld kan worden (speakeropstelling kan je softwarematig instellen, zodat de kaart kan compenseren, equalizers en noem het allemaal maar op) EN stabiel draait. sinds de nieuwe geluidskaart heb ik 0 problemen meer gehad, en draait elke game, videorender of audiograp volledig stabiel.
RAID
tijdens het googlen naar vastlopers heb ik ook wat klachten gelezen over stabiliteit van het systeem, als je de intel raid manager in windows installeerd. dit stukje software is echter nergens voor nodig (ik draai zelf intel-matrixRAID0) en ik heb er dus ook geen last van :-)
Bij de installatie moet je de drivers vanaf een floppie inlezen. bij mij resulteerde dit in een kwartier graven in de bejaarde-hardware-afdeling. asus is wel zo netjes geweest om ook het maken van RAID drivers mogelijk te maken zonder OS, dmv een bootable driver CD.
Zalman 9500
Op mn E6600 heb ik een zalman 9500 gezet, mooie koeler, maar de backplate past niet helemaal lekker op de P5B. achterop het moederbord steken een paar pinnetjes uit, die raken net het plastic van de backplate van de koeler. ik heb dit opgelost door met een scherp mesje ongeveer 1 mm van de backplate af te schrapen, hierna past alles prima.

conclusie
mijn conclusie voor dit moederbord is: het is een prachtig moederbord, zeer compleet en prima geprijsd voor de features die je krijgt. koop er alleen ook meteen een geluidskaart bij, want het onboard geluid werkt gewoon slecht.

Heb jij ook een Asus P5B Deluxe?

hmmmm bedankt voor deze review. Ik heb een P5GD1 en ik heb in het verleden ook veel problemen gehad met games die zomaar wegvallen of m'n pc die freezed... misschien is het inderdaad ook die geluidschip. Het is natuurlijk wel een heel ander mobo, maar je weet nooit...

Ik had namelijk ook een floppy nodig voor de RAID drivers
WinXP pré sp2 heeft altijd SATA / RAID drivers los nodig, want die zitten niet ingebakken (ik ga geen uitspraken doen van XP's met SP2 ingebakken, want die heb ik zelf nog niet gebruikt)
Met SP2 dan ook wsl, want ik heb Win XP2 pro
Zou je wat kopjes kunnen toevoegen in je survey, dat leest een stuk makkelijker. Verder nette inhoud.
helemaal waar, kopjes toegevoegd :)
ik draai dit bord ook. zonder problemen al 7 maanden lang.
ik draai hem 24/7 tot vorige week toen ik hem sloopte tijdens het ombouwen naar een andere kast.

punt van xp installeren is inderdaad een punt. het zou mooi zijn als je nu eens drivers van een usb stick kon lezen of een andere oplossing hiervoor zou komen want dit is knudde.

een flop, wie heeft die dingen nog.

verder is het bord stabiel en heeft alles wat je kunt bedenken. geluid is niet top maar goed genoeg voor een game.

leuke review.
hoe heb je em gesloopt dan?
Aangezien ik deze week ditzelfde mobo ga kopen met een q6600, was ik benieuwd welke voltages, geheugensettings, bussnelheden en multipliers je m hebt gezet om tot 3ghz te komen?
ik gebruik 2x1 GB corsair geheugen, 6400 met cl4 timing. deze draait 1:1 met de rest van het systeem (iets onder zn max performance dus, maar 1:1 geeft bij mij het beste resultaat). timings zijn 4-4-4-13 bij 2,1 volt (wat ook op de verpakking gespecificeerd wordt
mn fsb is 334 MHz, x9 komt dit uit op een klok van 3005 MHz.
core spanning in de bios is 1,325 volt, windows geeft 1.29 aan bij de sensors dan.
ik doe nu ff een rebootje voor je om alles te checken :-)

in het funmenu (lees: advanced):
Jumperfree:
AI: manual
CPU freq: 334
DRAM freq: DDR2-668
mem volt: 2,10
CPU core: 1,325
rest vd settings op auto

CPU config:
CPU TM: enabled
EXecute disable bit: enabled
PECI: enabled

Chipset: Nortbridge:
4-4-4-13-5-30-10-10-10-10- rest vd settings allemaal standaard.

succes ermee!
Je hebt in Windows XP altijd een floppy nodig als je RAID driver niet standaard in het OS zit. Met alle RAID controllers die later gemaakt zijn dan SP2 is dit natuurlijk het geval.

Het is wel mogelijk vantevoren de RAID drivers in je Windows CD te slipstreamen.

Dit is een beperking van het OS en niet van het moederbord.

In Windows Vista kan je (eindelijk!) de drivers behalve van een floppy ook via een CD of een USB stick laden.